brooklyn Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Han er 6 mnd straks, og spiser hver 2 time om natten, i tillegg til at han spiser grøt to ganger om dagen. Føler at han nok ikke trenger disse 5 måltidene om natten, og vil gjerne kutte dem ned til 2, ved midnatt og kl 06. I natt åt han kl 2230, 0030, 0230, 0430 og 0630. Han er punktlig, om ikke annet.... Noen tips?
super76 Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Hm...gutten vår på syv månder blir nå nattavvent. Men han har stort sett fått mat en gang i løpet av natta den siste tiden, så kan ikke sammenlignes helt med din! Men her holder jeg og puppen oss langt unna gutten, mens samboer tar seg av jobben. Gir vann og smokk, så er det natta igjen - må godta litt grining! Men spørs vel om dette kan gjentas flere ganger i løpet av en natt? Men at du ikke gjør jobben tror jeg er det viktigste!
Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Her funker det faktisk bedre om jeg tar avvenninga enn faren....vi gjennomførte vår første natt uten pupp i natt. Når faren avlasta litt i natt ble hun helt hysterisk og roet seg med en gang jeg kom.. Her har frøkna, 8 mnd i dag, begynt å spise mer og mer på natta igjen. Forrige natta våkna hun hver eneste time...jesp!!! Når hun våkner prøver jeg først å roe henne ned i senga med vann. Går ikke det, tar jeg henne opp og roer henne. Prøver så å legge henne ned og krysse fingrene for at hun finner søvnen igjen. Sånn holdt vi på i tilsammen 4 timer i natt (fordelt på tre omganger). Det er en ganske skånsom metode og hun gråt ikke så mye. Men hadde jeg vært superstreng å ikke tatt henne opp av senga, hadde det nok blitt MYE gråt. Men jeg ville ikke være så strikt den første natta uten mat. Jeg kommer til å ta henne opp fra senga de neste nettene også, men vil begynne gradvis å bli strengere på servicen på natta helt til hun tilslutt skjønner at her skjer det faktisk ingenting om jeg våkner. Lykke til:-)
mastermind Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Nå har jeg vært veldig bortskjemt siden jenta vår har sovet godt hele tiden. Men tror at jeg ville redusert over tid og ikke kuttet alle 5 måltidene på en natt. Ville gitt rundt midnatt, så prøvd med smokk og evt vann når hun våkner senere, sovner hun da, og våkner f eks i 5tida igjen hadde jeg gitt da. Altså gitt første, og så nektet neste, og så gitt igjen. At man liksom tok den gradvis. Da har du kanskje kommet ned i 2 eller 3. Og så etter en uke eller så gjort det samme igjen, da er du kanskje nede i 1?? Jeg har gjort lignende da hun spiste natta. Spiste bare 1 gang da, men da rundt 3-5. Ga smukken og styra litt, sovna igjen til 6-7. Da fikk hun mat. Normalen ble etterhvert at hun sov fra 22-6, la seg etterhvert tidligere og tidligere, nå er hun uten mat mellom 8 og 8.
mastermind Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Kom til å tenke på en ting. Siden han er så presis så er det sikkert en vane at han våker. Hva om du kommer han i forkjøpet? At du setter klokka på vekking midnatt og gir han i søvne så han ikke våkner. Er ikke sikkert han spiser noe særlig en gang. At du prøver dette et par nette og prøver en natt uten, kanskje han glemmer å våkne. Vet ikke, ikke sikkert det hjelper, men jeg gjorde det noen ganger viss hun hadde spist lite kvelden eller jeg hadde ranglet. Da ga jeg henne uten at hun våknet, og hun sov lenger.
Makko med to små gutter Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Annenhver time hver natt i seks mnd! Herregud du må være utslitt! -Her sa jeg vel egentlig stopp på annehver time når mini var 5-6uker. Da gav jeg han smokk, lot han sutte på finger'n min og satt og strøk han på håret til han sovnet igjen. -Våknet han igjen og det hadde gått mer enn 3 timer fikk han mat, om ikke var det ny runde med "dulling". Tok ikke mer enn kanskje 4 netter før han "tok poenget" og bonusen var da at han stort sett sov 4 om ikke 5 timer i strekk, og ble mye blidere på dagen :-) -Nå er han 3,5mnd og får mat før legging klokka åtte, når jeg går å legger meg, en gang etter fem (har flyttet tidspkt fra fire til fem, så dette er ennå ikke helt i boks) og når vi står opp i åtte tida. Jeg har bare måtte være litt streng her, skal tilbake på jobb om 2.5mnd og trenger nattesøvnen da (vi har også en relativt stor gutt da). Matinntaket summeres også i løpet av et døgn, så når du tenker å starte å kutte ned på måltider på dagen, kan du gjerne fore oftere på dagen. Vi erfarte også som en over her sa at det er lettere om jeg gjorde den enn pappa'n, kanskje fordi jeg stort sett er den som legger?
brooklyn Skrevet 28. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2008 Vi begynner i kveld. Planen er at han får mat når han legges halv åtte, og så HÅPER vi at han klarer å holde ut til midnatt. Som oftest våkner han en gang mellom halv ti og halv elleve, men om han legges over i vogn og vognes, så sovner han igjen. Meeeeeeeen, meningen er jo at han skal sove hele tiden, så lurer på om vi har gjort oss selv en bjørnetjeneste med denne vognen vi har stående på soverommet.... Så får han mat ved midnatt, og om gudene er gode, klarer vi å holde ut til klokken er 03, og deretter til kl 06. Da tenkte jeg at jeg kan kjøre den varianten noen dager, slik at han er vant til den, før vi fjerner det i midten? Kan det funke? ..og om jeg er utslitt? Går på sparebluss og har 2 eksamener om 3 uker. Bare litt trøtt...
cuba06 Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Jeg skrev hvordan vi gjorde det i et annet innlegg om nattavvenning her inne på samme side, nettopp lagt ut tror jeg.. Lykke til!!
cuba06 Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 Kanskje prøv med litt middagsmat og, i tillegg til grøt formiddag/morgen og kveld.. Da skal han absolitt fått nok mat til å klare seg natten mellom.. Han vil våkne likevel i starten, men dere må bare prøve å ikke gi.. Veldig slitsomt noen netter, men så ordner det seg forhåpentligvis i god tid før eksamenen dine . Jo mindre det er å våkne for, jo mindre har jeg hørt de våkner..
Gjest Skrevet 28. november 2008 #11 Skrevet 28. november 2008 Hos oss begynte vi først å legge på annet rom! Bare det gjorde stor nytte her. Når han sov på rom med oss så våknet han tidligere, ofte begynte det med at han ble urolig da vi kom å la oss, og holdt på å vri seg til han utpå natten våknet. Bare et tips dersom han ikke allerede sover på eget rom. Jeg ville også begynt å kuttet et og et måltid, eller gitt annenhver gang som det stod over her, og så sett det ann. Går det greit så ville jeg fjernet flere, samtidig som du kanskje merker at han vil spise mer på dagen. Jeg økte til 3 faste måltider og litt brød/frukt innimellom, så både oftere mat på dagen, og større porsjoner. Her tok barnefaren de første to nettene og det fungerte bedre enn at jeg tok han. Fikk også en gladere gutt, og gladere mamma! Nå drikker han kl. 19.30-20-tiden, og så kl. 5.00 (har ikke klart å kutte det siste enda). Han ble nettopp 7mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå