tiili-my-nov08 Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Jeg sendte søknaden om foreldrepenger ganske så sent, var sykemeldt den siste måneden før permisjon, og brukte den tiden til å vinne tilbake litt styrke etter å ha vært veldig psykisk sliten, så selv om jeg hadde termin 25. nov så hadde ikke nav søknaden min før 13.nov. Har gruet meg til å sende søknaden lenge, for samboeren og jeg passer ikke så godt inn på det skjemaet, så vanskelig å fylle det ut, men fikk det da endelig avgårde, vel og merke med et 2 siders vedlegg for å sørge for at riktig grunnlag ble lagt til grunn. Etter 1,5 uke fikk jeg brev om at behandlingstid var 3 måneder. Tanken på å leve på luft og kjærlighet frem til februar var ikke så veldig fristende. Ringte derfor NAV på mandag og spurte hva de tenkte jeg skulle leve av, og hvordan dette egentlig skulle gå, dama begynte med en gang en liten forsvarstale om at det var lang behandlingstid nå, jeg sa at jeg hadde vært sykemeldt, og fått sykepenger i tiden før permisjon, og siden foreldrepenger regnes ut på samme grunnlag som sykepenger kunne de ikke mene at de skulle bruke 3 måneder på et slikt vedtak, Neste forsvarstale ble da automatisk satt igang, om at det var ulike kontorer som fattet disse vedtakene, og jeg måtte derfor få min arbeidsgiver til å fylle ut skjema om skatte- og inntektsdokumentasjon på nytt i forhold til foreldrepenger. Jeg sa da at dette hadde jeg gjort, dette skjemaet var fylt ut i to eksemplarer, ett sendt med krav om sykepenger og ett sendt med søknaden om foreldrepenger, ble da satt på hold, og dama kom tilbake etter noen minutter og snakket om at "nå hadde vi flaks - vi skal ta deg ut av køen og behandle saken så fort som mulig". I går - 4 dager etterpå hadde jeg penger på konto. Det ganske utrolig - de kan altså ikke ha sett på papirene mine når de fikk de inn, bare sendt til en saksbehandler som sendte meg brev om at dette kom til å ta 3 måneder uten å se på noe av det som sto der. Tenk om jeg ikke hadde ringt inn - da hadde jeg sittet her og kost meg med lørdagskosen bestående av luftsuppe og venteboller.... Lenge leve det offentlige - heldigvis går det ann å pushe de noen ganger
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Det er NAV i et nøtteskall og de skal gjerne bruke lengst tid eller snu og vende på alt slik at man sitter der og ikke får gjort noen ting. Nå venter jeg nr 2 og med første mann så bestilte jeg og min mor time hos en saksbehandler for å høre hva jeg kunne søke om... Fikk beskjed om at jeg bare kunne søke om barnetrygd og bidrag Men det stemmer jo ikke som enslig har man krav på: engangs stønad, dobbelt barnetrygd og bidrag fra far, dette hadde da min mor sjekket opp! Men nav skal gjerne spare mest mulig... Fikk til slutt det jeg hadde krav på men etter mye om og men... Nå med nr to så skal min mann ha permisjon fordi jeg går på skole! Og vi skaffet erklæring fra skolen om at jeg er elev, legeerklæring på at jeg er gravid med termin i januar og alt de skulle ha! Vi søkte jo også om engangsstønad for at jeg ikke har opparbeidet permisjons grunnlag og masse rart.. Ho vi snakket med sa da at vi måtte ha doble kopier av alt pga det var to søknader men de kunne ikke ta det der men ho kunne ta kopi for oss slik at vi kunne beholde orginalen! Jeg har sagt til de at vi vil ha engangstønaden så fort som mulig, men det kunne vi jo ikke for den måtte jeg få til termin... Men men! Ringer og masser og presser litt på de... Hjelper noen ganger andre ganger ikke! Uansett! Bra ting ordnet seg for deg... Luftsuppe og venteboller kan bli ensformig i lengden!
Gjest Tale30 Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Jeg fikk mitt vedtak på 2 uker. Ble helt i sjokk. Jeg har gjort meg mine tanker om at den raske behandlingen kan komme av at jeg sendte søknaden i firmakonvolutt fra jobben min. Kanskje er de raskere i vendingen når de får firmapost?? Uansett er jeg i alle fall fornøyd, men jeg vet at dette ikke er representativt for flerparten av dem som søker.
2SønnerSmå Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Jeg sendte inn min søknad 24 september,den er enda på vent!!! Fikk beskjed om at det var 3 mnd's behandlingtid... Ringte de for å høre hva som skjer,da fikk jeg beskjed om at arbeidsgiver ikke hadde levert sitt før 20 november og derfor tok det lang tid. Men hun skulle sende purring på saken min,etter at jeg forklarte at det var noe som fantes regninger,huslån og at det kunne være en god ide å gi barn nr 1 mat innimellom også!!
Lykkepålandet Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 Nav er bare helt utrolige noen ganger. Jeg var der 20.november og leverte søknad til en saksbehandler.(termin i slutten av jan). Hun ville ikke ta den inn fordi det var for tidlig å søke. Da ville det bare bli avslag og jeg måtte søke på nytt igjen. Men de har 3 mnd behandlingstid men man får ikke levere søknad?? Skjønner meg virkelig ikke på det. Kommer til å gå til et annet kontor enn det jeg tilhører for å få hjelp hvis de ikke behandler søknaden min snart.. Må ringe på mandag for å høre hvordan det ligger an.
jasu88 Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 fikk brev om at de har mottat søknaden min 22.10. fikk en behandligstid på senest 2mnd. med termin 13.12 så håper jeg de ikke drøyer til siste slutt, da blir jeg pengeløs i desember :S
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Jeg og har termin i slutten av januar, men de tok i mot den nå! Men de klarte å si at vi måtte levere inn en kopi av fødselatesten fordi far skulle ha permisjon og jeg måtte ha de 6 første ukene etter fødsel og derfor måtte de vite fra når de skulle regne at fars permisjon skulle begynne. Trodde man regnet fra termin jeg da men nei da! Skjønner jo hvis barnet kommer fortidlig lissom men hvor 4kantet går det ann å bli
musketingen Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Jeg har også opplevd at ting tar litt lang tid, har ennå ikke fått svar på min søknad som jeg leverte for noen mnd siden... I tillegg har det mye å si hvem man treffer på, man kan få helt forskjellige svar ettersom hvem man snakker med... Litt frustrerende for føles veldig tilfeldig hva utfallet blir..!
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Det tok to uker fra jeg leverte og til jeg fikk svar....fikk sjokk jeg! Og jeg bor i Trondheim, hvor de har ganskje mye å holde styr på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå