Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man blinke når man skal henholdsvis til høre, rett frem og venstre i en rundkjøring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blinker til høyre idet man skal UT av rundkjøringen.

Skrevet

Det er bare påbudt å blinke seg ut av rundkjøringen, men hvis jeg skal til venstre blinker jeg også inn.

Skrevet

Man skal blinke ut av rundkjøringen, dvs til høyre :P men jeg pleier å blinke mot venstre om jeg skal helt rundt for eksempel, så folk vet hvor jeg har tenkt meg hen :)

Skrevet

Det er kun lov å blinke seg ut av rundkjøring, dvs høyre. Og man bør ikke blinke FOR tidlig heller. Dvs er det en firearmet rundkjøring med 2 felt så skal man plassere seg riktig og blinke når man er nesten forbi de armene man skal kjøre forbi, men like før armen man skal kjøre inn i. Kjørte opp i august og hadde en kjørelærer som var pinlig nøye på det der, terpa og terpa, så det sitter som blegg.

Skrevet

Er det forbudt å blinke inn? når kom den loven? :/

Skrevet

I følge vegvesenet skal man skru på blinklyset til høyre i god tid før man kjører inn i rundkjøringen hvis man skal til høyre, vente me å sette det på til man har pasert siste avkjøring som man ikke skal bruke hvis man skal rett frem eller til høre.

I tillegg bør man i noen typer rundkjøringer, ikke pressisert hvilke, blinke til venstre før man kjører inn i rundkjøringen, men det er ikke normalen.

Skrevet

Er ikke forbudt:

Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

Skrevet

Jeg tok lappen i april/mai og jeg måtte også blinke meg inn i rundkjøringen dersom jeg skulle ut til venstre. Rett frem og høyre fordrer kun høyreblink.

Du blinker til høyre når du kommer mot rundkjøringen om du skal til høyre, og du blinker når du skal ut dersom du skal rett frem, du blinker til venstre dersom du skal helt rundt og deretter til høyre rett før du skal ut...

Skrevet

Til høyre: Blink til høyre

Rett frem: Dersom det er en vei til høyre før avkjøringen som er rett frem skal du blinke til høyre når du har passert den første avkjøringen (den til høyre).

Til venstre: Blink til venstre ved inngang til rundkjøringen og til høyre like før du møter avkjøringen.

Skrevet

Det er ikke forbudt å blinke inn, men det er veldig mange kjørelærere som sier mye rart om dette. Om man skal blinke inn kommer ann på hvor stor og oversiktlig rundkjøringen er.

Skrevet

forbudt er det vel ikke, men kjørelæreren var ganske så krass i forhold til venstre blinking i rundkjøring.

Uansett så er plassering aller viktigst som tegn på hvor man skal.

Skrevet

Var han krass i forhold til at det skal brukes eller at det ikke skal brukes?

Skrevet

Ser jo at det er en tilleggstråd til den jeg hadde i stad,mitt problem er jo sjåfører som ikke følger fila si! det synes jeg er viktigere enn å blinke inn i en rundkjøring. Blinke ut er det jo mange som ikke har lært seg enda tydeligvis..

Gjest Sauen - preggers
Skrevet

Skal man av første vei til høyre, blinker man før man kjører inn i rundkjøringen. Skal man til venstre, kan man blinke til venstre før man skal inn i rundkjøringen, i tillegg til å plassere seg godt.

Hvis man ikke skal kjøre første vei til høyre ut av rundkjøringen, blinker man til høyre så snart man har passert den siste avkjørselen før ens egen avkjørsel. Man bør ikke blinke for tidlig, fordi det kan gjøre at folk tror en skal av når en ikke skal det.

Hvis man blinker til venstre før innkjøring i rundkjøringen skifter man altså blinklyset til høyre når man har passert den siste avkjørselen før ens egen avkjørsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...