♥Cherrypie♥ Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 født en gang men aldri hørt ordet eller sett at noen har målt noe(?) hva er det?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 pgar er en test som bedømmer det nyfødte barnets helsemessige tilstand. Navnet kommer fra testens oppfinner, barnelegen Virginia Apgar. Hun fant et system for lik og hurtig vurdering av nyfødte i 1952, og som senere har blitt en del av nyfødtomsorgen over store deler av verden. Bokstavene i navnet gir navn til de fem kriteriene barnet bedømmes ut fra. A Activity (muskeltonus, om barnet beveger seg aktivt) P Pulse (puls, hjertefrekvens) G Grimace (reaksjon på sug av luftveiene) A Appearance (hudfarge) R Respiration (respirasjon, pust) Hvordan bedømmes poengsummen? For hvert av punktene kan barnet få fra 0 til 2 poeng. 10 er det høyeste, 0 det laveste mulige samlede tallet. Ikke alle barn får to poeng i alle kategoriene, men de aller fleste nyfødte barn får samlet mellom 7 og 10 poeng, og behøver heller ikke noen ytterligere vurdering eller hjelp. Eksempel: Muskeltonus: 2 poeng Hjertefrekvens: 2 poeng Reaksjon: 1 poeng Hudfarge: 1 poeng Pust: 2 poeng Samlet poengsum: 8 Det er svært sjelden at barn får poengsum lavere enn 3. Da kan det være aktuelt med gjenoppliving. Får barnet mellom 4 og 6 poeng, vil man ofte følge barnet tettere opp, vurdere hjelpetiltak og gjenta testen hyppig, gjerne hvert 5. minutt i en periode. Mange premature barn får lav poengsum i starten. Poengsummen er som regel noe lavere for barn som fødes ved keisersnitt, etter høy-risiko svangerskap eller der det har vært komplikasjoner i svangerskapet eller under fødselen. Hva betyr poengsummen? I utgangspunktet skal poengsummen gi helsepersonellet en grov vurdering av hvorvidt barnet virker friskt eller ikke. Mange steder får også foreldrene vite poengsummen, og vanligvis er dette en positiv bekreftelse om at alt står bra til med barnet. En poengsum lavere enn 7 trenger ikke å bety at barnet er sykt eller unormalt på noe vis. Det kan hende det bare behøver litt ekstra oksygentilførsel i begynnelsen. Men svært lave tall assosieres med en noe økt risiko for cerebral parese. Poengsummen sier ikke noe om barnets helsetilstand på sikt, og har som regel ingen innvirkning på barnets intelligens.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Måler ting som pust, hudfarge osv på babyen din, er 5 ting og kan få 2 poeng på hver. Vanlige er at babyen får 8-9 på første og 9-10 på andre/tredje. Er den på under 6 er det somregel nødvendig med ekstra tiltak.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Det er en "score". En skala fr 1 til 10 (tror jeg det var). Barnet får "poeng" rett etter at de har kommet ut av moren for om det puster, hudfarge (om det er blått feks) osv. Lenge siden nå, men mener at alt over 7 "poeng" er trygt og fint, og så blir barnet vurdert igjen etter 3 timer, tror jeg. Eh, sånn ca, litt klumsete forklart.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Oki, mens jeg skrablet ned mine cirka skriblerier fikk du jo andre meget mer utfylende svar....hehe.
♥Cherrypie♥ Skrevet 27. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2008 takk for fine svar! MEN de gjorde ikke dette med jenta mi! jeg fikk henne rett til byrstet medengang..eller gjorde de de kanskje en stund etterpå da hun skulle bades?men d var 1 time etterpå tror jeg..
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Neida, det er sånne ting de sjekker på "øyemål" Jeg fikk også minsten opp i fanget med en gang, og der var han lenge Men de målte det lell Sjekk i journalen din, det står der Og den første, som sjekkes etter 1 minutt er jo i realiteten med en gang de kommer ut
En snupp - og en knert i magen Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 De målte det nok likevel. Mye av det de ser etter kan man ta med øyemål. De målte ikke jenta vår heller, men siden hun ikke skrek skikkelig og var litt grå, fikk hun nedsatt på første og andre "test" (dette tok de bare ved øyemål), men da tok de henne med ut for å sjekke litt mer. Hun fikk aldri høyere, men var frisk og fin likevel Så de har nok sjekket det. Har du sett journalen din? Der står det helt sikkert. Se også her: http://www.babyverden.no/templates/Article____4410.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå