Mater Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Forhåpentligvis er det langt opp og fram, men jeg har allikevel begynt å vurdere nødvendigheten av å sette opp et testamente mtp hva som kan komme. Vi har altså to felles barn og min mann har to særkullsbarn. Etter å ha lest endel ser jeg jo at det ikke er særlig gunstig for noen parter å sitte i uskiftet bo dersom barnas felles far faller fra og jeg vet ikke om jeg per i dag hadde hatt mulighet til å kjøpe dem ut, eller om jeg ville fått lov til å sitte i uskiftet bo. Har dere det juridiske i orden? Min mann har en visjon om at så lenge vi er gift kommer vi til å leve herrens glade dager og leve til vi er 80 begge to, men jeg vil jo gjerne sikre mine barn at de fortsatt har et hjem om jeg skulle bli alene...
Mater Skrevet 27. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg vet jo at arven fra min ektefelle som tilsvarer 1/4 kan omgjøres til 1/3, noe som igjen ville gjort det enklere for meg å sitte på huset etter å ha gjort opp med hans særkullbarn. Det jeg tenker da er å testamentere denne delen av arven fordelt på alle 4 etter min bortgang, vil ikke det være en rettferdig framgangsmåte? Er det noen som har erfaring med dette?
freebird Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Her har vi litt jobb å gjøre gitt. Mannen min og jeg har snakket om dette og er helt enige om hvordan vi vil ha det. Men så var det det å gjøre det da... Jeg skal seriøst ta meg på tak og få ordnet dette, det er ingen unskyldning for ikke å ha papirene i orden. Jeg ser for meg at vi skaffer en forsikring som gjør at stebarna kan få sin farsarv og at jeg har penger nok til å sitte med huset. De tekniske detaljene vet jeg ikke, har ikke satt meg grundig nok inn i det.
mamma til twins Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Vi planlegge gjensidig livsforsikring, som uavkortet vil gå til hverandre ved dødsfall. Den er vel på ca halvannen million. I tillegg begrenser vi begge pliktarven til våre særbarn ned til 1 million, og testamenterer resten til hverandre. Først da tror jeg det er mulig (ihvertfall for meg) å sitte igjen med huset dersom det verste skulle skje. BANK I BORDET!!!
Gjest amandine Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Akkurat dette har jeg også lurt på men ikke kommet lenger... Og hvordan blir det egentlig når store verdier kommer inn i vårt bo fra min side men ikke så mye fra fars... Dette vil jo jeg skal videre til mine biologiske barn, det andre barnet har jo en egen biologisk mor hun kommer til å arve fra. Og hvordan i alle dager gjør man dette uten at noen blir sure og man blir anklaget for forskjellsbehandling? Føler meg midt i et minefelt! Vi har felleseie og foreløpig går det greit, men jeg har endel arv underveis og lurer på hvordan jeg skal gjøre det..
Mater Skrevet 28. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2008 Det høres ut som at i din situasjon burde dere absolutt sette opp et testament. Hva med særeie? Jeg har ikke mye greie på det, helt ærlig, men jo mer ryddig ting er jo enklere vil det jo være å få oversikten og sørge for at ting blir rettferdig fordelt? Hos oss blir situasjonen litt annerledes da jeg per i dag har svært lite av verdi og problematikken ligger i hvorvidt jeg får beholdt huset og at våre fellesbarn får en viss kontinuitet i livet, selv om far skulle falle fra.
Mater Skrevet 28. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2008 Forresten så mener jeg at så lenge du kan på et eller annet vis dokumentere at verdiene kommer fra deg kommer dette også til å tilfalle deg ved et arveoppgjør.
*-* Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Vi har forsikring på min mann som tilfaller meg slik at jeg kan å kjøpe ut stebarna hvis jeg skulle bli alene. Det var det enkleste vi kunne gjøre, selv om det er litt dyrt. Så får vi eventuelt se om vi skal sette opp kontrakt med uskiftet bo etterhvert, men det er mulig det bare blir mer komplisert og kanskje kan lede til konflikter på sikt. Greit å gjøre det så enkelt som mulig sikkert. Jeg har ikke særkullsbarn så min mann arver meg, så der er det ikke noe problem.
Gjest amandine Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes dette er forferdelig vanskelig, så får vel slutte å spekulere å det og kontakte en advokat... Tenker jo på at foreksempel kommer jeg til å betale ned boliglånet vårt og huset eier vi jo sammen, har ikke lyst til at det bare skal stå på meg, men vil vite at det bare går til mine barn om noe skulle skje med oss. Synes det er vanskelig å ta opp, for det er jo ekskluderende i forhold til stebarn, men på akkurat dette punktet er det kanskje bare sånn det er?
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Ja det har vi i tillegg til ett par andre juridiske løsninger. Han har et særkullsbarn og vi har ett felles. Vi har blandt annet ordnet livsforsikringer opp mot hverandre hvor utbetalingen er høyere om han dør enn om jeg dør. På den måten vil jeg klare å kjøpe ut hans barn og sitte med huset.
Mammamu Skrevet 28. desember 2008 #12 Skrevet 28. desember 2008 Vi har heldigvis skrevet testamente som jeg fant eksempel på nettet "gjensidig testamente". Vi skrev dette sammen, fikk en advokat til å se at det var ok og så levert det inn til Tingretten der man bor. Føles bra.
MaybeAgain Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Vi har også utformet testamente basert på standarden i "Dine Penger". Fylt ut, signert med vitnesignaturere etc. Men ikke levert til tingretten.... må mand et? Så lenge man begge har dokumentet og det er bevitnet??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå