Gå til innhold

Fukt i leilighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja nå har det seg sånn at jeg har termin om 6 uker, og vi har flyttet ut av den forrige leiligheten der det viste seg at det var fukt på soverommet.. Viste huseieren dette for ca 2 mnd siden, og han skulle gjøre noe med det sa han, og virket ikke noe videre overasket over at det var fukt der, men sa at det var et problem i naboleilighetene. Vi oppdaget da vi skulle bytte ut senga vår. Madrassen hadde ligget opp i en seng med bunn og under heele øvre del av madrassen var det masse svarte muggprikker ( sopp!!) i begge krokene der vi hadde hatt senga var det svart opp igjennom veggene som vi da vasket opp med litt klorin. Dette var kjempe ekkelt da vi fant det ut.. Sambo er plaget med astma og det er vel uakseptabelt at et lite spedbarn egentlig skulle ha sovet der inne og pustet inn fukt og sopp?! I den leiligheten var det 3 mnd oppsigelse, men vi har flyttet ut nå, fordi huseieren sa at "dersom vi mente det var så jævla helsefarlig å bo der, skulle vi bare flytte ut før oppsigelsestiden. Og det var det vi gjorde, men nå mener han at vi skal betale han husleie helt til han får nye folk til å bo der.. Må vi egentlig det? Jeg ser på det som en vesentlig mangel med leieforholdet når det er fukt og sopp i leilighet. Han har sagt at han godt kan få folk fra byggebransjen til å komme å konstantere at det ikke er farlig i det hele tatt å bo i leiligheten, men han vet at det er fukt der.. Fikk min onkel til å måle fukta der igår, og det var fukt inni en vegg der jeg ikke engang var klar over at det var fukt. Altså, det er mer enn det vi ser. Har vi noen rettigheter her i det hele tatt? Er det noen som vet? Huseieren (sånn som jeg set det) DRITER i at det er fukt i leiligheten og mener som sagt at det ikke er skummelt for verken oss eller en baby å bo der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere trenger ikke betale. Men dere bør sende en skriftlig begrunnelse til utleier. Helst rekommandert eller per mail. At dere pga fukt/muggsopp og de helsefarer det medfører har måttet flytte. Og ville lagt til at; som avtalt med "utleier" så flyttet vi derfor ut før oppsigelsestiden, underforstått da at husleie ikke skulle betales for oppsigelsestiden.

Vi fikk lekkasje i leiligheten vi leier ut. Ikke store skader eller noe. Men måtte stå en tørker i leiligheten, samt avslått varmt vann en periode. Vaktmesteren og forsikringsselskapet ordnet alt, leiligheten var fullt beboelig. Men leietager fikk 2500kr/mnd (x3) i avslag på husleien. Begge parter var fornøyd.

Fukt/mugg er derimot farlig og plagsomt, så her er det nok tale om "vesentlig mangel" i lovens forstand.

Ta kontakt med juristformidlingen eller jussbuss dersom dere vil ha litt hjelp gratis

Skrevet

Ok, takker for svar! Da vi foreslo avslag i leia, nekta han. Det var da han sa at vi måtte bare leve med det eller flytte ut. Det var mer eller mindre det han sa!!

Skrevet

Det finnes desverre ikke noen regel som sier at det ikke er lov til å leie ut selv om det er mugg og fukt i leiligheta! :(

Jeg har selv vært der, og opplevd det samme som deg.. jeg ble fullpakka av allergi, mot melk, egg, mel og stortsett alt som går an å få. Heldigvis har det meste gått over nå som jeg har vært ute derfra lenge. Men det jobbes med å få en regel mot utleie av sånne leiligheter. Desverre er det mange "liv" som blir ødelagt sånn, mange skoleår som går i dass og mange immunforsvar som blir brutt ned!

Så eeeegentlig, så har dere ikke krav på å ikke få betale.. men går an å prøve!

Skrevet

bare drit i å betale, men skaff bilder av hvordan det ser ut på madrassen deres, synd dere vaska veggen, han kan sikkert kreve dere for penger, men da må han snakke med advokat. dere har ikke en leiekontrakt som inkluderer helseskadelig miljø eller spesifikke opplysninger om fukt og sopp regner jeg med???

si at advokaten deres mener dere bør få tilbake husleie samt at dere vil kreve han for astmautgiftene til mannen din++++++at dere muligens har fått helseskader.....lyv og si astma og allergi forbundet bidrer med juridisk veiledning....

det er forbudt å leie ut fuktskadde leiligheter. finn alle feil og mangler ellers ved leil, små vinduer? manglende vinduer? manglende brannvarslere? dårlig ditt, dårlig datt.....kjør på, dritt utleiere må få smake sin egen medisin.

Skrevet

Det er bare tull at dere ikke skal ha rett til å unnlate å betale. Såfremt dere ikke blir fortalt at leiligheten er full av fukt er dette en vesentlig mangel, og da skulle dere egentlig hatt rett til å holde tilbake husleie til huseier ordnet opp. Dere har selvsagt rett til å heve kontrakten, siden kontraktsbrudd allerede har skjedd, i og med at leiligheten er ubeboelig.

Ta kontakt med leieboerforeningen, og få dem til å ta saken for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...