Theeaelis Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Altså gutten min er snart 8mnd å far er ''Ukjent'' . Det er 3 alternativer og alle sammen vet det. OG jeg har sagt til de at hvis de er inntrisert i å ha ansvar må de kontakte meg, men det har de altså ikke gjort. Men jeg har en fantastisk samboer som har vært her for meg og min lille siden dag 1. og han brenner virkelig for å adoptere en dag! å jeg vet sia de ikke har kontakta meg vil de holde seg unna. Men kan sambo. adoptere uten noe underskrift fra barnefar ? å har barnefar rett på å komme å kreve ansvar etter 8mnd? De kjenner ikke gutten en gang ! ERSÅ FRUSTRERT!! Arg,.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 for gutten din sin del, så synes jeg du burde finne ut hvem faren er. hva sierdu når han spør hvem faren er? hva skal du si? vet ikke? har ikke giddi å finne ut hvemdet er? finn ut hvem det er, derretter spør du bf om han er interessert eller ikke. hvis, flott for gutten din sin del, hvis ikke adopter han. en av den kan kreve dna test uansett tidspunkt i livet,det samma kan du. når far er ukjent, vet jeg dessverre ikke hvordan det er med adopsjon. vet bare at hvis bf står oppført må dere ha hans tillatelse.
Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 For det første ville jeg absolutt ha fått det klarlagt hvem som er barnets far. Barnet har rett til å vite om sitt opphav.... For det andre så må barnefar samtykke til en adopsjon. For det tredje kan han komme og kreve ansvar når som helst. Disse svarene er jeg ganske sikker på Ønsker deg lykke til videre!
Gjest Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Forstår godt at de ikke er interessert før de får bekrefta hvem av de som er faren..Tror barnefar må fra skrive seg ansvar for at samboeren din kan få adoptere.Ta en dna test.Lykke til.
Theeaelis Skrevet 28. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2008 okei, nei alle de i rundt meg kjenner til situasjon min, men ingen av de vil ta test ! Å det koster jo kjempe mye ! Jeg har ikke noe i mot å finne det ut, kan jeg tvinge de da ?;p Jeg vil så gjerne finne det ut pga min kjære lille. Bare lurte om sambo kunne adoptere uten hans underskrift, takk for svar damer
'utakknemlig bitch' Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 I realiteten så burde de jo det. i forhold til at far er ukjent og aldri har skrevet på noen papirer så har du jo alt foreldreansvar for gutten. dermed vil ikke en evt pappa ha noen rettigheter. Så dermed vil jeg tenke meg til at det er mulig uten fars underskrift når han ikke har noen "pappa" på noen papirer. Men jeg vet ikke.
Theeaelis Skrevet 28. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2008 vare det jeg trodde jeg også, men jeg har rett og slett ikke peiling på sånt :s
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Vet du...nå ble jeg altså så provosert at jeg har mest lyst til å filleriste deg! DU har faktisk et ansvar for at din sønn skal vite hvem hans biologiske far er!!! Loven sier at alle barn har krav på å vite hvem deres biologiske foreldre er, og tro meg...hvis sønnen din en dag blir alvorlig syk og trenger beinmarg eller andre ting, så vil du slå deg selv i hodet over hvor dum og naiv du var som ikke tok farskapstest. Det er gratis med farskapstest gjennom NAV, og det burde du fanken meg gjøre. Så gutten i det minste vet hvor han hører til. Du har INGEN rett til å frarøve sønnen din denne kunnskapen. Da skulle du ikke fått noen unge.- Det er kanskje harde ord, men det står jeg for. Når så denne prosessen er over, har du full mulighet til å la samboeren din adoptere. Hvis du ser bort fra at samboere ikke får adoptere, og at man må ha vært gift i to år, eller samboende i 2 år før inngått ekteskap. men til saken. Når da far er fastslått, kan din mann/samboer søke om å adoptere, og du vil ha det avgjørende ordet i den saken. barnets biologiske far kan protestere, men da må det gå til retten. Jeg vil også si at du faktisk frarøver din sønn arv, og mulighet til kontakt med besteforeldre og annen familie. Det synes jeg er EKSTREMT egoistisk av deg, og jeg vil anta at du er rimelig ung (sorry jenter...vet jeg kaster sten i glasshus, men ikke engang JEG er så ego!) I tillegg vil jeg opplyse deg om at det faktisk er ulovlig å tilbakeholde slike opplysninger fra staten.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 OG når du har gitt opplysninger til NAV om hvem som er mulig far til barnet, så blir de hentet med makt om så er. man lurer ikke staten.. Det er GRATIS
dåsa06 Skrevet 28. november 2008 #11 Skrevet 28. november 2008 Dersom du går til tingretten og ber om å få stevnet de mulige fedrene i en farskapssak, så koster det ikkeno. Det er dersom du ordner med DNA-testen selv at du må betale. Bare å henvende seg der, så fikser de resten. Enkelt og greit, og da kan de ikke nekte. Ditt barn har RETT og KRAV på å få vite hvem som er den riktige faren. Jeg var nylig gjennom dette selv, men da for å finne min biologiske far, etter 36 år. Det unner jeg ingen, derfor syns jeg at du som mor skal sørge for å få dette i orden så fort som mulig! Biologisk far må vel dessuten skrive under på evt adopsjonspapirer. Dvs. dersom du har oppgitt far ukjent på papirene, så er det jo ingen til å skrive under.... Jeg syns det ville vært for dårlig gjort overfor barnet ditt å ikke ordne opp i dette. Særlig ettersom venner og kjente vet historien bak....da kommer det før eller siden til å komme barnet for øre....og det synes jeg IKKE er greit... Mulig dette ble rotete, men blir litt engasjert. Send meg evt PM om du lurer på noe. Lykke til.
erteposen + 4 Skrevet 28. november 2008 #12 Skrevet 28. november 2008 Du må kalle alle inn til alle til farskapsprøve. Om den biologiske faren vil adoptere bort barnet til din samboer så gjør han det. Han har rett til å kreve ansvar etter 8 mnd, og det vil jo vel være det beste for barnet uansett.
Jerrys jente Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 Du har fått mange gode og riktige svar på det du lurer på. Du bør absolutt teste og finne ut hvem som er faren, det kan du gjøre gjennom NAV. Barn i Norge vil aldri bli adoptert med far "ukjent" hvor det var mulig å finne faren. Far må samtykke i adopsjonen. I få tilfeller kan en adoptere med kjent far uten samtykke fra far, men det må gjennom retten og far har rett til å uttale seg. Barnefar har rett til samvær med barnet sitt om det er 8 mnd eller 8 år. Barnefar kan gå rettens vei for å ønske ansvar eller omsorg for barnet sitt uansett alder på barnet. Barn i Norge har rett til å vite hvem biologisk far er. Her bør du ikke tenke på hva som er best for deg, men hva som er best for barnet på lang sikt.
~~DoraDora~~ Skrevet 28. november 2008 #14 Skrevet 28. november 2008 Er du en god mor, som setter barnet ditt høyest, krever du dna prøve av de, og lar gutten din få vite hvem hans far er. Får en følelse av at du er ei lita jente som vil leke mor,far og barn...og at hvem som leker faren er det samme for deg..... Bare det at det er tre mulige fedre for gutten din, sier jo litt. Og på toppen av alt, er det ingen av de du egentlig vil skal være hans far. Kanskje på tide du tar litt ansvar nå, og ordner opp i rotet ditt? En ting til : Er du ikke det grann interressert i å få visshet i hvem du egentlig har fått et barn med? Når du en dag blir voksen, vil du tenke modnere, og da kommer du til å slite, dersom du ikke gjør det rette her. Tro meg!!!! Ønsker alt godt for den lille gutten din, og håper han har en mor som gjør alt for ham....for at han skal få et godt liv:))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå