KaMa Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Altså, det var da voldsomt til arbeidsmoral her inne, uten noen som helst nyanser. Tydeligvis kan kvinneyrker (som det jo er å jobbe innenfor helse og omsorg) opprettholde sin status som dårligere betalte og kvinnedominerte yrker. Kvinner som fordømmer en annen kvinne for å ta et valg som for de fleste menn og karrierebevisste kvinner ville vært ganske greit. Ville det vært like mye storm i dette vannglasset dersom det var en mann som tok ut egenmelding for å feire jul hjemme med familien? De fleste jeg kjenner som har kommet noen vei på karrierestigen er mennesker som ikke lar seg utnytte, som har klare krav og som ikke dyrker den martyrholdningen som åpenbart er populær hos enkelte. Selv har jeg, som god kvinne, vært lojal, stilt opp når jeg er blitt ringt inn for å jobbe ekstra, har gått ekstra timer etter endt vakt osv. Rett og slett hatt en super arbeidsmoral. Jeg ble også smertelig klar over at sånne som meg er det skremmende lett å erstatte. Og man kan faktisk ikke forvente seg hverken takknemlighet eller påskjønnelse for å være lojal mot arbeidsplass og arbeidsgiver. I det siste har jeg to konkrete eksempler på hvor kvinner med høy arbeidsmoral i kvinneyrker har blitt skvist ut av unge nyansatte sjefer, som har villet ha inn nye og unge arbeidstakere. Trist at folk som er godt voksen og som har dyrket denne lojale innstillingen i årevis må oppleve hvor ensidig denne lojaliteten er. Personlig er jeg fullstendig klar over at slike kvinneholdninger kommer man ikke særlig langt med. Åpenbart har kvinner noe å lære av menn. Å kreve og verdsette seg selv som arbeidskraft. Og til slutt.. Det er pisspreik at absolutt alle vil ha fri på julaften. Det er plenty av folk som ikke har noe særlig til jul å se frem til, og som derfor heller vil jobbe. Og det er også plenty av folk som ønsker å tjene ekstra kroner, og som derfor gladlig jobber julaften, dersom de får ok betalt.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Da jeg var ung student elsket jeg vakter på helligdager som juleaften. Godt betalt og jeg var fri og frankt. Dessuten var det ekstra hyggelig stemning på sånne dager. Dyktige ledere skjønner at folk har forskjellige behov i livet og sørger for at de som virkelig vil ha fri på en slik dag får fri! Alt annet tyder på at de ansatte ikke verdsettes.
KaMa Skrevet 27. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2008 Dyktige ledere skaper et trivselsmiljø og ivaretar sine ansatte, så det er naturlig å opprettholde en arbeidmoral og en lojalitet. Å forvente at folk skal ha høy arbeidsmoral og lojalitet overfor arbeidsplassen, utelukkende fordi man får jobbe der er jo bare urimlig.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Ja, det er i grunnen det. Jeg husker jeg bestemte meg for å ikke utdanne meg innen helse fordi det var så vanskelig å finne gode arbeidsplasser, enda jeg egentlig godt kunne tenkt meg å jobbe som sykepleier. Som vikar rundt omkring fant jeg fort ut at jeg ikke vile holde ut et slike arbeidsmiljøer som man typisk må tåle innen et "kvinneyrke".
KaMa Skrevet 27. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2008 Utfra hva som blir skrevet her inne så går det tydelig frem at kvinner er kvinner verst.. Jeg ville nok ikke holdt ut lenge i et miljø med hovedvekt av kvinner. Kanskje ikke kvinner føler de har noe i arbeidslivet å gjøre, siden de skal ha en så voldsom lojalitet? Helt ukritisk, liksom..
Gjest Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Ja ikke sant. Jeg husker for eksempel da jeg hadde fått lønnsøkning ved å presse sjefen min ved å si at jeg følte med nødt til å se meg om etter en annen jobb om jeg ikke gikk opp i lønn. Flere venninner mente det var umoralsk å presse arbeidsgiver på den måten. Hallo liksom, er det rart kvinner tjener dårligere ;-)
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Du ser veldig klart KaMa...Det er jammen ikke rart at kvinnedominerende yrker ikke har kommet lengere, når man ser holdningene her inne. Jeg sier bare bæææææææ...
KaMa Skrevet 27. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2008 Hadde den gjennomsnittlige dibber vært representativ for hvordan kvinner er i dag, så hadde man blitt forvirret med hensyn til hvilken dato vi opererer med..
*dum&deiLig*™ Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 For meg spiller det ingen rolle om det er en mor eller far som hadde gjort dette. Jeg setter lite pris på "meg først" holdningen som brer seg mer og mer i samfunnet. Denne holdningen har lite å gjøre med det å ikke la seg tråkke på og det å la være å gi beskjed.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 For min del har det ingenting med om det er et kvinnedominert yrke eller ikke. Jeg synes ikke noe om folk som tar egenmelding i hytt og pine uten at de er syke. Likegyldig om det er mann eller kvinne. Heller ikke folk som sutrer seg til sykemelding når de egentlig ikke trenger det. Å skulke jobb har ingenting med å stå på kravene og å være karrierebevisst. Det må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge! Å skvise inn kvinnesak inn i et tema som har med skulking av jobb å gjøre, er bare helt utrolig.... Generelt har nordmenn ekstremt dårlig arbeidsmoral. Når man forteller folk fra andre land i Vest-Europa om f.eks egenmeldingsordningen og de korte arbeidstidene, rister de bare på hodet av oss. Vi er faktisk ganske så heldige, trenger å jobbe relativt lite for god lønn. Og makan til sutring som hos nordmenn tror jeg man må lete lenge etter. Og det du skrev til slutt om at det var så mange som ville jobbe på julaften: Sjefen til hun som ville skulke hadde prøvd å finne andre, sånn at hun skulle få fri. Uten resultat
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Ja, han SA at han skulle prøve å finne noen andre. For det første skjønte jeg jo uansett at ingen ville, for det andre kan du banne på at han ikke har brukt tid på noe sånt. Jeg sykemelder meg ikke i hytt og pine. Som sagt har jeg så godt som aldri fravær, og gikk mot legens råd nylig, og stilte på jobb med kraftig hals- og ørebetennelse. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor jeg skal se det som rettferdig at jeg forskjellsbehandles på min arbeidsplass Synd at ingen tenker på arbeidstakers rettigheter, skal man finne seg i å bli behandlet urettferdig bare fordi man mottar lønn?
Gjest Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Tullball, nordmenn har da ikke dårlig arbeidsmoral. Jeg har jobbet i utlandet. Visst er det lengre dager, men du kan da ikke tro at det er mer jobbing av den grunn. Dagene er lengre pga timeslange lunsjer og halvtimes kaffepauser i slengen. Nordmenn er blant de mer effektive når de er på jobb har undersøkelser vist.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Klart anonym ikke trenger å godta forsvarsbehandling, det er helt riktig å gi klar beskjed om hva man mener. Men på den annen side må man respektere det en leder avgjør og jeg mener det ville være feil å nekte å møte opp på jobb så lenge du ikke har en avtale som tillater deg å gjøre det, men du kan jo i det minste kreve klekkelig betalt.
KaMa Skrevet 27. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2008 Aliena, er det noen her som snakker om å ta ut egenmelding i hytt og pine? Eller som sutrer seg til sykemelding når de egentlig ikke trenger det (hvem nå enn det er.., det kan være andre grunner til å sykemelde seg enn en knekt fot. Du klarer vel neppe å vurdere hvorfor folk sykemeldes?)? Hvorfor i all verden syns du det er utrolig å snakke kvinnesak, når man snakker om kvinneyrker, moral og lojalitet? Har du lest de andre trådene, og utelukkende kommer frem til at dette handler om å skulke eller ei, så kan du jo umulig ha fått med deg noe som helst av tematikken. Og til slutt, kanskje sjefen til hun som ikke ville jobbe på julaften burde gjøre noe med arbeidsmiljøet og sin egen rolle som leder. Man kan fint gjøre det litt mer attraktivt å jobbe på upopulære dager, og han kunne fint gjort en litt bedre vurdering av hvem som burde vært satt opp på jobb og ikke. Fatter ikke at du og dine likesinnede mener at hun er forpliktet til å vise lojalitet og "høy arbeidsmoral" overfor en jobb som ikke ønsker henne der.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 Konklusjonen hennes var jo å ta egenmelding pga hun ikke ville jobbe på julaften. Det kaller jeg skulking ja. At det var dumt av kollegaen hennes å lyve, dumt av sjefen hennes å ikke gi henne fast jobb, er noe helt annet. Selvfølgelig kan man stå på kravene, kanskje hun også burde ha spurt sjefen om fri på julaften når hun visste at det var viktig for henne. Når julaften tilfeldigvis havner på hennes vakt, er det jo ganske sannsynlig at hun må jobbe...Men å ta egenmelding fordi man ikke har lyst å jobbe er ikke noe annet enn skulk. Grunnen til at jeg sa at jeg ikke syntes noe om at folk tok egenmelding i hytt og pine og sutret seg til sykemelding var for å poengtere at det var MITT syn, bakgrunnen for at jeg svarte som jeg gjorde i den andre tråden. At det ikke hadde noe som helst med kvinneyrker å gjøre, som du skrev i ditt hovedinnlegg. Når det gjelder å sutre seg til sykemelding, har det vært nok av tråder om det her. Klart det kan være andre grunner til sykemelding enn brukne bein, men folk har jo sagt rett ut at de sykemelder seg pga de er lei av jobben, ikke har barnehageplass etc. Da er det ganske lett å vurdere at man ikke burde vært sykemeldt. Klart sjefen kunne gjort det mer attraktivt å jobbe jul, prøvd å gitt henne fast jobb etc. Men å faktisk gå på jobb de vaktene man er satt opp til, med mindre man er syk (fysisk eller psykisk), kaller jeg normal arbeismoral. Hvis hun ikke føler seg verdsatt på jobb får hun ta det opp med sjefen, eller evt si opp.
Gjest Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 Det kan så være at nordmenn er mer effektive, men sykefraværet er også ekstremt mye høyere.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #17 Skrevet 27. november 2008 Det er ekstremt dårlig arbeidsmoral å skulke, uansett om man er mann eller kvinne. Dette har ingenting med kvinneyrker å gjøre! Menn må da jobbe på julaften de også, og jeg kan ikke forestille meg at de hadde klaget og laget så mye styr som hun som ikke ville jobbe.
KaMa Skrevet 27. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 27. november 2008 Å fremme god arbeidsmoral er arbeidsgivers ansvar, dersom god moral er ønskelig. Å sette grenser og stille krav er (dessverre) menn langt bedre til enn kvinner. Jeg kan vanskelig se for meg særlig mange menn rope om dårlig arbeidsmoral dersom en kollega hadde valgt å bruke egenmelding for å få fri på julaften i lignende omstendigheter som det har vært i denne saken. ..ved nærmere ettertanke, jeg klarer vanskelig å se for meg særlig mange menn som ville ropt opp om dårlig arbeidsmoral i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2008 #19 Skrevet 27. november 2008 KaMa du jobber neppe i kommunen... Ikke det enkleste stedet å kreve mer lønn for å jobbe ubekvemt o.l. tro meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå