suseduse Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Tre menn kommer til et hotell og betaler 10 dollar hver for rommene sine, 30 dollar totalt. Neste dag sier portieren at det har skjedd en feil og at de skal få tilbake 5 dollar….. (grunnen er ikke viktig!) Siden disse karene ikke gidder å splitte 5 dollar seg imellom, gir de 2 dollar til portieren og deler de siste tre mellom seg. Dermed har de betalt 9 dollar hver.., ikke sant..? MEN 9 x 3 = 27 og med de to dollarne til portieren blir det 29...? Hvor i svarte blir det a den siste dollar'n.....??!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 30 - 5 = 25 mannen får 2. og de får 3 9 er det de har betalt vær med det mannen får altås 9 *3 =27 også er det de 3 som de fikk beholde selv = 30
suseduse Skrevet 29. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2008 jupps, tror den er bedre å ta en fuktig kveld
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Hvis du "gjør den om" som en over her gjør, blir den jo rett. Poenget er at hvis man sier det som du sier (og det er jo logisk) finnes det ikke noe svar på den. Jeg har tatt det opp med mattelæreren min, som var enig i at fremstillelsen var logisk. Det er sånne feil i mattesystemet som dukker opp iblandt=)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 ja også tror jeg den er bedre muntlig, matte syns så lett når man skriver det
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 det er jo ikke logisk fremstilling, for fremstilingen over er jo feil. om alle har betalt 9 fordi de fikk igjen 1 så er jo de 2 som mannen fikk med til de 9. uansett hvordan man snur og venner på det
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Hehe, ja det er det som er poenget=) det blir jo bare 9 uansett, når man fremstiller det sånn - men man kan jo ikke si det er feil heller. de har jo betalt 9 hver, pluss to til han fyren=) hehe, jeg blir stressa av dette, tror jeg må gi meg.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Misforsto svaret ditt og leste det igjen, og ser jo poenget ditt, men man må jo ikke si sånt for da ødelegger man gåten=P hehe=) Og jeg som skal bli økonom klarer ikke telle 30 dollar engang...=P
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 nei de har ikke betalt 9 for hotellet + 2 for fyren. de betalte 25 for hotellet + 2 for fyren som er 27 til sammen eller 9 per person. derfor fikk de tilbake 1 vær. det blir helt feil og si at de betalte 9 vær + 2 for fyren. for da hadde de betalt 27 for hotellet og da hadde de ikke fått tilbake 5, men 3 og ikke trengt og gi noe til fyren.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Ok, du har rett... Men det høres rett ut når man sier det sånn som i HI da...=P
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 hehe... det høres fryktlig rikig ut sånn som hi skriver det. jeg tenkte "hvor er den hen?" hehehe..
Gjest Sauen - preggers Skrevet 29. november 2008 #12 Skrevet 29. november 2008 Hihi=) Jaja, håper ikke det er sånn økonomi-eksamenene mine blir, for det der er jo baaaare fanteri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå