Gå til innhold

er det noen som sliter med sykdomsangst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som kan fortelle meg litt om hvordan de har det og hvordan de takler det.. jeg takler det ikke.:(

prøvd masse forskjellig terapi og alternativ medisin uten noen stor forbedring..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en bestemt sykdom du har angst for eller alt slags sykdommer? Jeg sliter med emetofobi, dvs jeg er redd for og bli kvalm og kaste opp. Jeg går på antidepresiva og går i tilegg til psykolog, det hjelper litt, men tror aldri jeg kommer til og bli kvitt den frykten og angsten helt..jeg føler med deg ivertfall !

Skrevet

Så det er faktisk flere enn meg der ute? jeg sliter med akkurat det samme som deg. og det er jo ingen som snakker om en sånn frykt. hvorfor er du redd det? jeg tror jeg er redd for å miste kontroll. at det aldri skal stoppe.

HI

Skrevet

Og spy er noe av det verste jeg vet, redd for og ikke ha kontroll og er villig til og gjøre absolutt alt for og ungå det, det hemmer meg mye i hverdagen, det er så mye jeg har lyst til og gjøre men jeg er så redd for og bli kvalm og dårlig at jeg tørr ikke, er bare samboeren,legen og psykologen min som vet om denne angsten min. Tørr rett og slett ikke si det til vener og familie pga de synes sikkert det er skikkelig rart osv

Skrevet

I tillegg så er jeg ekstra redd i disse omgangsyke tidene, jeg går med antibac servietter i veska, liker ikke og vere i store folkemengder fks buss pga jeg er redd for at noen kan smitte meg med omgangsyken.. Har noen av vennene mine hatt omgangsyke, holder jeg meg vekke fra de i lang tid etterpå, er redd for og bli smittet. Hoster eller nyser noen i nerheten av meg snur jeg meg unna og holder pusten litt. Er også veldig på passelig med hva jeg spiser, spiser for det meste ting jeg vet at jeg tåler, er ikke noe glad i og gå på restauranter i tilfelle jeg skulle bli matforgiftet. Jeg liker meg best hjemme og liker best og lage min egen mat.

Skrevet

Høres ut som meg det... i disse tider sliter jeg når det går magejsau rundt om kring.

Hvordan hjelper psykologen deg?

HI

Skrevet

Psykologen oppfordrer meg til og ferdes rundt offentlig, trenger ikke vere lenge ute, er bare snakk om en liten lufte tur. Det går greit, jeg må jo ut hver dag, har en liten baby som må ut på trille turer hver dag, jeg holder meg som regel til den faste løypa mi, der det ikke er så mange mennesker. Jeg gruer meg til småen skal begynne i barnehagen, der er det jo utrolig mye omgangsyke som går, og jeg kommer garantert til og bli smittet.. Er du åpen om angsten din, eller skjuler du det for de fleste?

Skrevet

Hvis det er frykten for å kaste opp offentlig som er problemet kan dette også dreie seg om sosialangst. Eksponeringsterapi er det beste for å løse dette.. at man gradvis utsetter seg for det man er redd for.

Jeg sliter med angst for å være steder hvor jeg ikke kommer meg på do, er redd for å tisse på meg (nice i disse graviditetstider og sannsynligvis med slappere muskulatur etter fødselen) Problemet er offentlig transport, køer i butikker og flyplasser osv, tur i parker uten toalett osv. Jeg må alltid kartlegge hvor toalettene er når jeg skal et sted. Veldig slitsomt.

Problemet er at man unngår slike situasjoner, men jeg har nå kommert i behandling på angstklinikk og kommer til å utfordre meg selv i permisjonen.. babyen skal jo ut på tur i både parker og annet, så da er det bare å face problemet..

Skrevet

Jeg har funnet en sånn middelvei. jeg fortalte noen om angsten min, bl.a mamma, søster og mannen min. så jeg følte det mye bedre etter jeg fikk fortalt noen nær meg om det, for da vet de liksom at jeg sliter.

jeg var sånn som du før. jeg kviet meg for å gå ut, jeg dro ikke på besøk, når det var syksomstid i nabolaget holdt jeg meg hjemme.

me nå fungerer jeg stort sett helt normalt som andre, bare angsten som sitter igjen. barna går i barnehagen, de er syke av og til, og til og med jeg har vært syk en gang nå.

men jeg ville bare si det til deg som er der jeg var for noen år tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...