Gå til innhold

50 % sjanse for spontanabort?!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min sier at det er ca. 50 % sjanse for en kvinne å spontanabortere, og det synes jo jeg naturlig nok er en temmelig dyster og skremmende kalkyle. Han mener at en del av disse prosentene skjer så tidlig at kvinnen ikke vet at hun er gravid. Synes likevel denne statistikken høres veldig drøy ut, men han står på sitt og mener at det er store mørketall. Har veldig tillit til han for han er kjempedyktig og veldig oppdatert, men skulle nesten ønske at jeg kunne mistro han på akkurat dette...

 

Flere som har fått oppgitt det samme tallet hos sin lege...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

20 % sa fastlegen min...

Skrevet

11 prosent har jeg lest meg til. Vi hadde en uformell undersøkelse i venninneflokken, og da var det ei av 21 som hadde hatt en spontan abort. Flere av venninnene mine har fire barn, så det har vært nok av graviditeter som kunne gått galt. Men de aller fleste graviditeter går faktisk bra, selv om man kan få et annet inntrykk her inne.

Skrevet

50 prosent av alle svangerskap ender i abort men de fleste er før kvinnen vet det selv har eg lest

 

10-15 prosent sjangse for abort de 12 første ukene om en har "riktig alder"

 

er en i 40 årene øker faren for abort,husker ikke tallene der

 

har lest mye:)

Skrevet

Hei jeg tror du misforsto han eller han snakket på litt feil måte,...det kan godt hende at tallet er så stort, men da mener han at det skjer før man på en måte kan få et positivt test, at egget ikke har klart å feste seg, hvis du skjønner....gravidetet som vi ikke merker på en måte !!!

 

Men etter å fått et pos test...da er sjansen mye mye mindre, rundt 20% tror jeg...

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er litt beroliget nå. :)

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om dette, men syns det høres logisk ut som hun over her sier...at de befruktede eggene på en måte forsvinner ut av kroppen uten å feste seg, og at man dermed ikke får positivt utslag på en test heller. For sånn det er nå til dags, så er det jo veldig mange som ønsker å bli gravide så begynner å teste både 3 og 4 dager før forventet mens, og da skulle man jo tro at ganske mange flere av disse ville opplevd å miste (eller først få positivt, og så negativt/mensen) hvis tallet skulle vært så mye som 50%?

 

Og det er jo også litt rart hvordan noen kan ha sex på rett tidspunkt gang på gang uten at det resulterer i et normalt svangerskap...Så det er sikkert en del av disse tilfellene som regnes med i den 50 % statistikken.... Vi kan jo i hvertfall håpe det er sånn!

Skrevet

har hørt ca 15%.(etter positiv test. har selv opplevd kjemisk graviditet i tilegg til en ma) jeg kjenner 6 stk som har mistet i ma og sa av rundt 15 venninner, så hvor vanlig det er varierer nok. men legen min sa til meg da jeg mistet at de fleste kvinner vil mest sannsynlig oppleve en spontanabort i løp av sin fruktbare alder.. men kjenner selvsagt flere som ikke har opplevd dette også da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...