Gå til innhold

Ang vannkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det de er frisk igjen? Noen steder står det at skorpen skal falle, men et annet sted sto det at de var frisk når det var kommet skorpe på blemmene..

Vi oppdaget første vannkopp på fredag, em visst ikke da at det var det. Søndag var vi hos legen og fikk det konstatert... De fleste koppene har skorpe på seg, men noen som fortsatt ikke er..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skorpe på er nå det vi har fått høre fra bhg. :)

Skrevet

Vannkopper vel dråpesmitte, og når det ikke er væske igjen, så er det ikke noe å smitte med.

Skrevet

Det er vel når de har tørket ut ... altså at de ikke væsker lenger.

Du finner sikkert noe på lommelegen om det der ;-)

Skrevet

Hva forårsaker vannkopper?

Årsaken til sykdommen er et virus som heter varicella zoster virus (VZV). Sykdommen smitter ved dråpesmitte, det vil si at virus finnes i spytt, og ved hosting eller nysing spres virus rundt sammen med de ørsmå spyttdråpene som slynges ut. Vannkopper er meget smittsomt og 61-100% av uvaksinerte blir smittet.

Du er smittefarlig fra et par dager før utslettet opptrer og så lenge det dukker opp nye utslett. Smittefaren opphører når alle utslettene har dannet skorpe. Vanligvis varer smitteperioden 5 til 7 dager. Men smittefaren er størst tidlig under sykdommen.

Fra pasienthåndboka.no :)

Skrevet

oki, de fleste har skorpe nå, og han har inegn "kopper" lenger... Så vil dere tro at han er frisk til lørdag??? Julefest i barnehagen, og jeg har så lyst for hans del og gå der..

Skrevet

Det kan hende, det må dere se an. Han kan jo ha feber selv om utbruddene er over. Det hadde vår minste da hun hadde vannkopper for ikke lenge siden. :)

Skrevet

selvfølgelig kommer det helt an på :)

Jeg bare håper jeg :)

Skrevet

Vi fikk beskjed om at de kunne gå i barnehagen igjen når de hadde tørket inn, spesielt de i ansiktet og på hendene:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...