Gå til innhold

noen som har hatt svangerskapsforgiftning her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tror vel kanskje ikke det er det som er feil med meg... men jeg kom til å lure generelt på hva som gjelder dette med forgiftning...

Jeg har vært i kjempeform hele tiden. Gikk til akupunktur pga kvalme og har etter det ikke vært kvalm eller noe.

De siste 2 ukene har jeg vært skikkelig slapp, når jeg egentlig skal stå opp kl 6.30 er jeg skikkelig dårlig. kvalm og har veldig vndt i mellomgulvet. Jeg har en del halsbrann som er vondt tidlig om natta men merker ikke noe til dette om morgenen. Om jeg står opp og tvinger meg selv i gang blir jeg bare dårligere og dårligere utover dagen. Jeg brekker meg og er skikkelig vond i magen en god stund utover formiddagen. (har en del kynnere som er harde og ubehagelige så vet ikke helt hva som er hva av det vonde noen ganger)

Om jeg ikke tvinger meg til å stå opp men sover til jeg våkner av meg selv i halv 9 tida så er jeg mye bedre form. Står opp og har litt matlyst osv da... Så da fungerer formiddagen mye bedre og jeg klarer å dra på sene forelsninger på skolen. Er like trøtt om ettermiddagen da....

jeg er ikke spes hoven eller har mye vann i kroppen. Det har tatt seg opp litt den siste uka. Jeg har lagt mye denne uka for når jeg står opp og styrer føler jeg at kynnerne maser mer og jeg får mer vondt i mellomgulvet...

Jeg skal til legen på mandag, da blir det jo tatt prøver igjen så da får jeg jo svar om det er oe galt eller om jeg bare er slapp (føler at jeg er tvers igjennom sliten. føler meg til tider veldig lat)

Hvordan er symptomene på svangerskapsforgitning? Jeg merker at urinen om morgenen er blitt mye mørkere denne uka. Er det normalt at den skal bli så mye mørkere utover? Jeg våknet i natt av vondt i hånda og måtte ha av meg gifteringen men den satt skikklieg hardt. Men det er kanskje bare engangstilfelle?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste symptomene jeg kjente selv da jeg hadde svangerskapsforgiftning var ekstrem hodepine. Denne kom mange måneder før proteiner i urinen, høyt blodtrykk og det andre. Jeg var derimot veldig hoven i hendene og ansiktet, og på noen uker gikk jeg faktisk opp nærmere 20 kg, bare vann.

Hvis du mistenker svangerskapsforgiftning, ville jeg tatt kontakt med lege.

Skrevet

Høres ut som du trenger mer søvn. Kroppen sier i fra i form av kvalme.

Jeg hadde sv.skapsforgiftning med førstemann. Hadde symptomer som sterk hodepine som ikke ble borte av paracet, følte meg ikke bra (akkurat som om jeg hadde høy feber), hadde kjempe smerter under brystene (øverst på magen). Var også ekstremt hoven, gikk opp mye den siste uken før jeg ble satt i gang. Når jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg gått ned 20 kg og etter 3 uker enda 10 kg, så var mye vann.

Ta en legesjekk. Lykke til : )

Skrevet

jeg har ringt legen og skal dit for sjekk kl 1...

merker at jeg føler meg så masete inni meg... hehe... høres jo helt rart ut. blir jo liggende rett ut på sofan om jeg gjør noe ting. Trenger mer søvn... det tror jeg rett og slett ikke det er tid til... jeg har allerede gått glipp av mange dager på skolen de 2 siste ukene fordi jeg har vært kvalm, svimmel og vondt i mellomgulvet. dette har da blitt verre om jeg har dratt på skolen og tvunget meg til å ikke høre på kroppen. Så sover jeg alltid en dupp på formiddagen og alltid etter middag om vi har tid. og jeg kan ofte sovne når eldstejenta har lagt seg i 7 tiden og sove helt til morgenen...

jeg hadde en del vann i kroppen sist gang også men ikke noe som var farlig... og det var mye senere. Nå er jeg bare 28 uker på vei, og er helt "stram" i hendene.... de kan liksom ikke lukkes helt igjen om dere skjønner. dette kom plutelig disse 2 ukene... strikken etter sokkene står igjen rundt leggene om kvelden men jeg føler ikke at jeg har så mye vann ellers. Legger på meg jevt og trutt selvom jeg spiser lite da jeg ikke har matlyst...

Skrevet

Jeg gikk med samme mistanke som deg. Det er veldig lett å få bekreftet/avkreftet svangerskapsforgiftning. Jeg stakk derfor bare innom legevakten med en urinprøve (for å sjekke proteinnivåene) og ba de ta blodtrykket mitt. Kombinasjonen høye proteinnivå i urinen sammen med høyt blodtrykk er det som gir grunnlaget for å slå alarm.

Så ikke gå og bekymre deg unødvendig, stikk ned på legevakten:)

Skrevet

Ikke for å skremme deg unødig, men bare for å ha skrevet det; Svangerskapsforgiftning kan være veldig farlig. Jeg ble sent rett fra legevakten til sykehuset, fikk ikke dra hjemmom og hente tannbørsten en gang.

Skrevet

jeg skal sjekke det ut hos legen nå etterpå :)

jeg føler jo liksom at jeg ikke er syk heller men at noe har orandre seg veldig de siste 2 ukene... Er noen dager som er verre enn andre men jevnt over er jeg sliten og har vondt i mellomgulvet hvis jeg gjør ting men er i bedre form om jeg ikke gjør noe. De dagne ejeg har tvunget meg selv til å gjøre det jeg har hatt på skjema så har jeg endt opp som en klut på sofan men skikkelig vondt under ribbeina (har mye halsbrann så har bortforklart det med det) og svimmelhet, prikker for synet osv... dette blir helt fint om jeg tar det med ro og slapper av, men jeg kan jo ikke ligge flatt hele dagen heller...

Skrevet

Kjempebra at du får det sjekket allerede i dag:) Skal krysse fingrene for at du IKKE har svangerskapsforgiftning!!!!! Du må skrive et innlegg når du kommer tilbake fra legen så vi får høre hvordan det gikk:)

Skrevet

greit å få sjekket opp ja :) man leser om symptomer og syns man kjenner seg igjen...hehe

uansett greit å sjekke om det er et eller annet unormalt for jeg har merket veldig forskjell de 2 siste ukene... jeg som har vært superfrisk er plutselig så slapp og om jeg gjør ting kommer vondtene og jeg hovner opp i hender og bein osv... ikke kjekt å gå sånn uten å sjekke opp! Jeg skulle uansett til legen til mandag men da kan jeg jo heller ta hele kontrollen idag om det ikke er noe så får jeg roet meg ned.

Takk for gode svar! :)

Jeg satser på at det ikke er SF (føler meg jo ikke SÅ syk.hehe. men det trenger man vel ikke gjøre heller da)

Skrevet

Ekstrem hodepine, vann i kroppen, rask vektøkning, proteiner i urinen, mørkere urin, høyt blodtrykk... Ta med en urinprøve til legen. Lykke til, unner deg ikke dette, har hatt det to ganger og det var noe dritt!! :)

Skrevet

prikker foran synet er ikke noe bra tegn - jeg så stjernet som dalte fra himmelen - og det var faktisk det eneste symptomet jeg hadde på SF, og jeg ble alvorlig syk etter fødselen pga SF og det var livstruende - fikk eklampsi (kramper) men dette er veldig sjeldent altså

Skrevet

jeg har vært å sjekket dette nå :) og heldigvis var det ikke noe galt med prøvene så legen mente jeg ikke hadde SF selvom symptomene var veldig like. Han likte ikke at jeg var sliten og utafor om dagen og sendte noen prøver til dyrkning på sykehuset men stoffskifte, blodsukker o.l. var fint. Fikk beskjed om å høre på kroppen og slappe av så mye som mulig og ikke prøve å ta igjen alt jeg føler jeg ikke får gjort hele tida :) så satser på at det bare er en periode og at jeg snart kvikner til igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...