Gå til innhold

Føde i vann...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan alle føde i vann?

Sålenge fødestedet tilbyr det da.

Jeg skal føde på A-hus i mars og har veldig lyst å prøve denne metoden.

Men jeg har hørt at overvektige ikke får tilbud om vannfødsel, stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle kan ikke føde i vann. Jeg ønsket også det og jeg lå mye i badekaret mens jeg var i fødsel. Det var lindrende og godt. Men underveis trengte jeg epidural og da får du ikke lenger lov å føde i vann (i tillfelle bena blir følelsesløse). I mitt tilfelle endte fødselen i akutt KS, så drømmen om vannfødsel brast. Jeg tror ikke overvektighet er en hindring, men jeg vet jo ikke dette sikkert, annet enn at jeg var ganske stor da jeg fødte og jeg fikk jo prøve vannfødsel.

Skrevet

Dette har jeg spurt om:) Ja du kan bli nektet dersom fødselsforløpet tilsier det og du er stor, men i utgangspunktet kan også store føde i vann. Dersom du skulle bli dårlig under fødselen vil de nok be deg gå opp, fordi de rett og slett ikke klarer å løfte deg dersom det skulle bli nødvendig.

Skrevet

Jeg hadde lyst å føde i badekaret forrige gang og fikk da beskjed om at det ikke var noe problem sålenge alt gikk problemfritt. Grunnen til at jeg ikke gjorde det var at jeg plutselig (etter å ha sittet i vannet en liten halvtime) fikk helt angst og klaustrofobi. Bare MÅTTE opp... :-) Det viser bare at det ikke alltid er like lett å planlegge hvordan fødselen skal bli.

Skrevet

Tror faktisk de fleste sykehusene har info om dette på nettsidene sine..

Her kan man føde i vann med visse unntak. Man kan ikke være for stor (høy bmi), hvis du får blodtrykksfall og besvimer må jordmor klare å løfte deg opp.

Men ellers kan alle så lenge fødslen forløper normalt, må ungen overvåkes ekstra, ikke ligger i helt riktig leie, eller andre ting som gjør at jormor må ha full oversikt må du opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...