Gå til innhold

Dette er da ikke felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en aldri så liten diskusjon gående med min kjære mann. Han påstår at vi har felles økonomi, men det "føler" jammen ikke jeg vi har.

Vi har en felles konto som kalles regningskonto. Det er en konto som vi hovedsakelig bruker å betale alle regningene fra ( slike ting som er felles, som strøm, barenehage, lån etc.)

Mannen min setter inn et fast beløp hver måned, men siden jeg har skral økonomi for tiden så setter jeg inn litt penger etter som jeg har råd ( er et par måneder siden det nå..)

Jeg har ingen tilgang til hans lønnskonto, og han eller ei til min.

Pr. definisjon er vel felles økonomi at man har felles brukskonto eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Felles økonomi ser jeg¨på som at den med penger handler mat, klær barna trenger osv. Uten at mandeler på summen eller skylder hverandre penger liksom. Ikke det at man nødvendigvis har tilgang til den andres konto:)

Skrevet

Dere deler på regningene ja men har absolutt ikke felles økonomi.

Skrevet

Vi har ikke tilgang til den andres konto, men har felles ansvar for økonomien og deler likt på utgifter. Vi har en konto der vi begge setter inn penger og der faste utgifter blir trekt ifra. Har jeg lite penger igjen på min konto og han masse setter vi over penger til hverandre. Før vi hadde felles barn var økonomien helt seperat. Det er jo flott at samboeren din klarer å betale alle faste utgifter alene!!

Skrevet

Kan ha felles økonomi selv om man har hver sin konto :)

Om dere setter inn litt penger hver for felles regninger så har dere ikke felles økonomi. Om dere bruker penger uavnhengig av hvilken konto de kommer fra så er den delt. i mine øyne :)

Skrevet

Ja, det er jo sant.!.. Det er vel slik vi har det. Har bare hengt meg litt opp i definisjonen her... : )

Skrevet

Vi har felles økonomi, vi bruker av hverandres penger, han har tilgang til min konto og jeg til hans..Dere har ikke felles økonomi mener jeg...

Skrevet

vi har felles økonomi. 1 eneste konto hvor begges lønninger går inn. en liten sparekonto, hvor det går penger inn automatisk hver mnd.

Skrevet

Vil si vi har felles økonomi, og vi har det omtrent som dere..

Når vi får lønn, overfører vi mesteparten til sparekonto.. Han har igjen litt til privat bruk, jeg har igjen til privat bruk og til mat..

Så fører jeg over fra sparekonto til regningskonto etterhvert som regningene kommer..

Har ikke tilgang til hans lønnskonto, han ikke til min heller.. Men vi kan godt låne kort av hverandre om det skulle være nødvendig..

Skrevet

Det kommer vel ann på hvordan dere fordeler kostnadene. Vi har ikke felles konto eller tilgang til hverandres nettbanker. Vi har allikevel fellesøkonomi.

Skrevet

Jeg synes vi har felles økonomi. Mannen min tjener mye mer enn meg og betaler nesten alle regninger. Den som er i butikken betaler for mat og klær. Når min konto går tom ber jeg han bare overføre fra sin:) For meg er dette felles økonomi. Skjønner ikke helt hvorfor man skal sette av til egen felles regningskonto, men er sikkert greit for å holde bedre oversikt over økonomien:) Vi er gift da, kanskje anderledes hvis man er samboere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...