Gå til innhold

Sitte stille ved bordet til alle har spist ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at mange ikke synes det er viktig, men lar barna gå fra når de har spist opp. Jeg har tenkt litt videre på dette og tror at det er lurt å lære ungene opp til å sitte lenge ved bordet, både pga matro for voksne og barn og for å øve opp utholdenhet/tålmodighet. Det er en fordel når barnet begynner på skolen - og så er det mer moro å ta med barna til andre når de klarer å sitte stille, hehe... Dessuten lærer de respekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må barna sitte ferdig til alle barna har spist opp. Eldste vår gjør dette, men jenta på 4 år holder vi på å lære dette nå. Hun syntes det er helt dumt å sitte der, hun er jo mett som hun sier..

Er som sagt veldig koselig når alle sitter til alle er ferdig, men når vi spiser veldig gode middager sitter gjerne vi voksne mye lengre med bordet enn det jeg forventer at små barn skal gjøre. Men syntes det er veldig viktig at de lærer seg god bordskikk.'

Og innenfor området god bordskikk kommer det inn andre punkter også. Som å tygge maten med munnen igjen. Ikke snakke med maten i munnen. Og bare si fint "neitakk" til mat de ikke liker. Trenger ikke rope ut "æsj så ekkelt, eg hate denne maten her jeg". Og spise små munnfuller om gangen og andre slike ting. Og der må vi voksne gå foran som ett godt eksempel.

Skrevet

Jeg merker at det blir litt periodevis fokus på slike ting her i huset. Har 3 små og innimellom har eldste (3 år) hatt trassperioder, da er foksen å komme gjennom dagen med veldig få og helt nødvendige regler. Når hun har gode perioder så øver vi på være høffelig, sitte til alle er ferdig, si takk for maten osv.

Jeg tror det er smart å trene på slike ting, men ikke for en hver pris hele tiden.

Mellomste gutten vår er bare ett og etthalvt år og han må bindes fast om han skal sitte stille. Noe vi som regel også gjør. Han har lopper i blodet av en annen dimensjon og vræler som en stukken gris om noen prøver å tvinge han til noe. Heldigvis godtar han en lang stund å sitte fastspent og han er så glad i åspise mat at han gjerne sitter lenge ved bordet.

Har ikke begynt å jobbe med mellomst mann noe mer med dette. Når starter folk å trene på å sitte lenge ved bordet?

Vet ikke

Skrevet

Med tre små synes jeg at det er bra gjort bare de får mat alle sammen, hehe..

Vi har alltid sittet lenge ved bordet og har snakket om fine ting som barna synes er spennede. Hvor lenge ungene sitter ved bordet er selvsagt også avhengig av personlighet, men det er mye man kan gjøre for at de skal klare å sitte lenger.

Skrevet

Ja vi bruker også måltider som en god anledning til å snakke om fine ting og ting som opptar barna. Og gjøre måltid til en kosestund og ikke en kjefte stund. Mi jente er 4år og hun lyer oss ikke når vi sier hun må sitte, vil ikke begynne med tvang enda men prøve å se om det ikke kommer med belønning i stedet for. Vi har sånn poeng belønningssyntem her. På flere ting ikke bare matsituasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...