Gå til innhold

Jeg sliter med empatien for tiden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, 1000 eiendomsmeglere mister jobben.

Fordommene mine hindrer meg virkelig i å føle med dem..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har bare såvidt begynt i Norge.

Skrevet

Er det skikkelig ille i syden for tiden..?

Skrevet

Det er skikkelig ille i mange land i Europa for tiden og det har det igrunn vært i over et år nå, mens det nettop har nådd Norge.

Det som skjer i Norge nå, som f.eks at store nasjonale / internasjonale firmaer må si opp 150 ansatte og man hører om det på radioen skjedde her for et år siden.

I sommer mista folk jobben, noe som "aldri" skjer om sommern. Juni er vel den måneden der flest folk får seg jobb, og i juni mista over 300.000 folk jobben, juli det samme, august det samme osv. Jeg har ikke tallene for hva det var på høsten men det må ha vært ekstremt mange.

Det er sånn her nå at folk som mister jobben nå risikerer å ikke få trygd engang fordi staten har ikke penger.

Skrevet

De fleste av de er vel vanlige mannesker som meg og deg... og de er jo dette forferdelig tragisk for.

Skrevet

Høres ille ut.. Jeg følte i utgangspunktet at jeg levde i en liten boble.

Nå føler jeg det enda mer. En liten studentboble, med masse pensum og eksamener, og hit har tydeligvis ikke verden nådd helt inn..

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hva er forskjellen på en eiendomsmegler som blir arbeidsløs og en førskolelærer som blir arbeidsløs?

Skrevet

Forskjellen? Eiendomsmegleren har vel hatt en solid sjangs til å legge seg opp en vesentlig stor buffer som førskolelæreren bare kan drømme om..

Men det hele bunner bare ut i at jeg ikke liker eiendomsmeglere.

At det skal være så lukrativt å tjene gress på at folk ønsker å eie sin egen bolig syns jeg er ekkelt.

Ergo syns jeg generelt at eiendomsmeglere fint kan være de første til å hoppe når skuta synker.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Vel, hadde ikke førskolelæreren samme valg som eiendomsmegleren da det kom til å velge utdannelse?

Det er førskolelærerens eget valg at vedkommende bare kan drømme om det eiendomsmegleren får. De satt begge med samme valg.

Skrevet

Da tar du utgangspunkt i at alle har de samme valgene i utgangspunktet. Det mener jeg man ikke har. Det er ganske mye som spiller inn i forhold til hvilke valg som er relevante for hver og en.

...og jeg har ikke på langt nær like mye fordommer mot førskolelærere som jeg har mot eiendomsmeglere...

Gjest Siklerotte
Skrevet

Når det gjelder utdannelse så har de aller fleste det. Du har like stor rett på økonomisk støtte på lånekassen om du så kommer fra Toten eller fra Veitvet. Om du ikke klarte å jobbe nok på skolen til at du skulle kunne komme inn på eiendomsmeglerstudiet på BI (som dessuten ikke har et høyt snitt...) så er det helt og holdent ditt eget problem. Du har da et like reelt valg. Hvorvidt valget er relevant for en person er da egt. opp til vedkommende.

Eiendomsmeglere trengs, og jeg unner egt. ingen å bli arbeidsløse. Det handler ikke om at jeg er empatisk på noen måte, det handler bare om at jeg ikke ser hvorfor det er mer greit at en eiendomsmegler er arbeidsløs fremfor en førskolelærer. De spiller spillet slik som jobben krever det, det betyr derimot ikke at de fortjener å miste jobben sin noe mer enn andre.

Skrevet

Vi hadde klart oss fint uten eiendomsmeglere. Kvalifisert barnepass derimot hadde vært et tragisk savn, på samme måte som sykepleiere, leger, lærere osv.

Siklerotte; din logikk med at alle kan velge utdannelse og derfor kan takke seg selv, er det samme som å si at de smarteste velger å bli eiendomsmeglere fremfor fks. førskolelærere, fordi de førstnevnte tjener (tjente?) mest penger.

Heldigvis er de fleste klar over at det er andre ting enn penger som styrer de klokeste menneskene når de skal velge levevei. Ønsket om å være noe for et annet menneske, samfunnsånd, eller ren og skjær interesse for noe. Interesse for å tjene mest mulig penger har vel de fleste, men veier kanskje andre verdier opp mot dette i valg av levevei.

det finnes gode og hyggelige eiendomsmeglere også - men som gruppe er nok heller ikke jeg den som vil gråte over deres skjebne.

Jeg er grunnleggende for at man skal tjene penger etter hvor lang utdanning man har, og etter risiko (fare for liv og helse). Tre år på skole= samme lønn for eiendomsmeglere og førskolelærere.

Skrevet

Verden er da ikke så firkantet som du skisserer opp her, siklerotte.

Oppvekst og bakgrunn har har vesentlig mye å si for hvilke valg man tar.

Har du ikke fått bygget opp noen som helst selvtillit, tro på egne evner m.m. hjemmefra så har du ikke et like reelt valg som den som kommer fra et hjem hvor opphavet har klart å ruste avkommet med de vesentligste hjelpemidler for å komme en vei i livet.

Dette handler ikke om å være dum eller smart, ha gode eller dårlige karakterer, fordi slike vurderinger ikke nødvendigvis sier noe videre om hvilke evner en person faktisk har.

Det kan ligge mange grunner for dårlig skoleprestasjoner, som dårlige lærere og vanskelige hjemmeforhold.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Det er mange yrker vi fint kunne klart oss uten, allikevel er de ganske så fine å ha.

At jeg sier at alle kan velge utdannelse og takke seg selv har absolutt ikke noe med å gjøre at jeg mener at de smarteste velger å bli eiendomsmeglere fordi de tjener bedre enn f.eks førskolelærere. Men det er et valg man kan ta, og velger man å bli førskolelærer så velger man å ta seg til takke med en dårligere lønn, det er ingen hemmelighet. Det har da vel så absolutt ingen sammenheng med at pengene behøver å styre valget ditt. Om du ikke er interessert i å bli eiendsomsmegler, så javel, ikke bli det da, men du velger selv å ikke bli det og da kan ikke andre straffes for det vel?

Nå er jeg helt uenig i at man skal tjene penger etter hvor lang utdanning man har, da er det fryktelig mange yrker det hadde manglet folk i.

Selvfølgelig har oppvekst og bakgrunn mye å si for hvilke valg man tar. Allikevel har jeg stor tro på at alle mennesker klarer å følge sin drøm om de ønsker det sterkt nok. Helt uavhengig av hvilken bakgrunn de har. Allikevel ser jeg ikke hvorfor eiendomsmeglere og deres arbeidsløshet er noe mer å godte seg over enn en sykepleiers arbeidsløshet. Om man så velger å generalisere noe fryktelig og mener at alle eiendomsmeglere (og om ikke alle, så de aller fleste...) er avskum som bare utnytter seg av kjøpere og selgere.

Skrevet

eiendomsmeglere er som selgere flest, noen svin med stygge sko som tror (trodde) at det var takket være dem at boligprisene gikk så det suste inntil for et år siden. hovedproblemet med dem er (var) at det er (var?) så alt for mange av dem. nå må mange av dem (de mest opportunistiske selvfølgelig og om jeg tør vedde dem med de aller styggeste skoene) finne seg noe annet å gjøre. hurra. jeg skjønner ikke hva førskolelærere har i denne debatten å gjøre egentlig.

Skrevet

Merkelig at det er mere synd på en gruppe enn andre. Eiendomsmeglere flest tjener heller ikke i bøtter og spann som mange tror. De fleste ville fått sjokk hvis de hørte hva de tjener i snitt. I tillegg er det knapt en førskolelærer som er interessert i å jobbe 200-250 timer pr mnd..... så da kan vi jo beg å regne på timelønnen og sammenligne?

Skrevet

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

- Gjennomsnitt lønnen i bransjen ligger mellom kr. 350.000,- til kr. 400.000,-. Velger du å stå på så finnes det intet tak for hva du kan forvente av lønn. Det finnes en rekke meglere som tjener svært bra.

Oi for en grisebra lønn!!!!!

Skrevet

Forskjellen er at eiendomsmeglere er selgere og pr def sleipe, frastøtende og motbydelige. Førskolelærere er bare motbydelige.

Skrevet

om de så sliter seg ihjel for å tjene pengene sine så gjør det dem ikke mindre ekle i mine øyne. eiendomsmeglerne altså. de som faller fra nå er de såkalte "useriøse aktørene" som kastet seg på en medgangsbølge.

førskolelærere har jeg ingen generelle synspunkter om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...