Gå til innhold

Ang. 5-åring og dogåing på natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stesønn på 5 år. Han sover midlertidig på vårt rom, da vi driver å pusser opp osv. Når han er på do på natta, så spør jeg alltid om han har huska å skylle ned og vaske fingrene. Da blir samboeren min sur og sier at jeg ikke skal mase om sånt midt på natta. Er det bare meg, eller er det ikke like viktig å være renslig selv om det er natt?

Jeg synes det er ekkelt om han ikke skyller ned, selv om han bare tisser. Det blir jo liggende i mange timer, og kan jo begynne å lukte tilslutt. Og jeg synes da ærlig talt at om man er våken nok til å gå på do, så er man våken nok til å vaske fingrene også! Hva synes dere, er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, har man lært å vaske og trekke ned, så går det vel automatisk?

Personlig så ville jeg ikke ha mast på en unge, som ikke var min, mitt på natten, stebarn eller ei. Da hadde jeg heller bedt pappaen gå inn på do først for å skylle ned når han våknet, om det hadde plaget meg så veldig.

Ang hygiene etter å ha tisset, jeg ville prioritert å lære dette bort på dagtid ja.

Skrevet

Nei, ikke mitt på natten, men midt på natten..

Skrevet

Det er ikke barnet som er problemet, jeg trenger ikke mase på han, han bare glemmer av sånne ting av og til. Spør jeg om han har huska å vaske hendene og han ikke har det, så går han tilbake med en gang å gjør det uten å mukke. Det er pappaen som er problemet, for han blir tydeligvis veldig sur på natta, fordi jeg "styrer" med det. Barnet er ikke for trøtt eller noe, det er pappaen som reagerer sånn, sikkert fordi han selv vil sove mest mulig og ha minst styr.

Og det irriterer meg at han skal "slippe" dette selv om det er natt. Og det har ingenting med om det er mitt eget barn eller ikke å gjøre, jeg gjør det jo ikke for å være ekkel, men fordi jeg synes hygiene er en selvfølge. Og selv om jeg bare er stemamma, så er det faktisk ikke sånn at han ikke hører på meg, og jeg ikke får bestemme. For her i huset bestemmer jeg like mye som pappaen. Og hadde jeg ikke fått det, så hadde jeg ikke gidda..

Skrevet

Hva med å spørre veldig lavt..?

Jeg ville sikkert ikke sagt noe. Hva med når han får eget rom? Da må du jo bare stole på at han husker det, eller at det ikke er noen krise om han skulle glemme..

Skrevet

Jeg spør jo veldig lavt, lager ikke styr av det, bare spør om han har huska.. synes han skal lære at man vasker hendene og skyller ned selv om det er natt, er jo like nøye da!

Skrevet

Men da er det jo bare et spørsmål om vurdering. Sur mann eller ren gutt..

Skrevet

Bare lurte på om jeg er urimelig som blir litt sur tilbake på han, fordi han blir sur for noe som jeg ser på som ganske viktig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...