*inepetrine* Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 røkt laks med eggerøre? (Altså, mener laksen da). Og hva med Tine kremost? skal på julebord med jobben nemlig, og ble litt usikker på om jeg må holde meg unna dette..
megh Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Oi den var vrien. Jeg tror jeg ville holdt meg unna, men sjekk matportalen du.
Nina-med passasjer Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 du kan spise røkt laks om den er helt fersk, står det på matportalen:) men om den nærmer seg holdbarhetsdato ville jeg holdt meg unna..
Mammatil1prøverpånr.2<3 Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Du kan trygt spise røkelaks..men den bør være nyest mulig når du spiser den (ikke nær holdbarhetsdato). En del av prosessen til slik laks er å fryse den..så det skal ikke være galt å spise det. Kremost kan du også spise. Den er pasturistert selvom den er myk. Du kan selv lese bakpå pakken, hvis det ikke står noe skal den alikevel være pasturisert..det vil derimot stå tydelig hvis den ikke er Så kos deg med både laks og kremost du
Elviraen Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg tror dette handler litt om sunn fornuft også, jeg spiser ikke store mengder av ting som kan være litt i grenseland, myke oster (likevell om de er pastaurisert) røkt laks og fårepølse. jeg spiser ikke ørret over en kilo, men siden det er tungmetaller de sier er farlig i ørret over en kilo, så tror jeg ikke man får i seg STORE mengder tungmetaller i en liten bit ørret over en kilo. Jeg har spist fårepølse, fordi jeg fik lyst på det, jeg spiser alikevell ikke store mengder av dette..... hvis man skulle få i seg listeria, er det bedre med bare bittelitt bakretier enn store mengder, slik er det også med normal matforgiftning, spiser man bare en liten bit av det blir man ikke syk av det. Et foster er jo selvfølgelig lettere påvirkelig, men hysterien er heller ikke sunn. Jeg var på julelunch med jobben i dag, der spiste jeg røykalaks, jeg spiste ikke ti skiver , men to..... jeg tror dette handler om sunn fornuft....Mamma visste ikke at hun var gravvid med meg før i 3 mnd, da hadde hun festa villt på festivaler og røyka hele sommeren....hun spiste både fisk over en kilo, spekemat, røykalaks i store mengder og tok ikke folat, vi er 5 søsken, det er ikke en eneste en av oss som har det minste lelle handicap, vi er helt friske uten noen former for fysiske eller psykiske lidelser...... kall det gjerne flax, men de trodde jo de fikk unger med nøttealergi hvis de spsite nøtter for ti år siden også.... om ti år LER de høyt av oss som ikke spsite røykelaks og spekeskinke også.... jeg tar mine forhåndregler, holder meg unna røyk/røykende folk, alkohol, spiser det jeg skal/kan spise og tar folat og omega3..men jeg NYTER en skive laks når jeg ønsker det. JAH, da fikk jeg sagt det jeg har tenkt så mange ganger her inne!!! Det er opp til hver enkelt hvordan de vurderer dette, men dette var mine ord, i beste mening!! Lykke til så mye fremover til alle som skal ha barn!!
##Luca## Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Jeg ville ikke spist det. Det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt, og som regel går det jo greit med norsk mat. Men jeg tenker som så at jeg skal kanskje gå gravid 2 ganger i løpet av et helt liv, og vil gjøre det jeg kan for å minimere risikofaktorene for lille fosteret mitt. Ikke smaker det så godt i ettertid om man sitter og angrer på hva man puttet i seg, heller:) Jeg er sikkert mer forsiktig enn andre, men jeg vil unngå å sitte med angsten i ettertid. Det er jo ikke lenge siden Finnsbråten trakk tilbake store mengder pølser pga listeria. Så bakteriene er der ute!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 Enig i at man ikke skal være helt hysterisk, men synes det er greit å overholde kostholdsrådene man får. Er så utrrolig kjipt hvis noe skulle gå galt og man begynner å lure på om det er pga noe man har spist.. Vil også minne om kvinnen som mistet nesten helt fullbårne tvillinger fordi hun spiste pasteurisert brie på Ullevål sykehus som likevel inneholdt Listeria (det er derfor lagrede mykoster som Brie og Camembert frarådes nå). Tviler på at hun spiste enorme mengder, men det var fatalt likevel. Men smøreoster går helt fint, for de er ikke lagrede oster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå