Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Hva gjør man når man har en 5 år gammel jente som bæsjer seg ut? Hun tisser på do, men når d kommer til bæsjing så foregår d i trusa. Hun sier ingenting og hun er fullstendig klar over hva hun gjør. Hun sier bare ikke ifra og går heller ikke på do. Vi merker det bare når lokta er der. Noen som har tips eller forslag??
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Finne ut grunnen til hvorfor? Min da 7-åring begynte med dette, og det kom av psyken. Hun ble mobbet på skolen. Måtte til psykolog for å få slutt på det. Ellers kan det vel være fysiske årsaker også? Ta henne med til legen. Hun kan jo også fortelle om hun har vondt e.l.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Ja, men det er ikke så lett med henne. Har spurt henne hvorfor, om det er noe som ikke er som det skal, om hun har vondt, osv. men alt er som det skal. Hun har masse venner og er på en måte "sjefen" over jenter og gutter rundt seg. Jeg får ta henne med til lege ja. Var bare om andre hadde noen erfaring.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg har litt erfaring med dette fra barn i bhg. Det kan være hun ikke gidder rett og slett. Har du prøvd med belønningssystem med feks klistremerker? Det kan være fordi hun er umoden (men det tror jeg ikke gjelder datteren din) Det kan være fysiske årsaker (ville snakka med helsesøster) Det finnes også voksne og barn som har nytelse i å holde igjen avføring (altså holder igjen til de ikke klarer mer) Det er lurt å ta tak i dette nå, for barn kan lett falle utenfor eller bli ertet for dette når de begynner på skolen
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 ja, har prøvd med klistermerker, fikk med storebroren også for å gjøre det enda mer "spennende". men det funket ikke :S Har også tenkt helsesøster. tror jeg skal ta meg en prat med henne. Du har et poeng der ja!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 ja, sønnen min på 4 år bæsjer i trusa. faktisk blitt så ille at jeg kjøper bleier.. lei av å kaste truser.. han har også begynt å tisse i bleien..( han sluttet med bleier da han var 2 år!! men har fått 2 yngre søsken, så det kan være en årsak.. vurderer å ta han med til lege jeg å. belønnings systemet fungerer IKKE!!!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Vi hadde en gutt på 8 som hadde dette problemet, og vi tok i bruk belønningsystemet fordi vi var ganske sikker på at det bare var latskap å ikke gidde å gå på do. Vi hadde opp og ned turer, spes når han bare var her annenhver uke og slapp unna de ukene han ikke var hos oss. Men nå er han helt uten uhell, og er kjempe stolt selv, at han faktisk har kontroll over dette.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Anonym 1920 igjen okei. Vanskelig å si hvor mye "mas" (med det mener jeg fokus, forstå meg rett) det har vært hjemme og i bhg ang dette. Men har du prøvd å ikke kommentere når hun gjør seg ut, men la henne gjøre alt arbeidet det er å skifte? Altså at konsekvensen for ikke å gå på do er å selv bære klærne til vaskemaskina, vaske seg, ta på seg nye klær med minst mulig hjelp av dere voksne? Lite fokus, men ganske mye arbeid med å velge å bæsje på seg.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Dette er for det første noe du skal diskutere med helsesøster/lege om. I en overgangsperiode kan du legge rispapir i trusene hennes. Det er det man legger i tøybleier for å samle opp avføring slik at det ikke blir så mye merker på bleiene, eller trusene i deres tilfelle. Jeg har ingen tro på at en 5 år gammel jente klarer å ta det ansvaret det er å vaske sine egne truser som en påpekte. Meget uhygienisk å skulle be henne om å ordne opp selv - en 5 åring har ikke begrep om smittefare o.l. Uavhengig av grunn er det feil måte å løse problemet på, mener jeg! Fortsett å snakke med datteren din. Ikke bli sint når det skjer uhell, men snakk med henne på en saklig måte. "Har du bæsja? Da må vi skifte og vaske." Spør henne gjerne om hun kan kjenne før det kommer, eller om det bare plutselig kommer. Noen kjenner rett og slett ikke at det kommer bæsj før det plutselig skjer. Kanskje dere kan avtale et hemmelig tegn, først som hun kan bruke _når_ hun har bæsjet, prøv etterhvert å fremskyve det til _mens_ hun bæsjer, og etterhvert til _før_ hun bæsjer. Da blir hun kanskje mer bevisst på selve prosessen og etterhvert klarer å si ifra i så god tid at dere rekker å komme dere på badet. Uansett. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Nå er det stor aldersforskjell på barna våre, så det kan jo være andre ting enn trass e.l. som ligger bak ang. din jente. Vår datter sluttet med bleie sent i sommer, og alt gikk fint. Klistremerker som belønning var stas. For en tid siden fikk hun en periode hvor hun konsekvent bæsjet i trusa - det virket som om hun var svært klar over hva hun gjorde. For oss fungerte det å halvveis true med å begynne å gå med bleie igjen: "Når du bæsjer i trusa, så må du vel begynne med bleie igjen, da". Det funket bra for oss - hun fikk bleie på seg på dagtid ved etpar anledninger, men det var slett ikke noe stas, så nå gjør hun alt i potta eller på do.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 hehe, skrev ingenting om at hun skulle vaske trusene sine selv. En femåring kan vaske seg selv. Hun kan ta av tøyet selv. og hun kan ta på nytt selv. Mor og far eller bhgpersonalet ser jo på om det går rett for seg og vasker over hvis det ikke er godt nok. Poenget er at det er litt jobb med å bæsje seg ut- det skal ikke bare være å bæsje seg ut og få full service etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå