Gå til innhold

Flere med sukker i urinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på forrige kontroll (var da i uke 27) og fikk påvist sukker i urinen, og ble kjempeurolig. De målte langtidsblodsukkeret, og dette var på 5,1 som var veldig bra. Jeg har også vært på glukosebelastningstest på sykehuset, denne var normal. Har slike strips til å kontrollere urinen med hjemme, og har blitt litt opphengt i å bruke disse. Når jeg har spist noe søtt, eller drukket juice, så har jeg posistivt utslag på glucose. Blir nervøs av dette jeg..Livredd for å få sv. diabetes. Noen erfaringer eller betryggende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt akkurat det samme siden rundt uke tredve, sukker i urinen, men ingen utslag på glukosebelastningstesten. Gikk tilogmed to uker på ordentlig diabetesdiett før testen, der jeg bare ble slapp og trøtt og gikk ned i vekt, og jeg hadde ikke akkurat så mye ekstra til å begynne med.

Må innrømme at det som hjalp meg var å gjemme teststripsene ... Jeg ble også helt opphengt, og testet meg gjerne om dagen etter at jeg hadde spist ting jeg visste var litt søte - det var ikke helt bra for psyken med de utslagene jeg fikk da. Nå har jeg roet meg og funnet fram stripsene igjen, så tester jeg meg av og til på morgenen, for å sjekke at det ikke plutselig eksploderer, men hittil har det gått fint, ofte er jeg til og med sukkerfri.

Siden testene ikke viste svangerskapsdiabetes, fikk jeg beskjed om at det ikke skulle være noe problem med insulinproduksjonen, og at det er nyrene som av en eller annen grunn slipper gjennom sukkeret. Det er visst ikke helt uvanlig når en er gravid. De sa selvfølgelig også at jeg likevel ikke behøvde å kjøre i meg alt for mye sukker, og det har jeg vært rimelig flink til, men jeg har iallefall sluttet å tenke på om jeg spiser en mandarin eller fem. Og nå med under to uker igjen til termin har jeg begynt å gi litt f også, så det begynner å snike seg inn litt sjokolade her og der.

Vet ikke om dette hjalp noe, men hos meg har det iallefall ikke blitt verre på noen måte etter at det ble oppdaget. Jeg tror kanskje det var litt tilfeldigheter som startet det også, hva jeg hadde spist kvelden før kontroll, og om jeg hadde vært tisset i løpet av natten eller ikke. Uten sånne tilfeldigheter hadde jeg vel kanskje sluppet denne bekymringen. Men jeg sparer et par av teststripsene til etter fødselen, for å sjekket at det normaliserer seg.

Hm, langt svar på ikke så langt spørsmål. Kjeder meg kanskje litt for øyeblikket... :)

Skrevet

Jeg har sv.diabetes og fikk utslag på sukker i urin +2. Har hatt to glukosebelastningstester både hos legen og på sykehuset og de var nesten normale men siden jeg hadde sv.diabetes med forrige barn som er 13 mnd så har jeg det nå også.

Det at det er utslag på sukker i urin betyr ikke at du har sv.diabetes men jeg ville passet meg for søtsaker og juice. Ernæringsfysiolog på sykehuset sa at juice var noe av det verste vi med sv.diabetes kunne få i oss så jeg holder meg langt unna.

Ikke stress med å tisse på de pinner hele tiden. Det er påvist at stress virker inn på sukker i kroppen og den kan være noe forhøyet. Du har nok ikke sv.diabetes ellers ville de på sykehuset sagt det med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...