Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Tenkte på en ting, ikke sikkert det går, men... Mamma skulle egentlig også jobbe julaften.. Ho jobber nattevakt på en omsorgsbolig.. Mamma syns ikke dette var noe særlig, så hun tok ut en fridag hun hadde tilgode.. De kunne uansett ikke nekte henne det, da hun har krav på å bruke de før året var omme.. (på hennes arb.plass går det ikke ann å spare feriedager til året etter, så da bare måtte de gi ho fri.. Har ikke noen feriedager til overs da? Skjønner VELDIG godt du ikke vil jobbe julaften.. Spesielt når du blir nedprioritert med tanke på videre stilling osv.. Faen heller! Kan da ikke alltid ha god arbeidsmoral! Sikkert greit for folk som liker å la seg tråkke på, men får resten av oss fins det grenser..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Så kjekt at noen har forståelse:) Jeg har ikke tatt ut noe ferie i år, men har heller ikke jobbet fulle 12 mnd. Hvis jeg skulle bedt om en dag avspasering eller lignende ville nok arbeidsgiver bare sagt at jeg fikk velge en av de andre dagene jeg jobber. Jeg står dessverre ikke fritt til å velge hvilken dag jeg avspaserer:( Ja, jeg føler meg fryktelig tråkket på, rett og slett. Veldig synd, siden det faktisk går utover motivasjonen, jeg som vanligvis er veldig engasjert i det jeg driver med. Nå har jeg ikke den største gnisten lenger når jeg går på jobb, siden jeg ser hvor liten verdi jeg tillegges som ansatt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Ja da skjønner jeg.. (visste ikke hvor lenge du hadde jobbet der...) Helt ærlig?! Syns du skal ta en sykedag, eller tre jeg.. Vet det kanskje er umoralskt, men det er umoralskt å la deg jobbe julaften når det er du som mister jobben! Nei, det er ikke rettferdig!! Ellers så kanskje du finner en grunn til en ukes sykemelding? Så har de iallefall ikke noe de skulle sagt.. Huff.. Ble veldig umoralsk nå.. Men hater å se folk som blir dårlig behandlet av jobben.. Du burde være glad du snart kan finne ny jobb! Og du må ikke ha dårlig samvittighet for att du ikke ønsker jobbe, uansett hva grinete dibbe-kjerringer måtte mene!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Tusen takk for det:) Er litt synd, egentlig, jeg har jobbet i nesten ett år i kommunen, mangler bare tre måneder. Var riktignok et annet arbeidssted, men kommunen er jo uansett arbeidsgiver da. Bare håper jeg finner ny jobb, det er ikke så lett å få noe fast som passer inn i timeplanen min, dessverre. Ja, jeg mener at det er rimelig å forvente at et arbeidsforhold er jevnbyrdig i den forstand at man får igjen for det man gir. Dermed ser jeg ikke de store motivene for å gi så veldig mye akkurat nå. Er som regel ikke hevngjerrig, og pleier aldri å tenke "øye for øye, tann for tann", men i denne situasjonen mener jeg at jeg bør kunne velge å ikke gi det grann mer enn hva jeg har fått, hva gjelder moral (leder har jo også en moralsk forpliktelse, ikke sant?) og oppofrelse.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Absolutt! Lederen har ett stort ansvar.. Og h*n burde visst bedre enn å plassere deg på julaften, og blåse i dine ønsker.. Er som om man får slengt i trynet att deg trenger vi ikke mer, men for all del, din mening betyr så lite att det er bare å jobbe julaften, selv om du ikke ønsket det.. Du skal jo snart slutte uansett! Nei fysj! Da føler man seg så lite verdsatt.. Og jeg hadde aldri klart å jobbe så kjipe tider(spes nå som jeg ha barn) hvis jeg ikke følte arb. plassen satte pris på meg.. Du skal ikke finne deg i alt mulig.. Det er helt tydelig fra innleggene dine att du er en voksen, flott dame med generelt god moral, så jeg syns du fortjener bedre! =)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Hvis man begynner i ny jobb Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. 18 dagers sammenhengende ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret. Tiltrer man etter 30. september, har man krav på 6 virkedagers ferie samme år. Forutsetningen for å kunne fremme disse feriekravene er at man ikke har tatt ut ferie hos tidligere arbeidsgiver samme ferieår. http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28188#1
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Tusen takk, det varmer å motta litt støtte siden flertallet mener jeg er et dårlig forbilde for mine barn, og ikke eier moral:) Dette var jo fabelaktige tips! Men så blir jo spørsmålet om jeg har rett til å bestemme når ferien tas ut. Og hvordan det er med frister ift å komme med ferieønsker. Turnusen for desember er jo klar, og da blir det kanskje for mye trøbbel for arbeidsgiver som må gjøre om hele turnusen. Men når det er sagt er det jo mange som ber om avspasering inneværende måned, og det går jo alltid bra....hmmmmm.... Dette skal jeg sjekke opp i, tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå