Gjest Sekretøsa Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Huff, er så vanskelig med sånn spørsmål. Man vet det jo, men formuleringa er noe dritt!
Gjest Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 blodtrykket er en indikator på hjertets arbeidsbelastning. Overtrykket viser belastningen i sammentrekningfasen (depolariseringsfasen), undertrykket viser belastningen i hjertets hvilefase (fylningfase, repolariseringsfase). Et høyt undertrykk er derfor "farligst" fordi hjertet da jobber "hardet" også i hvilefasen. Ok?
-MtG- Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Det har vel også noe med elastisiteten i blodårene å gjøre? Er det ikke det som avgjør om hjertet må jobbe hardt eller ikke?
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Takk! herregud, nå har jeg sitti å skrevet og klussa, skrevet og klussa i lange tider!
Pooosi Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Hei! jeg er sykepleier, å fikk lyst til å svare på dette..hehe Blodtykket er trykket i arteriene, og det trykket som driver blodet rundt i årene. Det er høyere når hjertet trekker seg sammen (systolen) enn nå det er i hvile (diastolen). To verdier for blodtrykket blir derfor registert, et systolisk og et diastolisk. Hos yngre i hvile er det ca 120/80 mmHG. Det blir ofte høyere med alderen. Sirkulasjonssenteret i hjernen sender signaler til hjertet som gjør at hjertesfrekvensen øker og blodet blir pumpet raskere rundt i kroppen............. sånn
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Takk mammaen til Eirik, men jeg skal huske det og da haha ) Men nå klarte jeg hvertfall å formulere det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå