Gå til innhold

Er jeg for sent ute eller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke søkt om permisjonspenger enda og har termin 4 januar. Har hele tiden tenkt at jeg har så god tid men kom plutselig på at permisjonen min skal starte om bare litt over 2 uker!!! Er sykemeldt og har vært det siden uke 20 så har liksom ikke tenkt så mye på det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta ut permisjon 3 uker før termin. Behandlingstid på Nav er (her jeg bor iallefall, på vestlandet) 3 mnd. Dersom du ikke tar ut permisjon 3 uker før termin så mister du antall uker du ikke tar ut.. Dvs; hvis du føder 1 uke etter at permisjon starter (selv om du egentlig tar ut 3 uker før termin) så mister du 2 uker. Går du over tiden så har du hatt permisjon siden dag 1 av når den intraff. Du kan ikke ta igjen de tapte ukene på slutten heller.

Men som svar på ditt spørsmål; du må søke 3 mnd før, men får sannsynligvis tilbakebetalt fra dag 1 av perm. Ring Nav, men fort deg med søknaden. Husk inntekts-og skatteopplysninger for deg og evt faren, og all annen dokumentasjon. Så kan det gå litt fortere

Skrevet

Nav har behandlingstid på alt fra to dager til 8uker..

Jeg var i samme situasjon som deg at tiden fløy på slutten og plutseli var jeg "sent ute" men bare sendte inn papirer så fort så mulig, og snakket med arbeidsgiver at de måtte være litt kjappe med og sende lønns og skatteopplysninger..

De fikk ordnet det og "saken" var behandlet hos nav til jeg begynte i permisjon, skriv at du begynner i permisjon 7 des, så hvis det tar lengre tid med behandling, får du etterbetalt pengene.. utbetalingen for foreldrepenger er 12-15 desember og 26-30 hver mnd, så du får nok ikke noe penger før 26-30jan uansett..

:)

Skrevet

Jeg har termin i slutten av januar og fikk beskjed av NAV om at det ikke var nødvendig å søke før i begynnelsen av desember fordi de ikke gjorde noe med søknader før så og så langt tid før permisjonen. Jeg søkte likevel før siden jeg hadde både søknaden og alle papirer klare, men jeg hadde altså ikke trengt å søke ennå.

Skrevet

Jeg har termin 23. desember og har akkurat søkt om perm jeg. Et par ukers behandlingstid bare her (Trondheim).

Skrevet

Ok. så får jeg skyndte meg da;)

Har minsten hjemme fra barnehagen idag så får gjøre alt klart i helgen og sende det på mandag.

Er selvstendig næringsdrivende og sykepengegrunnlaget (gjennomsnitt av siste 3 år) mitt er lavere enn permisjonsgrunnlaget (siste året) så har ikke lyst å være sykemeldt da permisjonen skal starte. Kan jeg bare sende inn selvangivelsen? Det er 2007 de skal bruke uansett. Vil ikke bruke 2008 da jeg jo har sluttet før jula og der var jo over 20% av hele året så det vil jeg tape på. Holder det med lønnslipper for mannen min eller må han få skriftlig bekreftelse fra arbeidsgiver?

Skrevet

Her jeg bor (vestlandet) er det opp til 4 ukers behandlingstid, dvs at hadde jeg vært deg ville jeg søkt i dag:D

Jeg har selv termin 30 desember, men søknaden min var ikke inne før forrige fredag.

Følte jeg var veldig sent ute jeg da, men bra jeg ikke er alene:D

Skrevet

Hehe, plutselig har alt gått så fort! Har hele tiden tenkt at jeg har allverdens med tid men så plutselig er det like rundt hjørnet;) Jeg bor også på vestlandet så får henge i da!

Skrevet

Husk at om søknaden ikke blir ferdigbehandlet til du går ut i perm så etterbetaler nav pengene inntil et par måneder etter termin.

Det står det du trenger å vite om søknaden på www.nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...