Gå til innhold

hva bør en ta med på sykehuset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!! det er så mange som snakker om denne sykehusbagen som bør være ferdigpakket før fødselen plutselig setter inn. Trenger litt info her. Når gjør dere den klar, og hva bør den inneholde?

en siste ting; Hvor får jeg kjøpt ok amme-bh?

Setter pris på mange svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar ammebhen først.

Det viktigste er at den ikke har spiler, da dette gir økt fare for brystbetennelse.

I fødebaggen trenger du eg. nokså lite.

Litt klær til deg (ta med mammaklær, magen forsvinner dessverre ikke så fort at du får på de vanlige klærne med det samme).

noen plagg til småen

Tannbørste og tannkrem

Fotoapparat

telefon og lader

Noen store truser til hjemreise + 1 pk med libresse goodnight av den tykke typen

Bilstol med teppe/dyne/pose til hjemturen bør stå klar i bilen litt før termin

Også vogna med dyne/pose dersom du ønsker å trille ut fra sykehuset.

Hadde pakket bagen senest 3 uker før termin jeg (klart ikke tannbørsten og telefonen da ... det må du klare å huske når riene setter inn ;-))

Skrevet

Ja, og tøfler/slippers.

Det er litt guffent å gå i bare sokkene så du trekker med deg all dritten fra sykehusgulvene opp i senga.

Skrevet

Vil bare legge til et godt tips jeg fikk sistgang.

Ta med et par ruller med godt mykt dopapir! Etter en fødsel er det ikke så beheglig å bruke det tynne, stive papiret som det ofte er på sykehus.

Ja, og ammeinnlegg!! Jeg lakk som en sil de første dagene, så denne gangen skal jeg ha med en hel pakke!

Skrevet

Ang ammebh, min erfaring er at triumph sine er best! Ja de er litt dyre, men de er gode! Men de fra spar kjøp funker også! Man må egentli bare prøve seg frem! Men sats på komfort fremfor utseende, det er mitt råd!!!'

Åså må de være enkle å åpne med en hånd!

Fødebagen bør vel egentli inneholde de tinga du bruker til daglig, toalettartikler, undertøy og komfortable klær! Mobilladder og kan være lurt! Lypsyl, da lufta på dissa sykehusene våre er ganske så tørr!

Å husk at det kan være mulig at du blir liggende der lengre enn du har planlagt på forhånd! :)

Skrevet

ammebh kjøpte jeg på lindex sist..tror det var triumph..

var de jeg likte best..

sist tok jeg med mye unødvendig..hehe..

bla.ei stor morgenkåpe som tok halve baggen..og mye sminke som aldri ble brukt..

neste gang tar jeg med:

-ammebh

-ammeinnlegg

-gode truser som holder svæære bind på plass

-sokker

-singlet (som er enkel å dra ned visst du skal amme,greit å ha noen av dem i baggen..blir fort søl når melka kommer)

-"jakkegenser" 2-3 stk

- joggebukse (iallfall 2 og mørk av farge)

-hjemreise klær til deg selv og baby

-sov i ro

-toalettsaker (litt smike,men blir vel bare pudder og maskara..hehe)

-tøffler/slippers

-noen blad og kanskje noe godt å knaske på.. :)

mm..nå kommer jeg ikke på mer..

men er en stund til jeg skal pakke.. :P

Skrevet

og selvfølgelig mobil lader og kamera+ lader hehe

Skrevet

sist hadde jeg med meg:

Shampo og balsam

Store truser + amme bh og generelt undertøy

Joggebukser og en genser lett å få "av" ved amming.

tannkrem og tannbørste

hårbørste

slippers

morgenkåpe

noen klær til babyen og

mobil og lader

Skrevet

Ikke glem ullsokker! Jeg ble iskald på føttene under pressriene sist (holdt på i over 12 timer, med 1 time pressrier sist), og skrev ned at jeg må huske ullsokker neste gang...

Skrevet

Jo, også hadde jeg faktisk kjøpt meg noe nytt tøy å ta på meg etter fødselen, og det var Heerlig! Selv om det bare var en joggedress... Det blir jo mye de samme plaggene vi bruker hele tida!

Hadde også med meg en pose svisker for å gjøre tarmprosessen litt mer skånsom - og det virket:-)

Skrevet

-musikk og massasjeolje må jeg ha med:)

Skrevet

har begynt å pakke bagen jeg.. og enn så lenge så ligger det;

En ny joggedress ( minni mus fra hm, lik de hello kitty joggedressene)

Tre par sokker.. nye de også

ammebher

hårshampoo og balsam

lypsyl

dusjsåpe

tannbørste ( kjøpte en ny til 10 kr i butikken.. kan jeg bare kaste når jeg skal hjem..)

ull innlegg

klær til babyen på sykehuset.. ( en må ikke ha det.. men jeg vil ha på noe rosa..)

hjem klær til babyen

smokker til babyen

Det jeg skal legge opp i etterhvert er;

litt sminke , hadde ikke det forrige gang.. og er heller ikke noe sminke dukke.. men litt for å føle seg litt freshere kommer godt med!

rensegreier til ansiktet.. ( forrige gang fikk jeg utrolig masse kviser den dagen jeg fødte.. skikkelig merkelig.. hormonsjokk!! hehe)

noen gode truser

en jogge bukser til.. blir fort blodsøl på de

slipperser

to-tre singletter og evt genser/ jakke.. suverent med singlett og genser ved amming.. drar singletten ned, og genseren opp.. så slipper man å blotte hele greine.

lader til mobil

ammeinnlegg

sov i ro

andre toalettsaker

hm.. sikkert noe mer jeg har glemt.. men får tråle noen tråder her innimellom og skrive opp tror jeg ;)

Skrevet

Ta det med amme bh først.... Jeg har kjøpt på en undertøys butikk! Koser litt ekstra men absolutt vært det, der har de også peil og kan hjelpe deg masse...

Og hva man har med seg på sykehuset er jo forskjellig men i min bag så ligger:

- truser/bokser/hippers alt etter hva man liker å bruke

- joggebukse og en mamma bukse

- 2 gensere med glidlås

- t-shorter

- sokker

- amme bh

- crocs (evt kan man bruke tøfler)

- tannbørste

- tannkrem

- hårbørste

- shampo/balsam og såpe

- linsevann, linseetui..

- to gode bøker ( dagene kan bli lange selv etter at babyen er kommet)

- litt klær til babyen: body, bukse, sokker, genser, lue, strømpebukse som han kan ha på hjem reisen

- Kamera er også lagt klart

- mobil og lader tar jeg med meg den dagen

- briller tar jeg også på meg når vi drar hjemme fra

Skrevet

tips : ikke kjøp mange amme-bher på en gang, puppene vokser utrolig fort de første ukene og den bhen du kjøpte før fødsel passer i noen dager, den du kjøper da passer noen uker osv osv....

noen bruker hårføner til å tørke seg med etter dobesøk

Brystvortekrem - smør på FØR en blir sår, som forebyggende. Pass på at det er en sånn type som babyen kan sutte på så du slipper å vaske puppen før hver amming

Gode, store klær som ikke strammer noen steder

Noe å lese i som er lett å avslutte og fortsette på (f.eks blader)

En vannflaske - du blir utrolig tørst etter fødsel og utrolig lei av å gå å hente glass på glass på glass. Bedre å fylle en flaske å ha på nattbordet

Kamera, tannbørste, tannkrem

(Det som mangler kan mannen kjøpe dagen etter :) - ikke stress med baggen)

Skrevet

Mye er allerede nevnt, men tenkte jeg skulle skyte inn et par ting:

- Fuktighetskrem. Jeg bruker vanligvis ikke fuktighetskrem, men under begge oppholdene på barsel har jeg blitt ekstrem tørr i huden.

- Varme klær. Kroppen går gjennom litt av et hormonrush i forbindelse med fødsel og amming, og jeg vekslet mellom å være veldig varm - og å hakke tenner.

Skrevet

Anbefaler våtservietter, eller de små pakkene med asan sine intimservietter. Jeg måtte å bommelomme når jeg kom på sykehuset sist å skulle ha førstemann, og det var godt å kunne vaske seg litt der nede før gud å hvermann skulle å kikke. Ikke var jeg nydusja heller. Regner med de har sett alskens dritt før, men jeg følte meg så mye bedre :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...