Gjest Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Ser enkelte har betenkeligheter ved å la gutter gå i kjole, hvordan er det med jenter å feks Byggmester Bob effekter? Eller cowboy utstyr...for å ta et par eksempler. Jeg ser på likt. Spiller ingen rolle farge, kjønn eller hva det er. Hvis barna mine ønsker å kle seg som gutt eller jente er det opp til dem selv. Hva de liker å leke med spiller heller ingen rolle. Har ei jente som er forferdelig jentete av seg, helt greit det. Minsta tegner til å bli en "barskere" type. Leker helst med biler, togbane, duplo ol. og det er det jeg velger å gi henne i gaver også siden det er det hun har viet mest interesse på lekebutikken og hos andre. Ønsker at barna mine skal oppdras til likestilte og selvstendige mennesker som tar egne valg. At gutter leker med dukker i perioder ser jeg på som et positivt sunnhetstegn for å ta et eksempel. Vi forventer jo at fedre i dag både skal ta permisjon og like mye ansvar for barna som vi, er det ikke da naturlig at de som barn allerede starter med å forberede seg til det voksne liv. Det er nemlig det leken faktisk handler om, å forberede seg til å bli voksen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 men er ikke du med på og skape fordommene mot menn og guttebarn i dameklær. om du ikke vil at barnet ditt skal gå i det fordi han kanskje kan bli mobbet? da gir du jo utrykk for at du ikke syns det er greit. og skal redselen for og bli mobbet stoppe oss i og være oss selv eller gjøre ting vi ønsker i et så tidlig stadie av livet? noen må gå først, noen må vise at det er ok for barn uavhenige av jente eller gutte tiss og leke med den "kvinnlige" delen av seg. jeg syns i grunn det er litt underlig den delen med at man altid skal passe seg for å bli mobbet. det gir mobberne en enorm makt, som de apselutt ikke fortjener.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 og sammenligne at guttebarn går med jenteklær med noe som er ulovlig i følge norsk lov og derfor ikke sosialt akseptert er jo temlig fjærnt vi ville aldri funnet oss i at vi ikke kunne gå med ditt eller datt, fordi det er for gutter. vi ville heller ikke funnet oss i at vi ikke fikk ta utdannelser eller jobber, fordi vi var jenter og det var gutte ting. likestilling går på at begge kjønn skal ha samme muligheter. når man nekter barnet sitt å gå i klær fordi det er jenteklær, eller gutteklær, da nekter man likestilling mellom kjønnene. hvordan kan man forstå konsekvensen av noe man aldri har gjort før? hadde folk gjort det så hadde vi bare kunnet fortelle om andres erfaringer og folk ville ha lært. og om barnet ditt går i barnehagen med kjole og noen andre sier "det er jenteklær, æda bæda" skal han da ta de av seg? er det ikke her vi skal bryte inn og lære barna at det er feil og si sånn til andre? når skal disse barna lære og akseptere at andre er forskjellige en seg selv, hvis alle går helt likt kledd i frykt for og bli mobbet? på ungdomskolen når det er langt færre voksene som følger med?
Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Vi må beskytte dem til en viss grad og noen normer og moral er viktig. Men synes at dette med legning og kjønnsroller er ting vi skal være ytterst varsomme med i forhold til at vi vet ikke legningen til barna våre før de er voksne. Så at vi er litt rause og åpne er viktig. Vanligvis er det snakk om 2-3-4-5år gamle gutter som vil kle seg i jenteklær..og om noen på senteret tror gutten da er jente har ingenting å si, ellers synes folk flest dette bare er søtt og festlig med småbarn. Min pappa hva et bryn men ikke mer da vi kom dit på søndagsmiddag da eldstemann var nesten 4år og han hadde på seg den orange kjolen og en stråhatt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 ja selsvakt er det en del normer og moraler i samfunnet viktige å ta vare på. men jeg kan ikke se normen om at gutter skal gå i gutteklær er noe revlosjonerende smart som vi må ha i samfunnet. enig med du i at vi ikke aner hva som sjuler seg på undersiden av disse små søte. og at vi derfor burde trå varsomt i saker som dette og i stor grad la de få utfolde seg. *hilsen mammaen med sønn som går med rosa neglelakk...hihi* men jeg må hente barn i barnehagen ;-)
Gjest Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 I barnehagen til ungene har de en kasse med klær der de kler seg ut, og flere av guttene kler seg ut i kjoler, sett opptil flere ganger. Så det er faktisk rimelig "normalt" for smågutter å gjøre nettopp dette. De leker og eksperimenterer, noe som er sundt og bra. Og jeg personlig synes vi foreldre skal heller oppmundre og være positive, på den måten skaper vi nye og bedre holdinger til det som er litt anneledes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå