Gå til innhold

Er soverommet mitt lovllig? - Jeg leier en leilighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier en kjeller leilighet ( dere kan se på drammens hus - solbakken) På tegningene er soverommet mitt tegnet inn som sportsbod. Men i dette huset har jeg leid det med to soverom. Mitt soverom er sportsboden. Har selvfølgelig inngang fra den lille gangen.

Jeg har ikke vindu på soverommet mitt. kun en utgangsdør med blyglassvindu

Bare lurer på det er lov å gjøre det sånn og leie det ut som 3-roms?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lovlig:)

Skrevet

Jeg mener det skal være vindu på en viss størrelse før det er lov å bruke det som soverom..

Skrevet

nei! du skal ha rømningsvei! å det skal ikke være dør der hvis det skal regnes som rømningsvei!

Skrevet

Rommet skal være over en viss størrelse og det skal være rømingsvei i tilfelle brann. Hvis det ikke er vindu og det ikke er dør rett ut i det fri er det vel ikke rømingsvei, så det høres ikke spesielt lovlig ut.

Skrevet

for at et rom skal kunne kalles et soverom skal det også være plass til seng, skrivepult og et skap....

Skrevet

I henhold til pbl (plan og bygningsloven) skal et rom ha 2 rømingsveier. Enten i form at 2 dører, eller i form av en dør og et vindu. Det er visse krav til størrelse og plassering på vinduet for at det skal kunne regnes som rømningsvei. Det er også krav til området rundt vinduet ute.

Om du ønsker skal jeg finne målene for deg, har bare ikke pbl her i dette sekund :)

Skrevet

Det er dør ut i det fri! Bare lurte egentlig.

Møkka lei av å bo her - drømmer om noe eget...

Skrevet

Det er krav om rømningsvei - så det høres ikke lovlig ut nei.

Skrevet

Da er det nok lovlig skal du se...

Er det vanskelig å finne noe å kjøpe nå? Vet at her i området er det flust med leiligheter til salgs, og pisene går bare nedover... Eneste som blir solgt her, og holder seg i pris, er eneboliger...

Men prisene er fortsatt relativt høye.... :(

Skrevet

Da vi skulle lage leilighet i kjelleren måtte vi pigge ut en viss str på viduet og lage sånn kum rundt for at det skulle være godkjent sov rømningsvei. Syns soverom uten vindu høres forferdelig ut jeg da. Jeg mååå ha det kaldt når jeg sover da :)

Skrevet

:) Jeg ga det andre soverommet til sønnen min. Synes han fortjente vinduer som faktisk har leker osv der inne.... I sommer var det et mareritt. Måtte sette opp døra. Likte det ikke særlig.

Nå på vinteren er det greit!

Skrevet

ikke vanskelig å finne noe - men ikke funnet det rette.

Ser på ei tomt. - lurer på å kjøpe og bygge selv. Eks samboer og pappa bygger for meg. Samt har flere håndverker kompiser som kan hjelpe!

Men har akkurat sagt opp jobben min for å fullføre utdannelsen min. Går på os, studiestøtte osv fra desember - så banken vil nok ikke låne meg penger.

Men kan hende mamma spytter i så lenge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...