Gå til innhold

Plutselig fall i symfysemål-kurven! Er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i går, og da legen hadde målt magen min, plottet han resultatet inn på svangerskapsskjemaet mitt. Det viser seg at det er blitt et fall i kurven, altså at magen ikke har vokst i takt med tidligere målinger. Jeg syntes det var et ganske stort fall jeg da, men legen mente at det ikke var nok til at jeg skulle bekymre meg. Likevel klarer jeg ikke helt å slippe dette.

Er det noen av dere der ute som har opplevd det samme eller som vet noe om dette? Hadde satt pris på tilbakemelding, for da kanskje jeg kan føle meg tryggere eller kanskje jeg vet at jeg har en grunn til å uroe meg. Er i uke 31

MVH

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg hadde det slik i mitt første svangerskap. Og måtte inn til flere vekstkontroller på sykehuset.

Det var ikke det at det var noe galt, men jeg gikk annenhver gang til lege og jordmor. Og de målte helt klart på hver sin måte. Så det ble litt hopp og sprett på det skjema.

Hvis du er urolig kan du jo bare nevne det for legen din, slik at du kanskje kan bli sjekket på en UL av sykehuset du skal føde på?

Skrevet

Mange vil i slutten av svangerskapet oppleve et lite fall, mest på grunn av at magen begynner å synke ned, og ungen legger seg til rette!

Så lenge legen ikke viste tegn til bekymring er det mest sannsynlig det som har skjedd!? Alt annet av tester/målinger var ok?

Hvis du fremdeles tenker mye på det, kan du jo bare få en ny time, å måle den igjen om ei uke eller to?!?

Skrevet

Hmm, jeg opplevde det motsatte. Har hatt en jevn kurve, men idag- kun en uke siden sist- kom en real fjelltopp på skjemaet etter legebesøk-må si jeg ble sjokka faktisk!Og litt bekymra: Jeg må jo føde ut denne babyen...

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme i uke 31. Jordmor sa at det var fordi at babyen hadde lagt seg med hodet ned og at magen derfor hadde forandret form. Ikke bekymre deg. :-)

Skrevet

Mitt symfysemål hadde også gjort et fall i dag da jeg var på kontroll hos jordmor. Hun sa ingenting på det, bare at bebisen ligger forskjellig fra gang til gang. Forstår egentlig det for jeg ser selv hvor forskjellig magen min er. Av og til føler jeg meg punktert og at babyen er borte der inne og av og til står den rett ut.

Hun sa forresten at symfysemålene var en unøyaktig målemetode og ikke behøvde å ha så mye å si...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...