Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Jeg har en sykdom som heter ME og har slitt med denne sykdommen i et halvannen år og har måtte ta ut permisjon (uten lønn) all denne tiden for jeg klarer ikke å jobbe. Har også vært sykmeldt hele tiden. Jeg bodde i Asker alene, men når jeg ble sjuk så måtte jeg flytte hjem igjen. Ca en time fra Asker. Og i Des går permisjonen min ut igjen, men nå får jeg ikke mer. Ikke får jeg bli overflyttet heller. Jeg må bestemme meg innen i morra om jeg skal fortsette eller avbryte hele greia. Og hvis jeg skal fortsette så må jeg flytte tilbake. De sa også at jeg kan søke om læringeplass i kommunen jeg bor i nå men da må jeg begynne på nytt også blir jeg ikke førsteprioritert:( De tar jo faktisk ikke hensyn til at jeg skal ha baby i mars og ikke kan flytte.... Så det halvannen året som jeg faktisk jobba som lærling var bare bortkastet. Er såååå innmari kjipt å vite at jeg har igjen bare et halvår men ikke får fullført det.... Er det ikke sånn at man kan ta ut 3 år med permisjon også må man tilbake på jobb etter det? Tar i mot alle råd jeg får som kan hjelpe meg i å ordne opp i dette...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Du må få deg time på NAV, og få vurdert hvilken økonomisk støtteordning du kan komme under. De som er langtidssyke har retter, men det er en jungel å finne ut av. Det blir NAV's oppgave å hjelpe deg her. Legen din kan også vite noe om dette, da de er vant til å håndtere slike ting.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Får ikke alt med meg i det du skriver. Rett meg om jeg skriver feil. Du skriver at du at du er sm og i permisjon, samtidig? Hvordan går det ant? Når permisjon går ut, så får du ikke forlenget permisjonen? Da kan du nok få sykemelding frem til nedkomst, om du har ME. Du er læring og må tilbake til Asker får å fortsette som læring? Men du kan også søke om læringsplass der du bor nå? Da hadde jeg søkt om ny læringsplass, selv om jeg hadde kommet i siste rekke, når man ikke klarer å bo alene, når man er syk, burde jo valget være enkelt, men samtidig skriver du at du skal ha baby i mars, hvordan stiller det seg da som læring? Får du fødselspermisjon?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 ......du er nå ikke sykere enn at du greier å tilbringe tid her, samt ta deg tid til å bli gravid, så da burde jo du være i stand til å få orden på livet ditt også. Og er du ikke det, så hva har du å tilby en baby da? Og me kan du bli frisk av på kort tid jfr nyere forskning.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg er i permisjon uten lønn og grunnen til at jeg har permisjon er fordi jeg er sjuk og ikke kan jobbe, derfor er jeg sykmeldt også. Hadde jeg ikke vært sykmeldt hadde jeg ikke hatt penger i det hele tatt. Permisjonen går ut i des og jeg får ikke forlenget den noe mer. Meeeen nå får jeg ikke sykepenger lenger heller, jeg må begynne på rehab penger. Men det er en anna sak. Før jeg flytta hjem igjen hadde jeg et møte med opplæringskontoret i Asker og da sa de at hvis jeg flytter hjem igjen så kan jeg bli overflyttet til min hjemkommune. Men nå sier de at det ikke går og at jeg må bestemme meg innen i morra om jeg vil fortsette søm lærling i Asker eller avbryte hele greia. Jeg kan søke lærlingeplass på nytt igjen i hjemkommunen min men da blir jeg ikke førsteprioritert og jeg må starte helt på nytt. Hadde jeg jobbet som lærling nå hadde jeg fått mammapermisjon. Det eneste som hadde skjedd da var at kontrakten hadde blitt satt på vent. Akkurat som nå.. HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Hva faen har det med saken å gjøre?? Dette gidder jeg ikke å svare på engang. HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Hva faen har det med saken å gjøre?? ---------------------- Det har noe med innstillinga di og gjøre! Du kan ikke forvente at alle andre skal til en hver tid hjelpe deg for at livet ditt skal bli best mulig. Du har faktisk ansvar for eget liv, og er du så syk/ansvarsløs/rotete at du ikke får skikk på eget liv/helse, så burde du ikke gå hen å gravid.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 Om du ikke får forlenget permisjonen, så utifra det du skriver så har du to muligheter, enten rehab penger eller starte på nytt som lærling. Men du har ME og hvordan stiller det seg da om du ikke makter å forsette i lærling jobben? Eneste jeg kan se er at du går over på rehab penger, men hva når du får baby? Hva får du da. Kansje du burde snakke med Nav og legen din?
KaMa Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Hvorfor skal hun ikke forvente det, anonym 12.26? Bare fordi du er en bitter og sur kjerring uten empati, så kan det vel være at andre ikke er det. Få deg en time hos NAV du, hi, så kan du bli litt bedre informert om hva du har krav på. :-)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Hvorfor skal hun ikke forvente det, anonym 12.26? Bare fordi du er en bitter og sur kjerring uten empati, så kan det vel være at andre ikke er det. --------------- ........hva hvis vi alle såkalte sure og bitre kjerringer en dag bestemmer oss for å begynne å utnytte trygdevesen/nav og hva som helst like ettertrykkelig som snart halvparten av dibs brukere tydeligvis allerede gjør??? Hvem faen skal betale for dem som allerede snylter/utnytter systemene da????
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Jeg får rehab penger og bostøtte, dette får jeg også etter jeg har født. Problemet ligger ikke i penger og boplass osv men at jeg faktisk må velge om jeg vil begynne å jobbe nå på mandag i Asker eller søke helt på nytt og igjen om 1-2 år. Hu som styrer alt dette i Asker har lurt meg trill rundt helt fra første dag. Skulle tro hun var profesjonell når det gjaldt jobben men det er hun i allfall ikke. Jeg har snakka med to opplæringskontor om dette og de kan ikke gi meg noe svar på noe som helst. Og fylkeskommunen kunne ikke svare meg over telefon. Skjønner ikke at ting skal være så vanskelig... Nav har ikke noe med lærlingetiden min å gjøre. Og ikke legen heller. Dette er det bare fylkeskommunen som kan hjelpe meg men de er tydeligvis helt ubrukelige de også. Må nok bare avbryte hele lærlingetiden også går jeg heller tilbake til skolebenken. HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Jeg har da vel ikke sagt at noen av dere skal ordne opp for meg. Du må lære deg å lese alt jeg skriver før du svarer. Og ikke uttal deg om noe du tydeligvis ikke kan en dritt om! Det skal faktisk gå an å spørre om råd inne på denne siden og ikke bare få gnidd inn i trynet at jeg ikke klarer å ordne opp osv. Hvis du ikke har noen råd å gi så drit i å skriv til meg da vel. HI
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Jeg er ganske sikker på at du kan bli overført i stedet for å søke på nytt grunnet at du har flyttet. Du burde ta deg en tur på opplæringskontoret og snakke med dem om rettighetene dine som lærling. Skjønner ikke hvorfor du er i permisjon samtidig som du er sykemeldt. Er man sykemeldt er man jo ikke pliktig til å møte opp på jobb og da trenger man ikke å søke om permisjon fra jobben.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Jeg ble sykmeldt i to måneder når jeg jobba som lærling, og da fikk jeg beskjed om at jeg MÅTTE ta permisjon hvis ikke blir ikke lærlingetiden godkjent. Så da hadde jeg ikke noe anna valg så jeg tok permisjonen og flytta hjem. Permisjonen var uten lønn og da må jeg ha gå SM i permisjonstiden for i det hele tatt å få penger. Hadde det vært et vanlig ansettelsesforhold så hadde det jo vært enkelt for da hadde jeg bare vært sykmeldt eller bare permisjon m/lønn. Når jeg hadde møtet med asker opplæringskontor i des i fjor så fikk jeg beskjed om at jeg kan bli overført og fortsette med det siste halvåret etter jeg hadde blitt frisk i hjemkommunen min. Men dette sa hu i dag ikke gikk og at hu ikke skjønte hvordan jeg har fått for meg at det går an. De to andre som var på møtet sammen med meg sa at de hørte også at hu sa jeg kan bli overflytta. Men tydeligvis så har hu bare lurt meg trill rundt. HI
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 Få deg en annen saksbehandler. Du skal kunne bli overflyttet dersom du ber om det og de ser grunn nok til det. Og at du har flyttet er grunn nok til å bli overført. Dette ordner seg nok skal du se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå