snart mor til 3 små Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Fikk en superfin orkide av min kjære for ca 3 uker siden.. Nå har den begynt å bli litt pjuskete, og ser ikke ut om den har tenkt til å leve så mye lenger. Skyller gjennom røttene (eller hva det nå enn er:) en gang i uken, passer på at den ikke blir stående i vann.. Er ganske lys leilighet med mange stoooore vinduer ut mot verandaen, slik at den får mye lys.. Tror jeg i hvert fall. Har satt den i vinduet nå slik at den får max med lys, men ikke sollys. Ikke fryser den heller, leiligheten er god og varm.. Er så trist hvis den skulle dø!! Noen som har noen tips til å holde den i live? Råd mottas med stor takk )
mamo82 *2 jenter* Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Mamma som er gartner sa at: Skyll godt gjennom potta 1-2 ggr i uka, gjødselvann en gang i mnd. Ikke plassering rett over panelovn e.l. Thats it.. Lykke til!
Høne Pøne Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Det kan sikkert lønne seg å gjennomvanne den litt oftere. Men når den mister blomstene, ikke kast den - den bare "går i dvale" Klipp ned stilkene til over det andre øyet (skuddet nede på stilken) og la den stå et litt mørkere sted. Gi den bare litegranne vann nå og da, så blomstrer den igjen etter noen måneder.
monika 3+1 i magen:) Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 jeg er en orkide jente med stor o, eller hva jeg skal si. ser den litt pjuskete ut, så nytter ingenting! dessuten når blomstene har ramla av, er det lettest å bare kaste den, for den vokser ikke utigjen heller! ingen av mine orkideer har overlevd noe som helst! men jeg kjøper dem igjen og igjen!
Gjest Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Helt enig med deg monika med januargutt i magen! Jeg elsker orkideer, og har de egentlig ganske lenge, men når de først har begynt å bli pjuskete så er håpet ute for min del også.. Da har jeg en god grunn til å kjøpe meg en ny! Og det er stas =)
kommer nr3? Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 jeg klipper de ned slik som beskrevet over her,og med en liten dose tålmodighet,så kommer de igjen.. har to nydelige i kjøkkenvinduet nå som det aldri har vært fler blomster på enn nå...det er tredje gangen de blomstrer!
*Mila* Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 ja ikke kast de når de skranter. de blomster igjen, men det tar tid. et lite tips for å få den ut i blomst er å sette de på badet.
S. Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Mine orkideer trives best når de neglisjeres totalt. Bare vann en gang inni mellom, så holder blomstene lenge, lenge.
corleone Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Jeg setter en sånn grønn gjødselspinne i hver potte jeg har. Fikk det tipset av en venninne da jeg mistenkte at hennes orkideer var kunstige ) Foeløpig ser det ut som det funker, har mange nye blomsterstilker på vei opp.
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Jeg får til orkideene mine ganske bra og den eldste er ca 4 år gammel. Jeg har dem i vestvendte vinduer langt unna nærmeste varmekilde. Det er viktig å ikke ha orkideer i nærheten av fruktfat og spes epler, det reagerer de negativt på. Hos meg står de i mørke, dype potter hvor de ikke når bunnen. Det gjør at det alltid kan stå litt vann i bunnen av potta som de kan trekke til seg selv om røttene ikke når helt ned til vannet. Jeg gir ikke gjødsel og skyller heller ikke røttene overhode... Etter blomstring klippes de ved det 3. øye. Vanner nok mer enn et eggeglass i uka, men det er mest på grunn av typen potter som nevnt over. Favorittorkideen min blomstrer for tredje gang i år, og enda kommer det nye stengler med skudd. Mektig stolt av de, ja:-)))
blirjegsnartmamma Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 De avblomstrer innimellom uansett hva du gjør.. Nå har jeg 2 igjen uten blomster, har klippet ned stilken osv - og venter på at blomstene skal komme tilbake. Eller man kan kjøpe en ny til 100,-
Gjest Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 Det er alt for mye vann. Gi den en liten skylling ca annenhver/hver 3. uke. Ellers høres både lys og varmeforhold bra ut. Får den lys på røttene? det skal/bør de ha. Har tydligvis lært meg et og annet knep, for orkideen vi fikk til småens bursdag i juli står fremdeles med flotte blomster 4 mnd senere :-) Har en som er ca 1 mnd også, og det ser jammen lovende ut for den også. Men det skal sies at jeg har hatt noen runder tidligere hvor det har gått skikkelig dårlig ;-)
Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :) Skrevet 28. november 2008 #14 Skrevet 28. november 2008 Sier bare: plastikk
***Juanita*** Skrevet 28. november 2008 #15 Skrevet 28. november 2008 Nå om vinteren er det lett at det blir for tørr luft for at orkideer skal trives. Spesielt hvis de står i et vindu med radiator under. Du kan prøve å dusje planten litt hver dag for å se om det blir bedre. Evt flytt planten vekk fra varmekilde. Noen orkideer går helt i dvale om vinteren. Da vil de ha det lyst, men skal ikke ha vann. Men hvis det er en vanlig phalaenopsis du har, så trenger du ikke tenke på det.
Gjest Skrevet 28. november 2008 #16 Skrevet 28. november 2008 Jeg vanner mine ett par ganger i uken, og de er kjempe fine, har 11 stykk og de blomstrer nesten alltid , mange gir alt for lite vann, ett egge glass er alt for lite, Orkideer lever i regnskog i naturen , der får de mye vann ...
mammaen til Andreas+Karoline Skrevet 28. november 2008 #17 Skrevet 28. november 2008 Hei. Mine orkideer blomstrer hele tiden (sant, ikke skryt altså ;-). De står i hver sin gjennomsiktige glasspotte (kjøpt på IKEA) med pyntesteiner i bunn. Der kan de ligge vann hele tiden uten at røttene kommer i direkte kontakt. I vinduet de står i er der radiator, og i stedenfor å gjøre det til et problem bruker jeg den til å få opp luftfuktigheten med å sette små snapps-glass med vann i mellom blomsterpottene. Når dette vannet varmes opp, gjør fordampningen at luftene rundt plantene blir fuktig. Det fra fuktigheten i lufta at orkideene henter næring/vannet de trenger. Er orkideen syk, er det ikke noe håp da... Det kan jo hende har skjedd med din. De er veldig ømfintlige for kulde også, så hvis typen din har båret den hjem og brukt lang tid kan den jo rett og slett ha blitt for kald? Klem fra
Tesla Skrevet 28. november 2008 #18 Skrevet 28. november 2008 Jeg har 13 orkideer som blomstrer i kø, Har hatt de eldste i tre år. Jeg fyller vasken med litt lunket vann, litt orkidee gjødsel og tar en og en og drukner til over plastpotta og lar de stå å renne av seg i noen timer før jeg setter dem i pottene sine igjen i de fire østvendte vinduene vi har. Dette gjør jeg hver 14. dag og det fungerer hel max...
lillebøllaspringmadrass Skrevet 28. november 2008 #19 Skrevet 28. november 2008 orcide`er vokser i regnskogen, men skal ikke ha masse vann fordet.. De sitter på trær, klamrer seg fast med røttene. De snylter ikke men samler vann fra regn som kommer en gang i mellom, og koser seg med morgendugg. For å kopiere det levesettet skal du ikke vanne mye og ofte.. helst ikke ofte i det hele tatt.. men Godt en gang innimellom.. Som tesla sier.. gi dem godt med vann i kommen, la de renne av seg så det ikke er mer igjen, ikke la det bli masse vann der bladene samles.. da råtner de. Også dusjer du dem forsiktig hver/ hver annen dag.. bare en liiiten dusj, så det er såvidt det er vannperler på bladene. Det er og viktig og ikke ha frukt i nærheten, det avgir en gass som gjør at blomstene dør. Om du har varmekilde i nærheten, som ikke er noe serlig lurt så gjør som en sa over her og sett vann på, så det blir litt høyere luftfuktighet.. Da trenger du kanskje ikke å dusje så ofte.. Kulde er ikke bra, så er det trekk fra vinduet bør du dekke til nederste del av vinduet med en papplate eller noe. Jeg opplevde at en av orcideene mine ble gul i bladene.. og fant ut at bladene lå inntil vinduet.. da ble det for kaldt. Lykket til!
Gjest Skrevet 28. november 2008 #20 Skrevet 28. november 2008 Har alltid hørt at de ikke skal stå med vann i potta, men oldemora til ungene har de fineste og kraftigste orkideene jeg noen gang har sett og hun vanner skjelden men fyller potta med vann og de er kjempe fine og kraftige, egentlig skulle jo de ha vært ødelagde så jeg veit ikke helt jeg...
<3 mine søte små<3 Skrevet 28. november 2008 #21 Skrevet 28. november 2008 jeg har av å til tørket klær inne i stua. for å få litt luft fuktighet.. luft røttene til orkideene "suger" til seg dette..
Pulverpadda Skrevet 29. november 2008 #22 Skrevet 29. november 2008 (har ikke fått lest igjennom alle svarene) MEn her er i vert fall det jeg pleier å gjøre: Jeg kjøper bare orkideer som blomsterbutikkene selger for 10 kr, de er avblomstret, men har like mye potensiale. Og så er det spennende å se hvordan blomst det blir når den springer ut igjen. Jeg tar av all barken og setter den i vann i en orkideevase (gjennomsiktig glassvase som er litt smal og ca 15-20 cm høye, gjerne rektangelformet), lar de få solskinn på røttene og skifter vannet et gang i uka. De springer de ut som bare det og det er så spennende, sjekker hver dag om de har fått skudd Men man må jo seff smøre seg med tolmodighet, for dette er veldig seige planter og de bruker laaang tid, men de blomstrer lenge da Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå