Gå til innhold

Noen som har GODE erfaringer med vekstestimering??:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til vekstestimering på førstkommende tirsdag, er da 38+6.. Lurte bare på om det er noen som har gode erfaringer med dette, tenker da på om størrelsen babyen ble estimert til stemte ved fødsel?:-) Skal på estimering pga gruer meg fælt til fødselen, slik at jeg kan utelukket at det kommer en kjempe-baby.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vell det skal vell gå ganske greit det :) vill jeg tro.. de måler babyen.. så regner de ut mye den kommer til å vokse pr uke frem til termin :)

Men den stermmer ikke 100% sa de til meg

Jeg har vært på flere sånne sia uke 30ca.. er i uke 37nå.. alle gangene har den vist ligget på gjennomsnitte i str.. så blir vell stemmende sånn ca ved fødsel mente de.. men alle legger jo på seg litt ulikt :D

du har jo snart temin da *heldig*

Skrevet

Hos meg stemte det akkuratt påp grammet med førstemann faktisk;)

Men man får bare sikre resultat ved å måle 2 ganger med 2 ukers mellomrom, slik at de samtidig kan se hvor mye babyen vokser pr uke, og da regne seg frem til fødselsvekt.

Større babyen legger på seg mere på slutten enn små babyer:)

Om du bare skal inn en gang nå, blir det nok litt vanskelig å si med tanke på at du har 2 uker igjen til termin, og de ikke sikkert vet hvor mye babyen vokser i uken. Men likevel, så kan de ikke bomme med mer enn max 2hundre gram tror jeg;)

I tillegg vet du jo ikke om du må gå feks 2 uker over termin heller. Men det svaret du får vil i alle fall tilsvare ca vekt ved termin:)

Lykke til ;)

Skrevet

Var på 3d ul i uke 27, å da ble hun estimert til 1kg, så jeg kan jo regne sånn ca. hva hun har lagt på seg i snitt fra da og frem til nå... Da lå hun midt på gjennomsnittet.. :-) Ser bare mange som har blitt virkelig "feil estimert", der vekten overhodet ikke stemte ved fødsel. Men siden det er så få uker igjen, så regner jeg med at det kanskje er litt enklere å fastslå en ca. fødselsvekt, enn det det vil være tidligere i sv.skapet?! Satser på det i hvertfall.. :-)

Ikke lenge igjen til du heller har termin da?? Ukene bare flyr av gårde synes jeg.. :-)

Skrevet

;)Renate&Gabriel;)*Høygravid*

Det var fint å høre at det stemte så godt hos deg!!:-D Så lenge jeg får vite sånn ca. så er jeg veldig fornøyd :-) Og hvis det bare skiller max 200g, så er det jo ikke store forskjellen det kan bli?:-)

Skrevet

2 blir 3 :D *jente i magen*ツ

Var på 3d ul i uke 27, å da ble hun estimert til 1kg, så jeg kan jo regne sånn ca. hva hun har lagt på seg i snitt fra da og frem til nå... Da lå hun midt på gjennomsnittet.. :-) Ser bare mange som har blitt virkelig "feil estimert", der vekten overhodet ikke stemte ved fødsel. Men siden det er så få uker igjen, så regner jeg med at det kanskje er litt enklere å fastslå en ca. fødselsvekt, enn det det vil være tidligere i sv.skapet?! Satser på det i hvertfall.. :-)

Ikke lenge igjen til du heller har termin da?? Ukene bare flyr av gårde synes jeg.. :-)

Skrevet

Tror nok ikke det er fare for større feil enn ca 200 gram nei;) Om du går til termin vel og merke:)

Blir spennende å se da, men 1 kg i uke 27 er vel helt flott det, så om babyen har fortsatt på samme måte, så tror jeg iallefall ikke at det blir en megababy:D Sikkert akkuratt passelig;)

Skrevet

nei jeg har vært inne fler ganger så de ser hvor mye den ca legger på seg.. men som han sa.. litt feil kan de ta.. men tror ikke det er så mye da man er så nære termin.. som det blir sakt en 200gram feil er jo greit.. tror ikke de tar sååå stor feil da man nesten er fødeklar hehe :P håper ikke det.. har vært både 3d og vanlig jeg.. mi ligger i skrå leie :(

så derfor mye inn og ut :D men håper hu har snudd seg til den 8 :D

Skrevet

;)Renate&Gabriel;)*Høygravid*

Ja, er veldig spent... :-D Har hatt en veldig jevn vekst ut i fra symfyse skjema, og min vektoppgang har også vært veldig jevn.. Så jeg tror jeg har oddsen på min side, men når bekymringene tar overhånd er det like greit å få det sjekket... Så kanskje jeg får roet nervene litt ?! :-p Hihi...

Skrevet

hehe ja er jo kjekt å få det sjekket :D lagt på meg 7kilo til nå.. og målene ligger på gjennomsnitt nesten.. bare så vidt over :D

men nå er jeg litt kraftig fra før.. så vekta børr jo ikke være så mye får meg som ei som er tynn :D

Lykke til :D er jo spennende da :D

Skrevet

2 blir 3 :D *jente i magen*ツ

Nei, vi får tro at de ikke kan ta så mye feil når man er så nærme termin.. :-) Huffda, får håpe at jenta di har snudd seg til den 8 da... :-S Blir jo spennede å høre hvordan det går! Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har lagt på meg 8kg til nå, og jeg ligger rett under den røde streken.. Å jeg er lita i utgangspunktet, så det er ingenting som tilsier at jeg får en stor baby akkurat!! Men, som jeg sier, har skapt meg alt for mye hodebry, så jeg håper at dette kan berolige meg litt i hvertfall... :-D

Ja, spennende er det... :-) Håper at hun kommer om ikke alt for lenge uansett, hadde vært kjekt å kunne slippe unna sykehus på juleaften :-P

Skrevet

Ja, men da tror jeg du har odsen på din side og at du ikke trenger å bekymre deg så mye!;)

Går nok helt flott skal du se;)

Foresten: Jeg var på ultralyd i uke 28, babyen ble da estimert til 1300 gram. På ultralyd i uke 31 (3 uker senere) ble babyen estimert til nesten 1700 gram. Ut i fra det ble det sagt at babyen ville være ca 3400-3500 gram til termin:)

Nå vet jeg ikke om det hjelper så mye, men det var sånn ca på gjennomsnittet:)

Nå, derimot, har babyen fått mere vekstavvik, så i fht målinger i dag regner de med at babyen blir mellom 2,8 og 2,9 kg ved termin. Men det er jo bare hvis babyen legger på seg det samme hver uke som den gjor fra uke 33 til uke 35.

Derfor litt vanskelig å sammenligne når man har vekstavvik.

Men uke 28 og 31 var normale funn, så da er det mulig å sammenligne med et "normalt" svangerskap:)

Skrevet

Feilmargin på vanlig UL er faktisk +/- 500 g. Min siste var 300 g mer enn estimert i uke 37, men gikk 2 uker over termin. Uansett, det at barnet er tungt, behøver ikke å bety at fødselen blir tung. Det har mer å si hvordan de legger seg i fødselskanalen og hvordan hodeomkretsen er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...