Gå til innhold

3-åring med lavt jernlager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 3-år har vært hos legen og tatt div prøver, egentlig litt diffuse symptomer som dårlig i magen og dårlig matlyst. Får tilbakemelding om at han har lavt jernlager. Men legen er bortreist, og ikke mer info å få. Noen som har erfaring med dette? Har kjøpt flytende jerntilskudd på apoteket. Men hvor lenge skal vi ta dette før vi merker bedring i appetitt osv hos gutten? Nå klager han på at han er sliten hele tiden, og spiser minimalt (maks 2-3 brødskiver på en god dag).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavt jernlager uten noen synlig grunn er ofte det første symptomen på cøliaki.

Når han i tilegg er dårlig i magen, har sliten dårlig matlyst og er sliten hele tiden så er det symptomer på det samme.

Nå kan selvfølgelig iallfall de to siste symptomenen komme av det lave jernlageret. Men merker dere ikke bedring innen et par uker med jerntilsudd hadde jeg bedt om videre utredning. Lavt jernlager er jo ikke noe som er vanlig å ha sånn uten videre heller.

Og unasett må dere tilbake og ta en kontrollprøve på jernlagret om ca 3 mnd.

Skrevet

Dersom gutten din har spist normalt tidligere, og det ikke er noe som skulle tilsi at han skulle ha lavt jernlager, ville jeg fått utredet dette videre med en gang. Dette avviker jo fra normalen....Heller en sjekk for mye enn en for lite... God bedring til gutten din!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Han har aldri vært noen storspiser, og ble omtalt som "den tynneste baby'en jeg noensinne har sett". Og veldig tynn er han ennå (øverste kurve på lengde, nederste kurve på vekt!!). Men han blir fort dårlig i magen når han er forkjøla osv, og det har han vært masse i høst. Jeg skifter sikkert 7-8 illeluktende bæsjebleier på et døgn, med bare små "knorter" i hver bleie (ikke hardt altså, bare lite hver gang). Så vi fikk anbefaling om å kutte ut laktose for en periode, og har gjort det ei ukes tid. Til min skrekk ser jeg nå at laktoseintoleranse også er vanlig ved cøliaki.

Jeg kommer nok også til å kreve å få komme inn til en lege på legesenteret over helga, selv om legen min ikke er tilstede. Han hadde også verdier utenfor det normale for leukocytter og monocytter. Blir bekymra jeg, når ingen kan forklare meg hva det betyr.

Skrevet

Jepp, laktoseintoleranse er vanlig ved cøliaki før en har kommet igang med riktig diett. Dette fordi ytterst på tarmtottene som ødelegges av gluten hos en cøliakiker sitter også den delen som bryter ned laktosen.

Derfor kan en få positiv respons på å kutte ut laktose eller melk uten at det er dette som er hovedgrunnen til plager. Men denne følsomheten for melk vil gå over etter kort tid på glutenfri kost.

Tenkte jeg bare skulle forklare det hvios du ikke viste hvordan det hang sammen. Bare så du ikke er redd for mer enn nødvendig.

Og skulle det være cøliaki så går det fint å leve med....selv om det føles som verden raser sammen når en får diagnosen.

Nei huff, sorry. Nå lot jeg mneg rive med. Men blir så engasjert av slike plager siden min egen gutt ble så fryktelig syk tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...