Gå til innhold

Hvorfor vil man ha babyene så små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever at alle kommentarer på stor baby er negative.

Venninner av meg som har røyka gjennom hele svangerskapet får små babyer - og skryter av det - at det er lettere og de er søtest etc - og hva kan jeg si? De er jo friske og kjempefine, men selv vil jeg jo ikke røyke.

Er det blitt sånn at det er dumt å være sunn og få en stor, frisk baby? Jeg trodde det var et bedre utgangspunkt - men nå er jeg usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne hatt en stor selv! Slipper å bekymre seg for at de kanskje spiser litt lite noen dager....

Å hadde aldri vurdert å røyke gjennom svangerskapet for å få en liten baby! Er jo ikke akkurat sunt å utsette de små for røyking.

Skrevet

Tror ikke dette er et fenomen som er videre utbredt i samfunnet generelt, men kanskje i ditt miljø spesielt.

Skrevet

Aldri opplevd det. Jeg fikk en liten en (nei, jeg røkte ikke i svangerskapet) og fikk høre hvor liten og nusselig han var.

En venninne fikk en stor på nesten 5 kg og fikk høre at hun hadde da fått en skikkelig kraftkar, så fin og stor han var.

Skrevet

Det er da vel ikke mange som synes en stor baby ikke er fint?

Skrevet

Kan være glad jeg er en storrøyke jeg da, jeg røyka som en skorstein gjennom hele svangerskapet og i uke 42 (føder ikke røykere for tidlig også) kom vår 4,5 kg baby.

Jeg røyka opp mot 40 sigaretter på det værste. Normalt 20-25 om dagen.

Skrevet

jeg tenker mer at kansje det må være litt mer smertefullt å føde en baby som er så stor.

disse thai damene som gifter seg med menn fra norden må ofte bli satt igang før tia. for dems kropper er ikke store nok til å føde en gjennomsnittelig stor nordisk baby.

men jeg humrer jo litt når jeg tenker på min bror. da han ble født så så han ut som om han var et par mnd gammel. han lå på siden av en liten spurv av en unge..

uten å virke sånn klisje-aktig så må jeg ærlig innrømme at det er like utrolig å tenke på unger uansett hvor store eller små dem er.. at dem er blitt "produsert" av to mennesker å kommer ut så utrolig fine er nå uansett like utrolig :D

Skrevet

3500g. er jo vanlig fødselsvekt. Over dette kan man jo begynne å tenke på de såkalte "sukkerbarna", svære babyer som et resultat av usunn livsførsel.

Var iallfall det jordmor sa til meg

Skrevet

min bror veide godt over 4kg da han ble født.. mamma var veldig sunn da hun gikk gravid.. å min bror er tynn som en strek nå.

så det gjelder ikke alle.. han spiser som en hest. han er kokk. men han har en veldig forbrenning likevel..

jeg derimot som var knøttliten da jeg ble født. har ikke noe problem med å få litt ekstra på skinka visst jeg ikke passer meg :P

Skrevet

Normalfødselsvekt ligger mellom 2500-4500 g.

Jeg veide 4200 g og var 50 cm lang når jeg ble født så jeg så ut som en liten michelin-mann (utenom det at jeg er jente da:P)

Men når jeg var på UL i uke 23 så fortalte han som tok UL på meg at han har vært med på en fødsel hvor babyen veide 6,3 kg og hun som fødte revna ikke engang. Imponert!

Hadde blitt mer bekymret hadde jeg fått en baby på 2500 g enn 4500..

Skrevet

Mmmmnei, det er gjennomsnittet. Dvs at noen må jo være mindre og noen større.

Skrevet

He he, store babyer er fra naturens side et gode. Men når man får det man får skryter man vel av det som om det er best i verden? Jeg syntes også at min 4.2 kg nyfødte plugg var det søteste på jord :)

Skrevet

klart at de synest egne unger er fine. men jeg har motsatt inntrykk av deg, at det er om å gjøre å ha tjukke babyer. jeg fikk en del litt sårende kommentarer om min lille premature baby, som den dag i dag er et beinrangel.

Skrevet

Jeg har heller inntrykk av at det er en "konkurranse" å få størst mulig barn. At man har vært flink rugemaskin med gode, fysiske egenskaper som har gjort at man har klart å produsere en stor, sterk baby. Eller at man virkelig har vært flink som kunne føde dette store barnet. Eller at barnet er mye sterkere enn andre barn, siden det har vokst seg så stort i mammas mage.

Samtidig har jeg inntrykk av at mange mener det er en "skam" med barn som har høy fødselsvekt ift lengde, siden det da må være mors skyld at barnet er lubbent.

Det er jo veldig stor forskjell på et barn som veier 4,5 kilo og er 50 cm, versus en 56 cm lang baby med samme vekt, f.eks.

Skrevet

det har gått langt over stokk og stein når folk diskuterer hvem som har tykk baby og hvem som har tynne.. har selv vært vitne til at en mor med tynn baby har snakket ufint om en mor med "tykk" baby bak hennes rygg.

og voksne folk som sitter og ler av tjukkas babyen..

og mor til tynn baby med dårlig matlyst virker nesten stolt av at hun har en slank baby..

er ikke rart at barn helt ned i 10 års alderen og yngre får spiseforstyrrelser når det skal være sånn...

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde fått litt større barn. Min gutt var 2200 og fullbåren. Levde sunt i svk, aldri røykt. Førte til at vi ble liggene 6 dager på sykehus for å følge vekten hans.

Det er det viktigste at babyen er frisk og fin, så er vel egentlig størrelsen ikke så nøye. Og det er gutten min..

Skrevet

Jeg tror kanskje dette må være et fenomen som er spesielt i din omgangskrets.

Skrevet

Enig med skrukketrollet. Dette har jeg aldri hørt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...