Gå til innhold

Problemstilling. Hva er deres mening? Håper på en ordentlig diskusjon her:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alzheimerpasient på sykehjem.

Går på fotene selv, og prater, men ikke slik at man kan føre en fornuftig samtale.

Man kan ikke gi beskjeder som "går inn" om dere skjønner.

Pasienten går ikke frivillig på toalettet lengre, så alt kommer i buksa.

Her kommer problemstillingen: Mannen nekter og vaske seg (Bli vasket) og slår, spytter, sparker, skaller, biter og alt han kan for å ikke bli stellt. Dette resulterer i at 2 pleiere må holde han for å skåne 3.mann som vaker vekk avføring fra kroppen hans.

Dette er jo makt og tvang. Ulovlig. Mannen får blåmerker av at han blir holdt hardt, fordi han er meget sterk selv.

Hva mener dere man bør gjøre i en slik situasjon? Hvordan burde lovverket vært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva man bør gjøre?

Mannen er jo ikke istand til å ta egne valg, å mannen må jo bli vasket.

Fortsett som før mener jeg. Det er til han eget beste. Heller noen blåmerker enn tørket avføring her og der.

Skrevet

Dette er en svært vanskelig situasjon og en veldig vanskelig problemstilling.

Mannen i dette eksemplet er jo en fare for pleierene. Kanskje han burde blitt påtvunget bleie? Nesten så man kan bli fristet til å gi beroligende så man får vasket rent, men det er nok ikke sikkert det er rette løsningen.

Min farmor måtte bruke bleie, ikke fordi hun var voldelig men fordi hun ikke kom seg på do.

Jeg har nada peil på hvordan det er å jobbe med denne typen pasienter, men fikk bare lyst til å si noe.

Skrevet

blir litt sånn som når jeg måtte pusse tenna til sønnen med makt... hva ville vært mest misshandling, ta han med "makt" eller la være å pusse...

Skrevet

Så lenge et menneske ikke er tilregnelig og har feks en slik diagnose så gir det en viss tillatelse til å bruke en viss for for tvang, men den tvangen bør gjøres på mest mulig human måte og med respekt for mennesket.

Men han kan jo ikke gå rundt med avføring heller, så man har jo ikke noe valg i grunn.

Jeg vet ikke om helsa ellers, kansje det burde vært muligheter for å gi noe beroligende i slike situasjoner for å minske skade riskiko for både pasient og pleiere? Men sterkt regelverk der også i forhold til å gi medisiner til pasienter i den hensikt å roe dem ned.

Skrevet

Det er ikke lov å tvinge han til å vaske seg. Dere må ha et tvangsvedtak for å kunne gjøre det. Jeg ville vel (etter å ha fått et tvangsvedtak) gitt pasienten noe beroligende først, sånn at situasjonen ikke blir så vond for pas. og personalet. Hvis pas ikke vil ta det kan man gi det på en skive med syltetøy f.eks., men det må man også ha et vedtak på for å få lov å gjøre.

Mange ganger blir sånne situasjoner værre jo flere man er, tenk deg selv, du skjønner ikke hva som skjer, skjønner ikke hva de andre vil, 3 stk som skal "tvinge seg på deg" vil nok oppleves som skremmende for pas. Ville prøv å gått inn i situasjonen alene først.

Jeg syns makt blir et feil ord å bruke, det er tvang, men gjort i beste mening, ikke for å utøve/demonstrer makt overfor pas.

Noen ganger må man bruke tvang, det er fælt for alle parter, og man må være reflektert og bevisst på hvorfor man gjør det, og om det er til det beste for pas.

Skrevet

Lovverket er jo klart da. Hvis man skal bruke tvang må det avgjøres av lege og dokumenteres. Hvis dere gjør dette uten dokumentasjon er det ulovlig. Har jobbet flere år på demensavdeling selv, kjenner godt til problemstillingen... Vanskelig det der!

Skrevet

Når det gjelder grunnleggende hygiene så er jeg ganske sikker på at jeg mener at tvang burde være lov. Avføring som ikke blir fjernet kan/vil jo etter en tid føre til andre sykdommer som er langt mer alvorlig enn blåmerker.

Men jeg jobber ikke med sånne ting og har nok et meget begrenset grunnlag å uttale meg på...

Skrevet

Hjelpes..at 2 mann må holde han fast høres jo helt brutalt ut! Det kan være ganske traumatiserende for brukeren. Men når det er sagt forstår jeg jo at han ikke kan gå med avføring. Men jeg ville absolutt ha prøvd å skaffe et vedtak på at dere har lov til dette. For viss ikke, må dere vel rapportere hver eneste gang dere gjør dette?

Skrevet

Opplever slike situasjoner ofte i jobben min,og det er en vanskelig problemstilling.Men brukerene må vaskes,så vi bruker å lokke og lure,og noen ganger må vi bruke tvang.Noen blir også medisiner.Når vi trenger oss på,snakker vi mye med bruker og prøver å forklare hva vi gjør og hvorfor.Vi er også rolige og bruker tid,slik at ikke bruker skal bli mer oppkavet og redd enn nødvendig.

Skrevet

Du som sa at man burdte ikke være flere i rommet, det er jeg klar over. Men i dette tilfellet MÅ man være det, siden pasienten er svært agressiv, og har skadet flere pleiere bare de skal inn med en brødskive.

Beroligende er heller litt usikkert om er et alternativ, da måtte mannen være neddopet 24/7. Han kan tisse på seg rett etter et stell.

Jeg er bare lærling, og føler hele situasjonen meget ubehagelig. Jeg har store blodutredelser på armene etter pasienten selv, og han har skallet ved flere anledninger.

Skrevet

Veldig vanskelig situasjon det der..

Ikke lett å vite, for man skal jo ikke bruke tvang..

Men du FLINKE FINKEKJERRINGA: håper for guds skyld dere skriver avvik på slike skader?? (skader dere blir påført)

Skrevet

Noen må beskyttes mot seg selv fordi de ikke vet hva som er best for seg selv. I dette tilfellet, hvor det helt klart er en sykdom som forårsaker atferd, så må han vaskes under tvang. Å gå rundt med avføring kan jo forårsake andre plager, som sårhet etc.

Skrevet

JEG skriver avvik, hva andre gjør vet jeg faktisk ikke. Er bare litt lei av hele situasjonen..

Skrevet

Man blir ikke nødvendigvis neddopet hele dagen av beroligende medisiner. Mange får sobril og Heminevrin til hvert måltid uten at de er neddopet i ordets rette forstand.

Jeg ville også prøvd å fått en vedtak på å bruke heldrak til pasienten, altså bleie først og så en drakt som han ikke kan få av selv. Høres brutalt ut, men det vil nok føre til færre stellesituasjoner som den du nevner. Regner med pas ikke frivillig bruker bleie sånn som det er nå?

Hva sier legen da? Det er mye gode medisiner man kan prøve. Pas. har det ikke godt sånn som det er nå.

Skrevet

Ikke enkelt dette...Har selv jobbet mye med alzheimer/demente pasienter og kjenner meg veldig igjen i problemstillingen. Det er vel legen som kan fatte ett tvangsvedtak men jeg vet at d blir utført tvang uten det. Viktig at tvang blir utført på en mest human og respektfull måte, at pasienten hele tiden blir informert om hva du skal gjøre og hva du gjør og hvorfor. Og at pleierne holder seg rolig. I noen tilfeller må kanskje pasienten få noe beroliggende. Selv synes jeg det er fælt å utføre tvang mot voksne mennesker, men samtidig så vet de jo ikke sitt eget beste, kan jo ikke gå rundt med avføring heller.

Skrevet

Jeg synes det er akseptert og bruke tvang i en slik situasjon. Men det må dokumenteres godt - eget skjema etter bruk av tvang. Hvis pas. er helt ute av stand til å redegjøre for seg så må pårørende skrive under på at bruk av tvang tillates - jeg mener det burde gjøres sånn.

Men det skal ikke være slik at tvang er det første dere bruker. Man skal alltid prøve andre ting først. En god overtalelessamtale, hvis det fungerer... Det er viktig med ro og god tid, og hele tiden berolige pas. når det blir utført tvang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...