Gå til innhold

tøybleier


lisstupp

Anbefalte innlegg

Hei er det noen av dere som har erfaring med tøybleier. Har vurdert det men kjenner ingen som bruker dem, så trenger og høre litt erfaringer. Har bare hørt at de ungene som bruker tøybleier blir reskere potte-trent.

Hvordan er tøybleien i bruk? Hvor mange trenger man? Hvordan er størrelsene? Blir det mye ekstra vask? Det blir jo mindre avfall og så blir det kanskje billigere i lengden? og blir ungen raske pote-trent er jo det helt topp!

 

Håper noen her har erfaring med de og kan komme med gode tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har ingen personlig erfaring, men har en del kunnskap om tøybleier. Har selv tenkt å prøve tøybleier på vårt første barn (ventes i mai).

 

Grønnhverdag har kurs i tøybleier, sjekk nettstedet og der du bor. Vær oppmerksom på at disse bleiene inneholder plast og dermed puster de ikke optimalt (noe som er svært viktig for meg).

 

Tøybleier i ull kommer i to varianter. Den ene er en brillebukse i ull (trekkes utenpå ubleket bomull - og denne må vaskes. Bæsjebleier for seg og tissebleier for seg). Så her går debatten ofte om det er mye å vinne fordi man må vaske mer. Men jeg vil påstå at du sparer penger. Å arve brillebukser er det beste, for da er de trutnet (tette). Det kan ta opptil tre uker å trutne slike bukser, men da finnes det microbukser til å ha utenpå.

 

Den andre typen ullbleier er det jeg mener er den beste. Den ser akkurat ut som en vanlig bleie, med borrelås og det hele. Den skal ikke vaskes (høres ekkelt ut, men babyurin og lanolin danner såpe). Er det kommer bæsj på ullet (man har rispapir i, og hiver dette rett i do. Ingen tinkebøtte på badet) vasker man den i vasken med oksefett (får du kjøpt der du kjøper bleien). Så skal de rett og slett bare henges opp til tørk. Og slik er det jo de gjorde det i riktig gamle tider. Koster litt under 200lr for en slik bleie, og du trenger sikkert 5 i hver str (3 str frem til ett år, men fins selvfølgelig større str også).

 

Viktige råd: Det er ikke noe hokus-pokus. Jeg tror personlig ikke det er spesielt mye merarbeid, men så er jo jeg interessert i å spare penger da. Og IKKE kjøp en hel pakke, med alle str osv. Kjempedumt å låse mange penger (to år frem i tid) hvis det plutselig viser seg at du ikke vil bruke dette likevel.

 

Vi har tenkt å bruke ullbleien frem til barnet er ca 1 år. Da begynner han eller hun i barnehage og der vil de ikke bruke flergangsbleie av hygieniske årsaker (samme på sykehus osv).

 

Hvis det er noen der ute som faktisk har prøvd noen av disse er vi sikkert flere som er interessert i å vite mer.

 

(Jeg har fått tak i det meste av denne infoen over tid fordi jeg handler en del på Bånsull)

 

ps: Om de blir raskere pottetrent aner jeg ikke, men synes det høres usannsynlig ut:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...