Gå til innhold

Hvordan forklare hva blodtrykk er?


Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Huff, er så vanskelig med sånn spørsmål. Man vet det jo, men formuleringa er noe dritt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blodtrykket er en indikator på hjertets arbeidsbelastning.

 

Overtrykket viser belastningen i sammentrekningfasen (depolariseringsfasen), undertrykket viser belastningen i hjertets hvilefase (fylningfase, repolariseringsfase).

 

Et høyt undertrykk er derfor "farligst" fordi hjertet da jobber "hardet" også i hvilefasen.

 

Ok?

Skrevet

Det har vel også noe med elastisiteten i blodårene å gjøre? Er det ikke det som avgjør om hjertet må jobbe hardt eller ikke?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk! herregud, nå har jeg sitti å skrevet og klussa, skrevet og klussa i lange tider! :)

Skrevet

Hei! jeg er sykepleier, å fikk lyst til å svare på dette..hehe

Blodtykket er trykket i arteriene, og det trykket som driver blodet rundt i årene.

Det er høyere når hjertet trekker seg sammen (systolen) enn nå det er i hvile (diastolen). To verdier for blodtrykket blir derfor registert, et systolisk og et diastolisk. Hos yngre i hvile er det ca 120/80 mmHG. Det blir ofte høyere med alderen. Sirkulasjonssenteret i hjernen sender signaler til hjertet som gjør at hjertesfrekvensen øker og blodet blir pumpet raskere rundt i kroppen............. sånn :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk mammaen til Eirik, men jeg skal huske det og da ;) haha :o)

 

Men nå klarte jeg hvertfall å formulere det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...