Gjest Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Skal snart begynne å gi småen brødskive han kan spise selv og i den forbindelse kikket jeg etter passende pålegg i butikken idag. Har sett på ulike tv programmer og i ulike artikler at det har vært diskutert typer/mengder tilsetningsstoffer i vanlige matvarer. Det har blitt sagt at det aldri har vært vanskeligere for den jevne forbruker å vite hva h*n egentlig kjøper og spiser. Leste bakpå flere ulike påleggtyper idag og fant flere av tilsetningsstoffene som har blitt nevnt, bla aspartam. (En annen ting er jo at nesten alt er tilsatt salt og evt sukker og det skal jo ikke små barn ha for mye av:() Er dere opptatt av hvilke tilsetningsstoffer dere/familien får i seg og synes dere det står godt nok merket på ulike matvarer hva de faktisk inneholder. ....og til svada-anonym; var jeg ikke flink nå?? Dette må det gå an å diskutere vel
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Jeg bryr meg litt om det, men merker en kan ikke bry seg for mye om det. For som du sier det finnes nesten i alt!! Prøver å spise vanlig mat og satser på at det er godt nok. Jeg har vel kanskje ikke overskudd til å bekymre meg for mye for dette også. Men jeg har blitt mer bevisst i det siste og lage ting fra bunnen av hjemme. Tror absolutt det er det beste. Jeg ser mange matvarer jeg ikke syntes det står godt nok merket på heller. Veldig mange.
Gjest Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Nei, maten er elendig merket. Spør noen ganger betjeningen om de har mere utfyllende informasjon om varene ,men dessverre har jeg aldri opplevd en betjeninig med særlig kunnskap på området. Har sans for både økologisk og kortreist mat, og lager en god del mat fra bunnen av. Prøver å være bevisst, og unngår iallefall det jeg definererer som "værstinger" på markedet når det gjelder tilsetningsstoffer. Matportalen.no gir forresten god og informativ informasjon om trygg mat
blond Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Det eneste vi er bevisst på er å unngå kunstig søtningsmiddel, men sjekker ikke alt vi kjøper, bare der det er mest opplagt at det kan dyttes inn, f.eks syltetøy. Ellers går vi mer etter pris. Tror jeg hadde blitt småtullete hvis jeg skulle hatt full oversikt over all mat.... holder meg heller til ting jeg vet fungerer i vår familie, men hvis jeg vurderer et nytt pålegg ser jeg på salt, fett og pris og velger det som kommer best ut. Baker brød selv (og diverse annet), unngår en del salt osv på den måten. Forsøker også å lage en del middager selv og har minimalt med salt i, og på, maten.
Gjest Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Jeg tenker altfor lite på slikt. Men blir vel flinkere når veslejenta skal spise brødskive. Jeg var veldig obs på det da jeg var på en diett. Da jeg var lita spiste jeg banos og hapå...tror jeg :-P Kanskje det går an å lage noe pålegg selv, om man har tid selvfølgelig. Skal ta en titt på nett nå å se om jeg finner noen oppskrifter :-)
Gjest Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 http://www.barnemat.com/recipi_69.htm Her var det litt.....:-)
Gjest Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Hehe, ja den siden har jeg liggende på favoritter, kjempegrei Har nok ekstra lange følere for usunn mat/tilsetningsstoffer/genmodifisert mat osv etter at jeg ble mamma, men har alltid vært opptatt hva jeg får i meg. Veldig fornøgd med at utvalget av økologisk mat blir bedre også i lokalbutikken. Er selvfølgelig viktig å ikke bli hysterisk, vil ikke overføre til småen den "alt er farlig" holdningen, men blir jo betenkt når enkelte tilsetningsstoffer i store mengder er vist å gi hjernecellenekrose hos rotter... Skal sette meg mer inn i det nå, merket jeg fikk lyst til å lete opp litt saklig litteratur og informasjon etter at jeg fremla spørsmålet her inne. I dag fikk han forresten makrell i tomat på noen brødskivebiter og det var en stooor suksess
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå