1+1 ble 5 Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 hei...vet det har blitt tatt opp før, men lurer på om noen kunne hjelpe hukommelsen min litt...hvor lenge er det egentlig anbefalt å bruke bakovervendt sete til barnet?? det setet sambo har lyst på er forovervendt fra 9-18 kg tror jeg det var...og mener å huske noe om at det er litt for tidlig...
flypapir Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Trygg trafikk anbefaler at man bruker bakovervendt sete til barnet er 4 år. Dette pga at dersom dere skulle komme opp i en kollisjon er dødligheten MYE lavere. Tror du finner tall ol på trygg trafikk sin hjemmeside..
edvina har fått en gutt Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Anbefalingene er at barnet bøt sitte bakovervendt til det nærmer seg 4 år. I praksis tror jeg de fleste snur barnet litt før, gjerne i 3 års alderen uten at jeg har sett noe statistikk på dette:) Noen velger å snu fordi barnet kaster opp, men dersom barnet er vant til bakovervendte seter tror jeg ikke det er et vanlig problem. Det at de har liten plass er det nok mest de voksne som beskymrer seg for, at barnet sitter med dårlig benplass, skal ikke utgjøre noe verdens problem... Les mer på tryggtrafikk.no
Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 er noe med at hodet til barn under 4 år er såpass mye større enn forhold til kroppen. at nakken ikke er sterk nok til å holde det på plass visst det skulle oppstå en kollisjon.. så et bakovervendt bilsete med puter på sidene ville kunne støtte hodet og nakke på barnet.. er noe mer også. men jeg husker ikke helt..
Mayken Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 De anbefaler å ha dem bakovervendt til de er 4 år, men er ikke alltid det går. I vårt tilfelle snudde vi snuppa nå når hun fylte to. Hun ble så bilsyk stakkars, kunne ikke kjøre tur uten at hun kastet opp, så det funket rett og slett ikke lengre desverre.
Ella i farta Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ Her er to gode nettressurser som gir gode grunner og filmer til hvorfor bakovervendt er det tryggeste å velge. Så fremt barnet sitter fint bakovervendt er det ingen grunn til å snu før det er 4. Vi har en gutt på 3 1/2 som enda sitter helt fint bakovervendt med litt bøyde bein, men det bryr han seg ikke noe om:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå