Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 31 desember har ikke gubben arbeid lengre, for da går kontrakten ut, og siden bedriften kal legges ned, får han ikke ny kontrakt. jeg har ikke jobb, har en datter fra før og venter nr 2 med han i januar. jeg mottar overgangsstønad til januar da babyen kommer. da får jeg ikke den lengre. det eneste jeg får inn på kontoen min da er: 2500 barnebidrag 3300 kontantstøtte 900 barnetrygd for den eldste jenta og etter hvert 900 i barnetrygd for babyen. ca 7500 kr. gubben får jo da arbeidsledighetstrygd, men hvor mye er den? han har ca 18000 utbetalt i mnd nå, men arbeidsledighetstrygden er jo bare noen % av det han tjener. husleiga vår er på 5000 og jeg regner alltid 2500 i strømm. da er jo mine penger brukt opp. utenom det, med tv internett telefon og andre faste regninger har vi hvertfall 12000. pluss at gubben har en del gammel inkassogjeld som dukker opp i tider og utider.. alltid noen tusen ekstra i mnd der også. så, da var vi på minus vi, før vi har regna ut hva vi kan bruke på mat og klær og sånn!! hvordan i helvete skal vi klare det??? jeg kan ikke få meg jobb nå, for jeg skal jo ha baby i januar... kan noen hjelpe meg?!!!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Du får vel engangsstønaden? Dagpenger utgjør 62% av inntekta fra fjorårets ligning. Mer kan jeg ikke hjelpe med...:/ Hva med å melde deg på et nettstudie e.l.? Da har du vel krav på noe støtte fra lånekassen i alle fall... Håper det løser seg for dere:)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Mannen din kan vel finne seg en ny jobb?? Og i en slik situasjon kan han ikke være kresen, men heller se på den jobben han får som midlertidig.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Hvis ikke en av dere finner dere jobb må dere nok kutte utgifter. Dropp telefon, se om dere kan få billigere internett. 2500 i strøm høres litt mye ut, for det er vel ikke så stor leilighet dere får til 5000,- per måned. Kanskje dere kan spare litt på strøm?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 selvsagt må han jo få seg ny jobb! men han har bare erfaring innenfor industri, og siden det er finanskrise, og de driver å kutter ned i antall industriarbeidsplasser, er sjansen for å få jobb i disse tider ganske liten.. men han søker jo på det han kan søke på! det er ikke så lett å spare strømm heller, jeg føler vi sparer det vi kan spare! men regningen på vinterstid er ofte over 2000 kr. internett og telefon har vi bindingstid på, dessuten har vi akkuratt skaffet oss nye telefonabonnement, som skal gjøre det billigere for oss.. altså 300 i mnd på hver.. det er også såpass lite, at vi ikke kan kutte noe serlig mer ned på det.. studere gjennom internett.. tja.. jeg er kanskje vanskelig nå, men det orker jeg ikke! fra januar har jeg som sakt 2 barn, pluss hus og hjem å ta vare på. så det orker jeg sikkert ikke. ikke er jeg flink til å studere på egenhond heller.... jeg får liksom ikke med meg det jeg leser. har alltid hatt trøbbel med det! engagsstønaden fikk jeg midt i oktober, så den er brukt opp, (da visste vi ikke at fra å med januar, var han uten jobb)... så nå sliter vi..
___ Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Mannen din kommer vel til å få c 12.000,- utbetalt regner jeg med pga lavere skatt. Han skal også ha feriepengene utbetalt når han slutter. Hvordan kommer dere opp i 12.000,- i faste utgifter i månten uten hus lån, strøm og inkassoregninger? Har dere dyre billån så kvitt dere med bilen(e). Forsøk å få orden på inkassogjelden, enten ved å bruke engangsstønaden eller feriepengene til å betale den ned eller ved å samle den i et lån som dere kansje kan få lavere rente på. Kjøp barneklær og utstyr brukt hvis dere trenger noe. Ikke kjøp noe uten at dere virkelig trenger det. Det viktigste er vel likevel at gubben jobber hardt for å få seg ny jobb så raskt som mulig.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 om han må jobbe i kassa på rema så må han det. sånn er det bare.. vi er også i den situasjonen.. vi sparte opp 34 000kr på buffer just in case. før vi visste om at jobben var usikker.. vi har også minimalt med inntekt, til neste år blir det kun hans som er på 14 000kr i mnd. er utrolig hva en kan finne seg i når en først må.. men likevel så har vi det så godt at jeg syns det er merkelig at du kan være så kresen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Mannen din må nok tilbake i jobb... og ikke være kresen som hun over her også skriver! Inkassogjeld vokser for hver dag som går med skyhøye renter, så den må dere få vekk fortere enn svint! ta gjerne kontakt med banken å be om et kortsiktig lån, det er høy rente på et slikt lån, men garantert lavere en renten på inkassogjelden! Men da slipper du ihvertfall en evt betalingsanmerking. Har dere ting dere kan selge? klarer dere hverdagen uten bil f.ek? engangstønaden ville jeg satt inn på inkassogjelden med en gang den ankommer. Man klarer det man vil og må, husk det:) og lykke til! Hilsen økonom.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 For dere to som anbefaler å bruke engangsstønaden til å betale ned inkassogjelden - så står det i et innlegg over her at de fikk den i oktober og allerede har brukt den opp. HI: Har dessverre ikke andre råd til deg enn det som alt har kommet her, selg det dere kan, ta en hvilken som helst jobb og spar inn der det er mulig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 takk for mange gode råd.. han vet han må ta den jobben som han kan få, og det vet han! som sakt, engangsstønaden er brukt opp. vi har bil, og vi betaler 4000 i mnd på den. den kan vi selge, men vi må jo ha en bil. henting og bringing av unger (han har også en datter som han har annenhver helg) , evt kjøring til jobb osv.. så bil må vi ha, men vi kan kjøpe en billig en! 12000? vordan vi kan ha så mye utgifter? han har ett par kredittkort, han betaler barnebidrag, forsikring, ett gammelt forbrukslån, internett, telefon, parabol, bilen, jeg har handlet på kreditt i div butikker, som ellos, jotex, la redoute, hm.. ca 300 pr mnd på de, jeg har ett gammelt forbrukslån..... pluss alle disse inkassoregningene.. men... vi klarer oss nåkk på ett vis!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 oida.. tenkte dere ikke at det kunne komme dårligere tider? at det er dumt med sånn kreditt?? aldri i verden om vi hadde turt det.. da sparer vi heller til det beløpet. såå kan vi heller handle.. for de tingene du nevner som du har handla virker fryktelig unødvendige.. hvorfor må dere ha bil? det går jo busser.. vi kjøper ikke bil forde at vi har ikke råd. selvom vi bor veldig dårlig til.. går ca 4 busser om dagen her. pluss at vi må gå 20 min til buss stoppet. så selg bilen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 meld deg på luksusfellen.For å få barn når dere ikke klarer dere før nr 2 kommer er jo idiotisk. Tenke litt før dere bruker penger dere ikke har
___ Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Med en del kredittkortgjeld inne i bildet forstår jeg det. Forsøk å gjøre noe med den. Du kan foresten ofte spare en god del med å kvitte deg med TVkanaler. Mange bruker bortimot 1000,- i mnd på parabolkort. Begrenser dere det til NRK og TV2 kan dere muligens spare mye.
___ Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Bilen kan kansje byttes i en billigere en. Det hjelper ofte godt på budsjettet.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 dere har jo nok av muligheter.. det virker mer som om det står på vilja deres. at dere er for materalistiske.. har dere noe av verdi? en dyr tv eller playstation eller noe? selg selg selg.. hva så om dere må leve uten en stund. det er det minste dere kan gjøre for at hjula skal gå rundt. hvorfor kan ikke du ta deg noen vaskejobber eller noe? maange muligheter.. dere er ikke i noe krise.. dere må bare tenke litt
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 Ikke lett dette her nei. Noen tanker fra meg: - siden barnetrygden er på 970 og ikke 900 kan du plusse på 140 kroner i måneden. Ikke mye, men når man har såpass lite teller vel hver krone - sjekk med NAV om mannen din kan ta ut foreldrepermisjon selv om du har tatt ut engangsstønad. I så fall kan han jo være i foreldrepermisjon mens han søker nye jobber, i stedet for å gå på dagpenger. (Det stilles da krav til at du f.eks må jobbe eller studere, men sjekk med NAV om det å søke jobber f.eks også teller) Les mer på http://www.nav.no/1073744316.cms Du må nesten høre med NAV, da det ikke står hva som evt er forutsetningene for å kombinere engangsstønad og foreldrepenger. Men er jo verdt å sjekke, siden det vil gi mer utbetalt enn dagpenger dersom det går. - Forsøk å skaff deg en deltidsjobb
Guttemamma75 Skrevet 27. november 2008 #17 Skrevet 27. november 2008 Noen lenger opp foreslo å begynne på et nettstudium og det er jo en god ide, men du vil da bare få lån og evt stipend og ikke fødselsstipend ettersom man må ha hatt rett på lån/stipend de siste 6 mnd før permisjonen starter.. Ellers er jeg enig i de andre som har skrevet her - mannen din bør finne en jobb snarest selv om det betyr å sitte i kassa på Rema eller vaske gulv eller jobbe på sykehjem.... Dere har jo ikke vært særlig lure med å handle på kreditt, men den leksa lærer dere sikkert nå.. Ikke handle før man har pengene... Surt men slik er virkeligheten.. Det er ikke mulighet for at han/dere kan få et forbrukslån i banken til å dekke inkasso gjelden? Det blir nok billigere enn å betale de skyhøye rentene dere betaler nå..Om dere har 4000 i utgifter på bilen så selg den og kjøp heller en billigere bil... lykke til..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #18 Skrevet 27. november 2008 Og 300 hver til mobiltelefon i måneden syns jeg ikke var så lite. Jeg har et sånn abonnement med 200 kroner i fastpris i måneden, og klarer aldri å bruke opp det engang. (Og nei, vi har ikke fasttelefon i tillegg, bruker kun mobilen). Så der burde dere også kunne spare inn et par hundrelapper, litt avhengig av hva dere trenger å bruke telefon til da. Bruker dere tørketrommel? Da kan jo en ide være å selge den, så tjener dere noen kroner, samtidig som dere sparer inn litt strøm.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #19 Skrevet 27. november 2008 anonym 13:39 hi her. barna får jo uansett det de trenger de! de blir jo førsteprioritet uansett! om de ikke får de dyre reima dressene og de dyreste skoene, så gjør vel ikke det noe? det som du tydligvis ikke har fått med deg, er at vi ikke har visst om bedriften han jobber i skulle legges ned eller ikke før i går! da ble de avgjort. i tillegg har vi bare visst om disse mulige permitteringene i 2 uker! så for inntil to uker siden, var alt bra med økonomien vår, og vi klarte oss ok!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #20 Skrevet 27. november 2008 Han kan ta utpermisjon med foreldrepenger etter hennes 3+6 uker men da må hun ut i minst 75% jobb eller 100% studie. Hun kan ikke være arbeidsøkende. Han kan da ta ut 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #21 Skrevet 27. november 2008 har onecall abb. der får jeg regninger på 100kr. utrolig liten økonomisk sans dere har virker det som. mye dere ikke har tenkt på.. hvordan handler dere mat da? passer dere på å sjekke priser på varer.. følge med på salg? at en ikke trenger å handle klær? vi har ikke handlet et eneste plagg på snart 1 år fordi vi måtte prioritere pengebruket. sauser kan en lage selv.. billige sunne brød kan en bake.. lage en hau å fryse de.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #22 Skrevet 27. november 2008 Himmel og hav! KLIPP KREDITTKORTENE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALDRI HANDLE PÅ KREDITT DERSOM DU IKKE HAR PENGER VED FORFALL!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #23 Skrevet 27. november 2008 Hva brukte dere engangsstønaden på 33 584 kr? De skual jo brukes til de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel+ det mest nødvendige til en unge. Du hadde sikkert mye fra første ungen så det skulle vært unødvendig å brukt den opp. Ikke har dere betalt ned gjeld med den heller.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #24 Skrevet 27. november 2008 hi her: de er klippet i stykker! og ja, bilen må vi selge. som sakt til alle dere som mener vi bør kutte ned internett, parabol og telefon og sånn: vi har bindingstider på alt i hop! så det går ikke. vi har heller ingen ting som vi kan selge, å tjene penger på.. ingen dyr tv, eller playstation eller data eller noe.. dessuten er det ikke så galt som mangen av dere tror. at vi har mange hundre tusen i kredittkortgjeld og sånn.. det stemmer ikke. han har to kredittkort. 20000 på hver. pluss han har ett gammelt forbrukslån. kanskje på 50000.. jeg har ett forbrukslån som det gjenstår 10000 på. pluss at jeg har ca 14000 i sånn kredittgjeld hoss div nettbutikker. så det er jo ikke hundre tusen eg gang det.. men det er jo det at det er så høye renter og sånn på hver av de, så det er dyr gjeld! men han får bare få seg en ny jobb, og komme seg inn i banken å høre hva mulighetene for ett kortsiktig lån er.... men det er vel ikke så lett det heller, å få sånne lån..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #25 Skrevet 27. november 2008 hi her: jeg hadde ikke en eneste ting igjen etter den første ungen. jeg ga vekk alt til hun som var svigersøstera mi, etter hvert som jentungen min vokste fra det. for de pengene har vi pussa opp babyrommet, kjøppt 2 vogner (en søskenvogn, pluss en vanlig vogn) og ja, du vet.. alt som babyer trenger og ikke trenger.. den er ihvertfall brukt opp.. vi betalte foresten ett par inkassoregninger også med den. så det så!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå