Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sannsynligvis hatt en MA. Nå insisterer legene på sykehuset på at det må gjøres en utskrapning så snart som mulig, da dette "er behandlingen de gir ved MA". Jeg liker ønsker å avvente en stund for å se om det kanskje blir en SA, og vil også helst prøve "abortpiller" før evt. utskrapning. Men legene er altså ikke enige i dette. Ståstedet mitt er delvis begrunnet i tiltro til kroppens egen evne til å fikse ting, og delvis en lettere sykehusfobi. Hvilke erfaringer har dere andre med dette? Er det utskrapning virkelig det eneste alternativet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Trist å høre at du har hatt en Ma...

Finnes to muligheter... enten utskrapning, eller tabletter... Jeg ville absolutt anbefale utskrapning.. jeg fikk to cytotec(?) tabletter som jeg satte et par timer før utskrapningen slik at livmoren skulle åpne seg... selve inngrepet er over på 10 min og man merker ingenting... hadde ingen smerter i etterkant og var ikke dårlig av narkosen...

var selv innmari redd for å bli lagt i narkose da jeg aldri har fått det før, men det gikk veldig bra.. og legene og sykepleierne var veldig flinke!

Hvor langt er du på vei og hvor stort er fosteret? Om man tar abortpiller må man også regne med at fosteret kommer ut og være forbredt på det.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar! Ifølge mine bergninger burde jeg vært 8 uker på vei, men ifølge ultralyden tilsvarer alderen på fosteret i overkant 6 ukers svangerskap. Så da er det jo ikke så stort... Fint å høre at du ikke hadde noen komplikasjoner etter utskrapning, ser jo ut til at det er det det kommer til å ende med for min del også. Men skulle ønske legene var litt mer interesserte i å høre på meg. Synes dette er vanskelig jeg.

Skrevet

Jeg fikk heller ikke noe valg... ( var på ullevåll)... ble lagt inn til utskrapning med en gang... er i etterkant veldig glad for at jeg ikke fikk valget egentlig. Da jeg har lest om noen som har fått piller, og syns det er forferdelig når fosteret kommer ut ( har nok mye å bety hvor langt man er på vei). I tillegg skjer det jo at man likevel må inn på utskrapning fordi ikke alt kommer ut...

OM du får tabletter, få også smertestillende som er litt sterkere enn paracet. Jeg syns det var veldig vondt når tablettene begynte å virke....

De kan jo ikke tvinge deg til å ta utskrapning.. men mange leger anbefaler nok det. Har også venninner som har tatt frivillig abort, og legene har anbefalt de å ta kirurgisk...

Skrevet

Jeg fikk Cytotec piller, de annefalte ikke utskrapning da jeg var så kort på vei (7+6). Kommer senere med flere detaljer hvis du trenger dem! Har en liten en som trenger meg nå :)

Skrevet

OK, jeg var til kontroll og var 7+6, babyen var 6+1, ingen hjertelyd. De gav meg Cytotec og måtte ta igjen dagen etter. Kom på kontroll 10 dager senere og da var det nesten tomt. Fikk flere Cytotec tabletter for å tømme resten. Er kjempeglad for at jeg slapp utskrapning. Fordi da blir ikke slimhinnene skadet og jeg kan prøve igjen med en gang. Ingen garanti for at det lykkes, men ønsker å prøve likevel. Jeg var på Ullevål forresten. Rart hvor anerledes dette praktiseres. Scobydoo, var du lengre på vei og fikk derfor utskrapning? Mellom 9-12 uker tror jeg de anbefaler utskrapning. Trist at du fikk en MA, det er kun 2,5 uke siden min.

Skrevet

Kan man få utskrapning samme dag, hvis legen finner ut at fosteret et dødt?

Er redd for en MA her jeg også, og skal på ny UL på mandag. Har et ørlite håp, siden legen igår kunne se blodgjennomstrømning i fosteret, men han satte meg 3 uker tilbake i sv.skapet. Selv er jeg ganske sikker på at jeg burde vært rundt 8 uker på vei nå.

Hvis det viser seg på mandag at det ikke er noe utvikling, så vil jeg gjerne bli ferdig med det fortere enn fortest, egentlig kan de bare beholde meg i narkose for resten av livet, for jeg gledet meg så ekstremt til denne babyen.

Tror ikke jeg engang orker å prøve på nytt hvis jeg mister denne babyen også, takler ikke flere nederlag. Jeg har fått ett barn, en frisk og herlig 4 åring, så da får jeg vel bare nøye meg med henne.. Selvom hun så veldig gjerne vil bli storesøster..

*knust*

Skrevet

Jeg så forresten ikke fosteret komme ut. Den var jo bare en halv cm uansett, og kom nok uten sammen med de store klumpene.

Skrevet

Klem til deg mamma'n til Emma. Dette er ikke lett... Jeg gledet meg også til denne babyen, og så må man plutselig begynne helt fra null igjen. Veldig trist. Og ja, du kan få utskrapning samme dag. Jeg fikk beskjed om å komme til timen fastende i tillfelle. Men da bestemte de at jeg ikke skulle få utskrapning men piller fordi det er det beste (når alt kommer ut da). Jeg vet ikke hva de sier til deg, det er jo individuelt.

OdaJ, det var ikke så veldig smertefult med Cytotec sammen med Paralgyn forte. Det gikk helt greit. Litt mer enn vanlige menssmerter første dagen og noen dager etter det med vanlig menssmerter. Jeg hadde forventet et smertehelvete, men det var det altså ikke. Satt hjemme og så på en film med en varmtvannsflaske på magen og kjente på sammentrekningene i livmoren.

Lykke til Oda og Mamma'n til Emma og stor klem til dere begge. Håper dere får den behandlingen dere ønsker.

Skrevet

Hei! Først må jeg si at det er trist å høre at du har fått en MA. Jeg har selv hatt to stk, i tillegg til en spontanabort, så jeg mener jeg har litt erfaring på dette området her - dessverre! Ved min første MA ville legen at jeg skulle avvente situasjonen i et par uker for å se om jeg eventuelt spontanaborterte til slutt. Jeg var helt enig, men etter som tiden gikk og ingenting skjedde, ble det bare verre og verre for meg psykisk. For det første hadde jeg fremdeles en del graviditetspsymtomer, og for det andre følte jeg meg utrygg fordi jeg kunne abortere hvor som helst og når som helst. Så fra mitt ståsted vil jeg anbefale å få avslutte svangerskapet så fort som mulig, men dersom du føler deg sterk nok til å vente en stund til, så gjør du det som føles best for deg.

Jeg har både fått en utskrapning og en medisinsk abort, og vil ikke akkurat "anbefale" det ene eller det andre, men jeg synes det var godt å være hjemme og ikke på sykehus når det skjedde. Følte at det ble litt mindre drama, og jeg kunne være meg selv og vise følelsene mine på min måte uten tilskuere. MEN det er ikke alltid en medisinsk abort fjerner det som er igjen av graviditeten, i noen tilfeller må du tilbake for å ta en utskrapning i tillegg. Det skjedde heldigvis ikke med meg, og jeg tror det skjer svært sjeldent. Når det gjelder smerter og blødninger, så synes jeg smertene ved hjemmeaborten var litt verre, men jeg var nok litt for sen med å spise smertestillende. Blødningene var stort sett de samme, men blødde litt lengre etter å ha tatt pillene.

Håper jeg har vært til hjelp, og ønsker deg lykke til uansett hva som skjer videre:) Klem:)

Skrevet

Hadde en MA i august :(

Var 9+5, men fosteret viste 6+6..

Vil bare si først at en bare må "kjenne" litt på hva som er riktig for en selv. En må kjenne seg trygg, om d nå er mulig i den ulykkelige situasjonen en er havnet i...

Jeg fikk tre valg;

1. Vente og la naturen gå sin gang, men d kunne ta lang tid..

2. Cycotek (ikke sikker på skrivemåten)

3. Utskraping

Spurte legen hva hun "anbefalte", hun sa ingenting og forklarte alle tre valg.

Å la naturen gå sin gang var uaktuelt for meg uansett, da jeg ville ha d overstått og se fremover igjen.

Utskraping er hard kost for kroppen.

Jeg spurte hvorfor i all verden noen ville ønske seg en operasjon i stedet for noen piller ??? Hun sa at d var nok mest psykisk; noen er redde for å se fosteret o.l., men ved tidlige MA'er er d bare i hodet på folk.

Jeg syntes d var et enkelt valg og valgte piller... "godt valg", sa hun så..

Fikk beskjed om å ta smertestillende i samme øyeblikk jeg TRODDE jeg skulle få vondt.. Kjente noen svaaaaaaake murringer og tok tablettene. Hadde ikke vondt i så mye som 5 sekund gjennom hele greia (fysisk iallefall..) Hadde heller ikke så store blødninger jeg forventet, vanlig, moderat mens egentlig. Kom ut en diger klomp (jaja, 1-2 cm da) i dusjen dagen etter. Og sluttet å blø før en uke hadde gått. Var til u.l.-sjekk etter 4 uker; helt flott !!

Så nå venter jeg bare på å bli gravid igjen :)))))

Lykke til !!

Skrevet

Hei du/dere som lurer.

For det første vil jeg bare si at jeg føler veldig med dere og vet veldig hvor jævlig vondt det er å oppleve en MA. ;-(

Jeg har opplevd 1 SA, 1 MA som ble avsluttet med disse pillene, og 1 MA som ble avsluttet med utskrapning. Sistnevnte skjedde nå i Juni.

Jeg fikk utskrapning da jeg egentlig skulle vært i uke 11, men fosteret hadde vært dødt siden uke 6. Jeg gikk også på vent for å se om kroppen ordnet opp i ting selv. For meg endte det i en helt SYKT voldsom blødning. Men legene sa det ikke var normalt. Bortsett fra dette synes jeg utskrapning var det beste alternativet. Uten tvil!

Det værste var å gå rundt med et dødt foster inni meg. Det anbefaler jeg ikke! Det er en enorm psykisk påkjenning.

Jeg forstår sykehus angsten din veldig godt. Derfor jeg valgte disse pillene første gangen. Jeg var kjempe redd for narkosen og ville ikke operere.

Hadde mye mer smerter og gjennomgikk mer psykisk påkjenning av den medisinske aborten. Den kirurgiske var befriende. Rart å si det. Men du blir så utrolig godt tatt vare på. Og det er virkelig ikke noe skummelt med det i det heletatt! Anbefaler deg det ut i fra mine opplevelser ihvertfall. Men alle er forskjellige. Du må gjøre det du føler for, og da er det det som er riktig for deg :-)

Det er ingenting oppi "der" som blir ødelagt under utskrapning. Jeg blødde 2 dager etter utskrapning og hadde ikke noe vondt. Med pillene blødde jeg i 3 uker.

Nå sitter jeg her 17 uker på vei. Ble gravid 1 mnd etter MAen sist ;-) Og alt ser kjempe bra ut!

Det ordner seg uansett! Men hør på magefølelsen, det er den som burde bestemme. Kjempe lykke til, håper den sitter igjen fort. Og at det går bra med deg :-)

Skrevet

Hei!

Veldig leit at du har mista.

Verkar som det er svært ulik behandling ved MA.

Eg hadde MA i mai, som vart oppdaga i veke 10, men babyen hadde vore død sidan 7+6

Eg ville gjerne ha utskraping, men legen min meinte det beste var best om kroppen ordna opp sjølv. Gjekk i ei veke utan at noko skjedde, og kom tilbake til legen. Då fekk eg time på sjukehuset for å få tablettar.

No rakk eg heldigvis ikkje det, for eg byrja å blø same dagen.

blødde i to dagar før eg fekk rier om natta, og "fødde" fosteret på morgonen. Hadde blødning ei vekes tid etter dette.

Syntes det var litt slitsomt å gå å vente på at kroppen skulle ordne opp, for eg visste jo ikkje når det ville begynne, eller korleis det ville bli. Men etterpå var det litt greit at naturen hadde gått sin gang.

Og no kikkar eg inn frå 2. trimester, med ein ny spire i magen :-)

Ynskjer deg alt det beste, same kva du vel. Håpar du har nokon rundt deg som tek vare på deg i den tunge tida. Er ei litt einsam sorg dette.

klem

Skrevet

Hei, tusen takk for svar alle sammen! Er litt roligere nå. Skal tilbake på sykehuset på fredag for å se om det har vært noen utvikling den siste uken (ultralyd og hcg). Legene har gitt beskjed om at er lite sannsynlig, men de vil være på den sikre siden og sjekke en gang til. Har bestemt meg for å ikke vente så mye lengre dersom det blir bekreftet å være en MA, er rart men har litt lyst til å bli ferdig med dette før jul... Tenker jeg kommer til å insistere på å få prøve tabletter først, og så får heller legene få viljen sin med utskrapning dersom det ikke skulle virke godt nok. Nå vet jeg ihvertfall at det er ulik praksis på dette, og at det legene på sykehuset her sier ikke nødvendigvis er noen absolutt sannhet. Så takk for hjelpen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...