Phoebe Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Det er så mye forskjellig å finne på nettet. Noen mener man ikke skal spise fenalår i det hele tatt, andre mener at litt er ok. Noen sier det ikke er farlig dersom kjøttet har vært dypfryst i 2 døgn, mens andre sier dette ikke er tilfelle, kun varmebehandling dreper bakteriene... Kommer du til å spise fenalår i år??
DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Ja. Vi har frosset ned et lår... Og det skal jeg spise litt av. Men begrenser det jo da det er veldig salt...
Gjest Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 mhh..jeg kommer til og spise fenalår i år ja.. men da GODT steikt sammen med poteter og kålrabistappe:D namm! (holder forresten på og lage det nå) *sikle* er bare varmebehandlet som er heeelt trygt og spise:) det med og fryse fenalåret har ingen mening med tanke på bakteriene.. kos deg videre ikveld:)
Nøtt Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Nei, det kommer jeg absolutt ikke til å gjøre. Er ikke spesielt glad i fenalår heller. Men annen spekemat elsker jeg, og nå i kveld skal mannen kose seg med spekemat, rømme og lefse.. Jeg skal ha det samme, men spekematen er byttet ut med kokt skinke. Ikke helt det samme nei!
♥REBECCA♥ Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 du kan spise spekemat så lenge det har en god holdbarhetsdato.fikk vite det av helsesøster
venter Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Du som skriver at frysing ikke har noe å si for bakterier tar feil. Den eneste bakterien frysing ikke tar knekken på er listeriabakterien som er en sjelden bakterie. fenalår og anna speke mat er jo akkurat det samme. Er ikke noe ekstra ved fenalår i forhold til mør, salami, røkt laks osv, det er tryggest å fryse desse også. Men det eneste som tar knekken på listeriabakterien er varme
Nøtt Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Det er mange helsesøstere og leger som ikke er helt oppdaterte på området. Og det irriterer meg!
DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 Hvorfor være hysterisk?
to_tette? Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 hvorfor være uforsiktig? er det så viktig å spise rått kjøtt og mykoster mens man er gravid?? det går vel som oftest bra, men jeg synes IKKE det er hysterisk å følge de få retningslinjene for kosthold de få månedene man er gravid dette er det siste innlegget jeg kommer til å skrive i den debatten, er lei nå blir litt oppgitt over at man skal kalles hysterisk for at man utelater et par ting fra kosten mens man er gravid. men for all del, alle får bestemme hva de vil gjøre selv. så gjør jeg det jeg synes er riktig. fenalår kommer jeg ikke til å spise, for å svare på spørsmålet i overskriften men for dem som steker fenalår i ovnen er det selvfølgelig helt greit, da hadde jeg spist det. men ikke bare fryst, det tar ikke knekken på listeriabakteriene. leger, jordmødre og helsesøstre er mennesker, ikke allvitere! ikke alle er helt oppdaterte, mange liker å gi de rådene de alltid har gitt. (lære gamle hunder nye triks er ikke så enkelt heter det legen min insisterer forresten på å fortelle gravide at de kan spise alle oster, bare de er pasteuriserte, noe som ikke er oppdatert til dagens kostholdsråd. (ingen mykoster, selv om de er pasteuriserte...) følte nesten at hun skulle tvinge i meg muggost
Madelene Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 jeg spiser det jeg har lyst på. spiste spekemat i helga f.eks.
Gjest Skrevet 1. desember 2008 #12 Skrevet 1. desember 2008 Listeria kan en risikere å bli smittet av ved å spise kokt skinke, ost og whatnot.. Skal en bare spise tørt brød når en er gravid da kanskje?
klarforbaby!! Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 helt enig me dj to_tette?, koffor ta sjansen.. er ikkje verdt det!!
beredt Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Hvorfor ikke samtidig slutte å gå utenfor døra? Det er faktisk sjanse for at du kan FALLE! Eller, tenk om du blir påkjørt? Siden "gode mødre" ikke gjør NOE SOM KAN MULIGENS SKADE BABYEN så burde man vel også etter fødsel la være å spise spekemat? Man kan faktisk bli SYK OG DØ når man ikke er gravid også! Og HVILKEN GOD MOR ER DET SOM DØR FRA SIN LILLE NYFØDTE BARE FORDI HUN VALGTE Å TA SJANSEN PÅ Å SPISE FENALÅR!!! Eller pølser.... Eller kjøttdeig....
♥REBECCA♥ Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 hvorfår ikke bare sette seg ned i en stol og bli der. folk tar veldig av. er inngen som sier man dør av og spise litt kjøtt som er rødt,det har aldri skada noen før,alt det som vi vet i dag viste dem ikke for 26 år siden, da spiste dem faktisk alt det vi blir nektet i dag.men vi er her jo enda,..
Mia29 Skrevet 1. desember 2008 #16 Skrevet 1. desember 2008 Nei, det gjør jeg ikke. Spiser heller ikke salami, røkelaks, gravlaks, spekemat, mykost og mye annet. Og selvfølgelig kan det komme listeria og annet utøy i mye annen mat også, så jeg er forsiktig. Men jeg er helt enig med to_tette, noe mange her vel snart vet, dette er ikke hysteri. Jeg følger de siste oppdaterte nasjonale anbefalingene. Ikke de jeg får fra utdaterte jordmødre, helsesøstre og fastleger. (Jeg ønsker ikke å generalisere for disse gruppene, men erfaringen min har desverre vist at mange er utdaterte hva angår kostholdsråd.) Hver og en av dere må få velge deres egen risikoprofil å fortelle hva dere har valgt. Men vær så snill og ikke anbefal andre å gå i mot nasjonale folkehelseanbefalinger framstillt av kvalifiserte fagpanel. Velg din egen risiko, men når du oppfordrer andre til det samme så må du opplyse om at dette er mot nasjonale anbefalinger. Og til dere som mener at man overlevde før i tiden... Joda, de fleste gjorde det. Men enda flere overlever og lever lengre i dag. Hygiene og opplysning om hygiene er en viktig årsak til dette. Mye av reduksjonen av død i barselseng og reduksjon i barnedødelighet kan faktisk skrives tilbake til hygienetiltak. For man døde faktisk før også. Forskjellen er at nå vet vi i stadig større grad hva vi dør og blir syke av. Noen av tingene er vi derfor i stand til å forebygge. Er det derfor farlig å gå ut av huset? Vel, de fleste ulykker skjer fortsatt i hjemmet, så så trolig ikke verre enn å bli inne og dette ned fra en krakk. Men jeg bruker sykkelhjelm når jeg sykler. For tiden har jeg sluttet med både ridning og fjellvandringer langt fra folk og mobilforbindelse. Dessuten bruker jeg rednigsvest i båt, sikkerhetsbelte i bilen og refleks når jeg går ute i mørket. Dette gjør jeg stolt og freidig med hevet hode uten å føle meg det minste hysterisk. Anbefaler dere alle andre å gjøre det samme! Ønsker dere en riktig god jul! Det blir nok god jul for oss som bruker refleks og hopper over fenalåret også ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå