Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 blir antakelig billigere for oss med aupair og kontantstøtte i stedet for unger i barnehagen. men mener vel også at det er bedre med barenhage, enn aupair sånn for barna. men råd til begge deler har vi vel egentlig ikke.
Gjest Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 En Au-pair skal strengt tatt ikke jobbe heltid da. H*n skal gå på språkkurs(det varierer om au-pairen dekker dette selv eller om arbeisgiver gjør det), få kost og losji, samt lommepenger. Noen jeg kjenner betaler 3500,- men det er muligens litt rimelig.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Hvilke krav stilles til arbeidsforholdet? Arbeidstiden må normalt ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide utover de 30 timene, selv ikke mot ekstra betaling. Du har krav på ferie i til sammen 25 virkedager per kalenderår. Du har rett til minimum 48 timer fri hver uke (friperiode). Friperioden skal så vidt mulig være sammenhengende, og aldri mindre enn 24 timer. Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Au pairtillatelsen gir ikke anledning til å arbeide som ren hushjelp eller dagmamma. Du skal gis anledning til å delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter. Vertsfamilien skal betale for norskkurs for deg med inntil 6000 NOK per år. Du skal ha fri kost og losji, og motta minst 4000 kr per måned i lommepenger/lønn.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Når jeg jobbet son au-pair i England, fikk jeg mat og rom. Ukepengene var på 500kr i uken. Jeg fikk ikke penger til språkkurs. Gadd ikke å gå heller. Men dette var 9år siden og i England da:) Jeg jobbet heltid
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 ehm.. da er det jo ikke billigere med au-pair. hvertfall ikke når en må varte de opp..
Gjest Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Det er jo meningen at en au-pair skal være som et familiemedlem. Tanken er kulturutveksling, ikke billig arbeidskraft ;-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Vel teori og praksis er to forskjellige ting. Kall de praktikant og helt andre regler gjelder. Jentene fra Fillipinene jobber masse, ikke noe problem med full tid. Syns man skal respektere jentene og betale de mer enn hva det står som minimumslønn. Vi hadde en jente fra Sverige og hun fikk 5800 i mnd men da måtte hun lage middag selv for jeg ville ikke ha henne til bords når vi som familie skulle spise middag. veldig god og praktisk løsning en periode, men klart at barnehage er bedre på sikt, men når de er små og har noen å leke med er det ok. Og veldig deilig. Vi skal ha praktikant på nytt nå, og kommer til å ta en svenske igjen for å slippe alt styr med UDI samt pga språkutvikling til barna.
Gjest Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Jo, men for å få noen fra Fillippinene nå til dags må man kalle det praktikantstilling. Phillipinene gir ikke så lett utreisetillatelse til kvinner som skal jobbe som "au-pair" i Norge. Jeg kjenner flere som har praktikanter derifra som er kjempefornøyde, men det koster jo litt. Neppe billigere enn barnehage.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 De skal ha minimum 3500/mnd, pluss kost og losji. Au pair er en flott løsning, men gjør det klart at dere tenker å bruke henne til fulldagspass, og da bør dere øke lønna også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå