Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Ser på skravle at mange mener at julen er for barna. For noe tull, julefeiringen er ikke til for at barn skal få gaver, mat, brus og godteri. Ser ut som det er mange som har glemt hvorfor vi feirer jul. Det samme er det til 17 mai, da hører man 17 mai er til for barna. Tull igjen, men den er mere barnas dag enn julaften er barnas dag. Og hva mener dere med påsken da, er den også til for barna?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Folk feirer jul av mange forskjellige årsaker. Noen for å minne Jesusbarnet, andre for å gi hverandre pakker. Og noen for å gi barna en flott opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 jeg mener ikke at jula er for barna. jeg elsker jula jeg. MEN, jeg mener at dette med gaver er mer for barna. jeg trenger ikke alt det skrapet jeg får til jul hvert år. å i år har jeg sagt at vennene mine heller må legge til litt ekstra i gavene til barna. å heller komme å besøke meg=) setter mer pris på å få feire sammen med dem jeg er glad i, enn å få en konfekteske fra dem.
HoochIsCrazy Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg mener julen er for barna ganske enkelt fordi jeg klart og tydelig husker følelsen av jul som jeg hadde da jeg var barn. Spenningen, gleden, forventningene, stemningen osv. Den følelsen kan overhodet ikke sammenlignes med den følelsen jeg har av jul nå som jeg er voksen. Barna ser sider ved julen som vi voksne dessverre overser, og det gleder meg virkelig å ha en 2 åring i hus denne julen, aldri før har jeg hatt så stor glede av å blåse støv av gamle tradisjoner og å sørge for at hans jul blir like minneverdige som mine barndomsjuler:) Jeg er ikke kristelig og det plager meg ikke at barna mine ser på julen som en tid der man utveksler gaver, spiser god mat og godteri. Hva er galt med det et par uker av året? Ærlig talt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg er en av dem som mener at julen er for barna. Ikke at vi har feirer jul for å glede barna, men fordi det er så utrolig viktig å lære barn om samvær, fellesskap og familietid, og det er det julen handler om. Og vise at man er glad i hverandre, setter pris på hverandre osv. Pakkene er selvfølgelig ikke høydepunktet, men ingenting slår gleden man ser i et barn når barnet har fått akkuratt det dem ønsker seg til jul, gjerne etter en god stund ventetid! Et barn skal lære å kose seg sammen med familien sin på julaften, ha gode minner. Julen er en fantastisk høytid! Juletre, pynt, levende lys, julenissen, julekort, julesanger, julemat osv er flotte tradisjoner. Selv syns jeg at det er greit å lære barna hvorfor vi feirer jul (selv om jeg ikke er sånn veldig kristen), og hva man skal sette pris på. Det å kunne sette seg ned sammen med barna i tiden før julen å bake julekaker, lage hjemmelaget julepynt og julegaver syns jeg er veldig flott! Igjen får man mye familietid, og barna setter stor pris på dette. jeg kommer fra et hjem hvor julen alltid var høydepunktet i året, fordi vi gjor så utrolig mye sammen som familie, vi fikk være med på alt av baking osv, selv om det ble mye gris og søl. De tradisjonene jeg har vært vant med som barn skal jeg videreføre til mine barn, fordi det rett og slett er minner for livet, og ting jeg setter utrolig stor pris på! dette vil jeg at mine barn også skal ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå