Gå til innhold

da prøver vi igjen da..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet i MA rundt uke 16, fødte en gutt for nå straks 4 uker siden.

vi ønsker nå, etter å ha tenkt oss om litt, å prøve igjen så fort som mulig.

legen sa på sykehuset at vi burde vente til etter første mens før vi begynte prøvingen. men akkurat nå er vi utålmodige og rastløse, og det føles som en evighet å skulle vente..

-særlig når vi vet at jeg kan ha eggløsning når som helst nå, og at det jo KAN bety mulig graviditet også...

men tør vi ta sjansen på på prøve allerede nå? tenk om livmora ikke er klar?

noen med erfaringer på området?

Tanken på å måtte gå gjennom det vi har vært gjennom nå en gang til er helt forferdelig. samtidig som vi så inderlig ønsker oss et søsken til prinsessa vår...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff det var skikkelig trist å høre..

har selv mista 4 ganger.. så jeg vet hvordan det føles å hvor rastløs man blir når man skal vente... de sier at etter 1 syklus er livmoren klar igjenn:)

mange trøsteklemmer og masse lykke til fremover

Skrevet

er bare så trist å måtte "kaste bort" en eggløsning på å vente..

men det er vel til det beste for baby.

men jeg vil jo bare komme i gang med prøvingen.. føle at jeg gjør noe..

så fryktelig at du har måttet miste 4 ganger. det er fire barn for lite det.

jeg kommer til å bli fryktelig stressa neste svangerskap, erjeg redd. denne gangen var jeg så utrolig trygg...

Skrevet

a frykten kjenner jeg veldig godt igjenn. for å beholde å sikre oss at alt gikk som det skulle gikk vi til privat gyn med ul.

så jeg hadde ul 5+6 da så vi hjærtet banke. ul uke 8 da så vi armer å bein. ul uke 11 da så vi en liten baby som rista på hodet å vinka til oss. ul i uke 14 da så vi en nydelig liten baby.. ul i uke 18+5 ul i uke 22 med 3d ul i uke 33 med 3d.. med disse ulene føltes svangerskapet mye sikrere for da fikk vi tett oppfølging å viste hele tiden at babyen hadde det bra..

Skrevet

hm.. kanskje jeg skal sjekke mulighetene for privat gyn her omkring også. er det skrekkelig dyrt?

Legen har jo sagt jeg skal få ekstra oppfølging..

men i dette svangerskapet var jeg jo til ultralyd tre ganger, og selvom jeg insisterte på at babyen var for liten, så bare utsatte de termin, til den dagen da de fant ham død i magen min..

så jeg kommer til å ønske enda tettere oppfølging.. tror jeg. skal jo ha tid midt i jobb og alt da..

huff. mannen min har gått og lagt seg. jeg vet han ikke sier nei om jeg spør om sex nå. og i følge legens kalkulasjoner, så er eggløsning om bare noen få dager.

skal holde hardt å ikke begynne prøvingen med en gang..

Skrevet

off greit nok at du har el men er slimhinne dine tykke nok? slik at en baby kan holde seg skikkelig fast? tør du å utsette deg for usikkerheten?

det var ikke dyrt.. alt utenom engangs utstyr var gratis når jeg var gravid:D

uff ja du var 3 ganger?

føler at di på sykehuset ikke har tid nok eller kunnskap nok utenom spesialistene da..

så det var veldig deilig å gå privat:)

Skrevet

Hei Vintersol - jeg kjenner deg igjen fra bim-tiden under forrige svangerskap. (Leste mer enn jeg skrev innlegg, så det er ikke rart hvis du ikke kjenner meg!) Jeg har en sønn på snart 16 mnd, men tror kanskje at dattera di er litt eldre?

Uansett er det forferdelig å høre at det gikk galt denne gangen, spesielt siden det var såpass sent du mistet. Jeg har selv hatt SA i 10 uke, men jeg har en følelse av at din historie er noe helt annet.

Når det gjelder dette med ny prøving og sånn, så skjønner jeg godt at dere er utålmodige. Jeg har dessuten en følelse av at forskjellige leger sier forskjellige ting når det gjelder om man skal vente litt eller ikke. Etter min SA var jeg innstilt på å bli gravid igjen så fort som mulig, men jeg måtte vente på mens i mange måneder, så det var lettere sagt enn gjort. Jeg tenker at det bare er å prøve nå hvis det er det dere vil, og satse på at hvis du blir gravid nå, så er det fordi kroppen er klar for det.

Det er ikke bare veldig trist når det går galt, men det slitsomme er at det kan ta litt av gleden fra den neste graviditeten. Jeg var ikke så bekymret sist jeg var gravid, siden jeg kunne kjenne på kroppen at dette var annerledes enn den første. Men jeg merket at folk rundt meg var mer avventende da de fikk høre at jeg var gravid igjen. Nå når vi prøver å lage en lillebror eller lillesøster, kjenner jeg at jeg kommer til å stresse en del de første månedene, som om historien kommer til å gjenta seg og det samme skal skje som da vi prøvde å lage sønnen vår.

Men jeg tenker også at som oftest så gå det bra til slutt og plutselig en dag så er det ikke en, men to små raringer som springer rundt i leiligheten her og lager kaos. :)

Skrevet

Hei Juanita.

jeg husker deg, vet du:)

ja, jeg har også inntrykk av at forskjellige leger sier forskjellige ting.

ei venninne av meg som er lege, sa at etter boka, så burde hun anbefale meg å vente til etter en menstruasjon. men at det var vanskelig å si, for noen kan bli fort klare igjen.

jeg er også redd for å måtte gå og vente i månedsvis. de to andre svangerskapene mine har jeg blitt gravid ved første eggløsning.

jeg fant denne artikkelen her når jeg har sittet og lest litt, og ut i fra den leser jeg at svenske forskere mener at det bare er å hoppe til køys?

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1019.html

jeg har hatt en runde med diare etter fødselen, og det er jo også et tegn på at slimhinnene ikke har det helt bra?

nå er det jo helt fint igjen, men jeg gjør meg jo tanker i begge retninger;

-alt virker fint. da er det sikkert bare å kjøre på..

-at jeg har hatt diare kan jo bety at vi bør vente.

uff.

tør nesten ikke legge meg før jeg er sikker på meg selv og hva jeg vil *knise*

sånn er det med klare mannfolk isenga.

Skrevet

Hmm, hvis man skal høre på svenskene så bør du jo absolutt stå på de neste dagene. Men samtidig så er jo deres resultater helt i motsetning til hva alle har trodd hittil. Så jeg aner ikke hva jeg hadde gjort, i hvert fall ikke når sannsynligheten er stor for at det klaffer på første forsøk.

Her i gården blir det i allefall ingen apedans i kveld. Tantemor har meldt sin ankomst og jeg har vært usjarmerende hele ettermiddagen. Stakkars mann. :)

Skrevet

huff. jeg prøver å motivere meg med at dersom tanta skal komme jevnlig på besøk fremover, så får jeg iallfall endelig prøvd ut mooncup'en som jeg kjøpte inn for over et år siden...

og som har ligget ubrukt siden..

du får spise sjokkis, ta deg et glass vin og legge varmepute på magen.. og se frem mot en hyggelig prøvemåned forran deg da.

du skal se det klaffer denne gangen..

jeg får krype i seng jeg. snuppa mi (som er 1mnd eldre enn din) våkner vel om ikke såå mange timene, så jeg får prøve å få noen timer på øyet..

Skrevet

Hei vintersol. Jeg mistet i MA for 2 uker siden. En ting vet jeg helt sikkert, jeg prøver igjen med en gang!! Jeg har lest om mange her inne (og ellers på nettet) hvor det klaffer og går bra når ikke ventet på neste mens. Så med en gang EL melder seg her, så hopper vi til køys :) Men, jeg er klar over at det kan ta litt tid før kroppen stabiliserer seg, slik at jeg er forberedt på å vente noen uker til før EL melder seg. Og jeg tenker at jo lenger tid det tar før EL kommer, jo bedre forholdene er i livmoren, jo tykkere er slimhinnene. Innenfor visse grenser selvsagt, tenker ikke 6 månder eller noe, men hvis det tar en måned før EL kommer, da kan det kanskje være gunstig? Lykke til med prøvingen, og gjør det som kjennes best for dere!

Skrevet

Så trist å høre at dere mistet. Det er 6 uker siden min ma... :-(

Jeg var inne til etterkontroll fire uker etter, og da kunne det se ut som at jeg nettopp hadde hatt el. Gynekologen mente at det ikke var noen grunn til å kaste bort en eggløsning når de kommer så sporadisk som med meg. Hun sa også at når jeg ble gravid, så skulle jeg ringe gynekologisk og så ville jeg bli satt opp til tidlig ul i uke 7-8, og så regelmessige ul framover, kanskje så mye som annenhver uke. Snille folk som passer på psyken min! :-)

Jeg tviler på at kroppen vil lage eggløsning dersom kroppen din ikke er klar for det, så jeg ville ikke ha ventet (og gjorde det ikke heller, he he).

Skrevet

så leit å høre at dere også har mistet.

jeg var så veldig overbevist om at MA, nei det er noe sjeldne greier som aldri skjer med meg....

men så snodig at legene sier så forskjellige ting, egentlig?

jeg tenkte jo også som så at EL kommer bare når kroppen er klar for det, men venninna mi påstod at dette ikke var sant, og at det at en har bortfallsblødning når en går å p-piller er bevis på det..

at en derfor må vente til LIVMOR er klar.

usj... jeg er usikker, altså.

jeg vil jo så gjerne ha et søsken til prinsesse vilikke..

Skrevet

trist når sånt skjer. Jeg hadde også MA og utskraping i oktober. var ni uker på vei. Jeg lurte også veldig på om vi skulle prøve før føste mens, tenkte att og fram og bestemte meg( jeg er en utolmodig sjel) for å bare kjøre på.

Brukte eggløsningstest som var positiv bare to uker etter. Jeg ble ikke gravid, for tr kom fire uker etter utskraping.

Og da var jeg faktisk letta over at jeg ikke var gravid fordi det var ikke helt pent det som kom, sikkert rester etter graviditeten.

Nå føler jeg meg mye mer klar, har nettopp hatt eggløsning og håper det gikk denne gangen. Nå vet jeg at jeg gjorde som legen sa, og rent mentalt så føler jeg meg tryggere på at det vil gå bra dersom jeg blir gravid. Slipper å tenke på " var det så lurt å bli gravid så fort, kan det bli komlikasjoner pga det?"

Dette var mine tanker, DU må gjøre det som "magefølelsen" din sier:)

Lykke til videre!

Skrevet

Vintersol, venninna di tar feil. Man får EL før mens etter en SA/MA. Derfor får noen kvinner mensen tilbake etter 4 uker og noen bruker opptil et halvt år før mensen kommer. Det er fordi EL ikke har kommet i gang igjen. Mens er forårsaket av et fall i progesteron. EL er det som produserer progesteron, 14 dager etter EL faller progesteronnivået så kommer mens. Med p-piller tilfører man progesteron, så får man "mens" i pauseuka siden man da ikke tar progesteron lenger. Men, grunnen til at de anbefaler å vente er at de tror kanskje at det er bra at livmoren tømmer seg en gang til etter MA/SA og i tillegg at man er sikrere på termindato hvis man blir gravid. Men jeg har uansett uregelmessige sykluser, så jeg bryr meg ikke om sikker termindato. Jeg venter på EL og håper den kommer om ikke så altfor lenge!

Skrevet

Hei, det var veldig synd at du mistet, siden du var kommet godt i gang

kan jeg tenke meg at det var/ekstra tungt. Jeg hadde en ma i uke 7, fikk en tabl på sykehus og dro hjem. Legen der sa at jeg burde vente til jeg hadde hatt 1 menstruasjon men det gjorde vi ikke. Var veldig anspent i begynnelsen, redd for å miste men det gikk veldig bra. Har en sønn nå på snart 4 mnd. Da jeg dro på første til legen foreslo han at jeg kunne ta ul og fikk henvisning til det. Når du blir gravid så spør eter det og begrunn det med at du er engstelig siden du nettop har mistet, hvis du blir gravid før du får mens kan henvisningen også begrunnes med at det er for å få konstatert termin.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...