Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Det har seg slik, at ungen skal være der i julen. Av tidligere erfaringer vet jeg at ungen vil bli veldig såret om han ikke har noe som han kan gi som er fra seg. Og som mor føler jeg meg forpliktet til å passe på at han ikke blir såret. Det fins 3 alternativer slik jeg ser det. 1. Jeg og ungen kjøper gave og sender det med på julaften. 2. Jeg sender melding til stemor og spørr om det er greit for henne at jeg og ungen kjøper julegave til barna som han kan ta med å gi. 3. Jeg spør far om han kan ta med barnet og handle noen julegaver med ungen, siden ungen vil bli leiseg om han ikke har noe å gi. Hva tror dere er best?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Å ringe far og spørre om det er greit at dere fikser julegaver, eller om han vil fikse det selv:)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Er selv stemor og hadde syns det var supert om biomor gjorde det.Men det kan være lurt å gi beskjed til far og stemor i forkant;)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 bare å sende med gaver så lenge det blir likt på barna.
*-* Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Spørre far eller stemor om de fikser det i utgangspunktet eller om de ønsker at du skal hjelpe til. Jeg tenker at de kanskje syns det er litt koselig å ordne gaver til og fra egne barn i eget hjem. Vi ville ikke ønsket at mor til min manns barn skulle ordnet gave fra dem til fellesbarn hos oss, alle barna er jo søsken og barn i huset hos oss, vi kan ta hånd om egne julegaver selv:)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Kjære vene. Dette ser no eg på som kun koselig? Men selvsagt for å være på den sikre siden kan du jo melde dem å spørre ka de synes. Men eg kan ikke tenke meg at noen blir støtt av en julegave fra ditt barn til deres felles og særkull til henne. Hadde vel vært værre om det var gave fra deg til x`n din! Jeg hadde ikke reagert negativt hvis mine hadde fått slike gaver. Hilsen fra Mor med felles unga og stemor til hans barn.
*-* Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Ja, jeg mener ikke at man nødvendigvis trenger å bli støtt. Jeg tenker bare at det ikke er en gave fra ditt barn til eksen din sitt barn, det er en gave fra eksen din sitt barn til eksen din sitt barn - altså at det er en gaveutveksling mellom pappans to barn! Og det kan det jo hende at han syns det er koselig å ordne det selv. Han vet sikkert også bedre hva halvbroren til din sønn ønsker seg eller trenger, enn hva du kanskje gjør. Men det kommer jo an på hva slags forhold man har også. Hos oss bor barna like mye i hver familie, så derfor ville det være litt rart hvis mor til barna skulle påtatt seg oppgaven med gaver til barna hjemme hos oss, i alle fall hvis hun ikke hører med oss først eller vi spør om hun har mulighet til å hjelpe til. Men i familier hvor man evt har liten kontakt og barnet kanskje ikke skal til pappaen noe særlig før julaften er det kanskje naturlig at mor ordner gave fra barnet til søsken hos far. Men jeg ville likevel ringt far eller sendt en melding og spurt hvorden han og stemor ønsker å gjøre det:)
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Hos oss ordner jeg (stemor) gaver til alle biomors barn, og skriver hilsen vårt fellesbarn. Hos biomor kjøper hun inn gaver til mittog min manns barn og skriver hilsen sine barn (inkludert stebarnet). I tillegg kjøper vi gave til stebarnet vårt fra meg, mannen min og fellesbarn og biomor gjør det samme hos seg. Funker som bare det:). Synes det blir i overkant sneversynt å bestemme hvem man skal få julegaver av og hvem som skal ha kjøpt de. Løp og kjøp, du!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Om biomor vil dette er det bare koselig:-) Hvis han vil kjøpe noe eller lage noe som er fra seg er det kjempesøtt synes jeg.. Er bare stemors sjalusi som gjør dette teit... Jeg ville gjort det til en overraskelse og valgt alternativ 1. Hvis det er så forferdelig viktig hvilke navn det står på en gave er det noe galt med mennesket som synes dette er viktig, mener jeg.. Hvert år kjøper jeg en ting fra meg og særkullsbarnet mitt til far, farmor, farfar og onkel. Der står begge våre navn.. Om nydama skulle ta meg for det hadde jeg bedt henne tenke seg om to ganger.. Det er da ikke noe å henge seg opp i? Vi har gjort det sånn hvert år siden vi gikk fra hverandre og det er faktisk blitt tradisjon for barnet. Skal jeg bryte en juletradisjon (den barnet gleder seg mest til) fordi en ny dame kommer inn i livet deres? Dere som synes det er feil med dette med hvilke navn som står der er jaggu godt opphengt i bagateller etter min mening.
januarsurprise Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Jeg er selv stemor til flere barn, og jeg synes det bare hadde vært koselig om biomor kjøpte gaver med barna sine som de skulle ha med hit hvis de hadde lyst. Det hadde kanskje vært hyggelig og fått en sms så vi visste det på forhånd, men hadde overhode ikke blitt fornærmet om jeg ikke fikk sms heller... Vi kan jo uansett kjøpe de gavene vi vil. Synes ikke man skal være så hårsåre på sånt... Synes vanligvis det du skriver, Lindsay, er ganske fornuftig, men nå syntes jeg du var litt vel.... vet ikke helt.. ja, kanskje litt hårsår
*-* Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 Men hvorfor er du så opptatt av å gi gave fra deg og barnet til hans farmor og farfar? Det virker jo ikke som om det er for barnets skyld, det er for din skyld. Barnet kan jo gi gave alene eller sammen med far uansett. har du hørt med far om han syns det er ok, eller kan det hende at han egentlig ønsker han kan gi gave til sine foreldre fra seg og sitt barn selv? Hvis man syns som anonym overfor at dette er sneversynt, men samtidig ikke har giddet å sjekke med far til barnet og sønnen til besteforeldre om han er komfortabel med situasjonen, ja da syns jeg det blir litt hyklersk. Da er det du som er smålig, ikke far eller stemor. Det er da ikke noe problem å sjekke litt med andre menneskers følelser før man tråkker litt inn i andre menneskers private sfærer? Jeg skjønner ikke at dette ikke skal gjelse biologiske mødre på lik linje som alle andre., Det er ingen som sier at noe ikke er lov i utgangspunktet, det bare foreslås at man sjekker om det føles ok for den som faktisk er far til barnet og sønn til besteforeldre. Og føles det ikke ok, er det vel greit å ta hensyn?
*-* Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Ja, kanskje. Det er ikke meningen å være hårsår. Og det er vel min manns meninger jeg reflekter her egentlig. Men må jo si det føltes underlig for oss alle da vi fikk mor kom med gave fra seg og barna til min mann på bursdagen hans, da jeg og barna akkurat hadde vært ute og kjøpt noe lignende fra oss. Det er mulig i sjekke tenker jeg. Min mann syns det er hyggelig å pusle med gaver til sine foreldre sammen med barna sine. Det føles også fint når vi feirer sammen med farmor og farfar på julaften. Biomor er liksom ikke en del av vår feiring. Så det er vel derfor vi føler som vi gjør. Og det kan jo hende andre føler likedan. Så derfor mener jeg det er greit å spørre. Det skader jo sjelden å høre med folk om hva de føler.
*-* Skrevet 30. november 2008 #13 Skrevet 30. november 2008 Det har kanskje litt å gjøre med hvordan bruddet var også. Hos oss ble min mann bedratt i lang tid før skilsmissen, noe som kanskje gjør at han syns det er ok at hun holder seg unna hans familie. Vi har et supert forhold til henne nå, men mye fordi vi ikke går oppi hverandre til daglig. Alle familier er forskjellige, så det finnes jo ikke noen fasit:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Anonym 21:43 her. Dette er for barnet sin skyld. Det er barnet som ønsker denne tradisjonen og som skriver kortet på pakken. Jeg regner med at hvis far har problemer med dette har han vett nok til å si ifra på en ordentlig måte. Jeg er ikke en del av hans familie/nyfamilie, men jeg har vært det og alle som får disse oppmerksomhetene setter stor pris på det. Det er da ikke snakk om store sakene, som i fjor hvor vi laget kalender med bilder av barnet og tegninger. Barnet er hos far 4 dager i hele desember og resten hos meg, så er mest logisk at jeg lager dette også kan de kose seg med baking og pynting til jul der. Hva er hyklersk eller smålig med dette når det er blitt en juletradisjon for foreldre, besteforeldre og barnet FØR en stemor kom inn i bildet? Skal man stoppe tradisjonen pga henne? Man må da ha lov å vise at man kan være venner og sende med en liten ting når det er jul. Hvis det er det ene lille navnet på pakken man henger seg opp i er man fryktelig hårsår. Det finnes da verre ting enn dette. Det er en detalj. Grunnen til at jeg er opptatt av dette er at barnet elsker å gjøre dette og å gjøre dette sammen med meg. Da jeg fikk my mann, tok jeg mitt navn av pakken av respekt for han, Da fikk jeg spørsmål fra min ex svigermor: "hvorfor det? Det er jo blitt tradisjon". I år vil vi lage gaver som vanlig og hvis far eller nydame ikke liker dette, er det ikke så fryktelig vanskelig å si ifra til meg, men hvis det går på bekostning av barnet, må det diskuteres som alle andre ting.
Nordhagenjentene :) Skrevet 2. desember 2008 #15 Skrevet 2. desember 2008 Som stemor hadde jeg syntes det ville være hyggelig om stedatteren hadde med seg gave til søsteren sin som ikke jeg er eller pappan hadde plukket ut. Jeg har også ordnet gave til biomor fra stedatteren min...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #16 Skrevet 2. desember 2008 Jeg er både bonusmamma og biomor, og synes det er helt ok at du ordner med gave til halvsøsken og stesøsken fra barnet ditt. Dette har jeg gjort selv, og jeg synes bare det er hyggelig dersom barna mine får gave fra "biomoren" til bonusbarna mine (dvs gaver fra bonusbarna, som jeg vet hun har fikset). No worries!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå