Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Noen som vet hvordan reglene er når et barn forårsaker skader på andres eiendeler. Enten det er med "vilje" eller ikke? i hvor stor grad er foreldrene erstaningspliktige?
___ Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Foreldrene er erstattningspliktige opp til en viss sum uansett om det er med vilje eller ikke. Hvis barnet gjør skade ut over det beløpet er man bare erstattningspliktig hvis det kommer av at foreldrene ikke passet på barnet sik de burde. Det skal mye til.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 pass på at ingen ber om unskyldning, da, det skal mann ikke
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Tror du er erstatningspliktig,men dette blir dekket av innboforsikring vanligvis:)Høres rart ut,men jeg har jobba i fors,og hvis jeg har gjort leksa mi,skal dette stemme. Gjelder også husdyr,f.eks hest:) Sjekk det,og pass på at dekninga er høy nok!!!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Du kan bli krevd for inntil fem tusen kroner for skader barnet ditt har påført andres eiendom. Mer dersom du har vært uaktsom, men det skal mye til. For hester, hunder og andre husdyr har du ubegrenset (!!!!!!!) objektivt ansvar. Ikke noen grense på fem tusen der - husk ansvarsforsikring. Hilsen mammaen til et barn som klarte å vannskade et hus for over hundre tusen :/
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Opp til fem tusen, som det sies her. Men om barnet har vært i den skadelidendes omsorg, ved at man f.eks har barnevakt, eller barnet hos dagmamma, vil det vel ikke gjelde. Siden det da er personen som passer barnet, som ikke har tatt ansvar. Annerledes om barnet er så stort at man ikke skal måtte følge med hvert skritt de tar, selvsagt. Hva er saken her?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Det er foreldrene som har det økonomiske ansvaret for det barna påfører av skader på eiendom eller gjenstander, selv om barnet har vært på skolen eller i barnehagen eller hos barnevakt. Men, om flere barn er med på det samme skadeverket, kan foreldrene bli krevd for fem tusen per barn. Trur eg.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Barn kan ikke gjøres ansvarlig i barnehage. Hvis et barn forårsaker skade i barnehagen betyr det at de voksne ikke har fulgt med, og gjort jobben sin. På skolen er det nok noe annet, begrunnet i barnets alder, at foreldrene ansvarliggjøres på barnets vegne siden barnet da er stort nok til at det ikke skal fotfølges av mennesker som er ansatt til å gjøre nettopp det. Hos barnevakt kan sikkert diskuteres, men dagmamma gjelder det samme. Hun er ansatt, og må selv ta ansvar for å ha de rette forsikringer osv, akkurat som bhg. Hvis det ikke hadde vært slik kunne det blitt mye spekulasjoner, og falske anklager. "jeg er drittlei sofaen min, så jeg får ungen til å knivstikke den, evt gjør det selv og skylder på barnet", f.eks.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Joda, det er foreldrene som er ansvarlige inntil fem tusen. Resten skal dekkes av forsikring. (tenk på det, du, om du ikke har full kasko på bilen som står parkert på tomta - og naboungene på fem og seks år har stått opp før mamma og pappa og funnet malingsspannet du glemte ute etter at du malte kledningen dagen før)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Jo, den saken er grei. Men om min treåring ødelegger noe i barnehagen er det en helt annen sak. Om barnet mitt søler til naboens bil har jeg forsømt mitt ansvar for barnet. I barnehagen kan ikke jeg stå til ansvar for mitt barns handlinger hvis han f.eks kommer seg ut, og ødelegger en av de ansattes bil, for å ta et eksempel. Jeg er ikke tilstede. Barnet på tre år kan heller ikke holdes ansvarlig, da han er for liten til å forstå konsekvensene av å f.eks søle maling på en bil.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #12 Skrevet 29. november 2008 Du har objektivt ansvar for ditt eget barn. Det betyr at du er ansvarlig for det barnet ditt gjør, selv om barnet ikke skulle være i din varetekt når et eller annet går galt og selv om du gjorde hva du kunne når du så barnet stå der med malerkosten eller hva-det-nå-måtte-være. En treåring kan ikke holdes ansvarlig, men det kan foreldrene. Den femtusenkronersregelen er fin, det er ikke helt uoverkommelig. Men sånn det som regel virker er at det er forsikringsselskapet som krever det inn, ikke den som har blitt skadelidende. Naboen kan altså ergre seg alt han vil over den nymalte mercen, men har han ikke en forsikring som dekker a-l-t, får han ikke mer enn fem tusen - med mindre han kan bevise at dere var uaktsomme. Og den uaktsomheten skal være GROV før han får dekket noe mer enn fem tusen. Vær godt forsikret;)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2008 #13 Skrevet 29. november 2008 I visse tilfeller kan foreldrene bli gjort erstatningspliktige opp til en viss sum, men da må det være tilfeller der de ikke har passet på barnet eller at barnet er stort og har gjort det med vilje. Hendelige uhell og/eller små barns gjerninger må du ofte ta på egen (forsikrings)kappe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå