Yezzz!!!! Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Har hørt om flere som har høyt blodtrykk i svangerskapet. Jeg har ikke målt blodtrykket på en stund, men jeg føler jeg har høy puls noen ganger. Kan sitte helt i ro, og plutselig farer pulsen avgårde... Nnår beregnes blodtrykket til å være høyt? Hva er evt. risikoen med høyt blodtrykk under svangerskapet..??
beredt Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg vil si over 90 er begynnelsen på høyt, kommer den opp i 100 / 110 så er det viktig med tett oppfølging, særlig om du har andre plager også, eks protein i urin, vann i kroppen, smerter i brystet/ øverst i magen, svimmel, hodepine osv.... Da kan det være begynnelse på svangerskapsforgiftning. Men om det bare er blodtrykket så kan det være du trenger hvile? Kanskje trappe ned jobbing om du jobber fullt? Viktig å ta hensyn til kroppens signaler nå under svangerskapet:) Håper alt er bra med deg, men om du tenker på det så ta heller en ekstra tur til lege eller jordmor. Kanskje får du høre hjerteslagene til bebisen samtidig, det er jo så kos:)
Fireblade Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Blodtrykket er ikke høyt selv om det kommer over 100, det er heller lavt når det ligger under. Veldig mange gravide får imidlertid litt lavere blodtrykk når de er gravid. En gylden regel for blodtrykk sies å være 100 + alderen din, siden blodtrykket vil bli høyere jo eldre vi blir (normaltilstand). Hva som regnes som høyt i et svangerskap er jeg ikke sikker på. Selv ligger jeg på 106/69 og fikk beskjed om at det var helt fint.. Når man er gravid så øker blodgjennomstrømningen og blodmengden noe, dette kan føre til litt høyere puls. Hvis du er veldig mye svimmel i tillegg bør du kanskje oppsøke lege/jordmor for å få målt blodtrykket ev. hemoglobinene, men ellers så tror jeg du kan slappe av med at det er nok så normalt.
Wannabemamma - gravid:) Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Du din lille parasitt:) Jeg tror nok snartmortil2 tenker på undertrykket. Husk at blodtrykk består av over- og undertrykk, hvor det normale etter boka er 120/80. Så du har rett om du tenker på overtrykket. Undertrykk over 100 er høyt.
Hb31 Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Ja vil å sei at e undertrykke på 100 så e d i overkant...Hadde 101 på forige kontroll å har nu 2kontrolla i uka.. Var innlagt pga eklampsi sist svangerskap å æ veit at alt over 95 sku følges med..
Lillemarit Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Overtrykket er ikke så..... ille, men man skal være forsiktig med undertrykket. Jeg er sykemeldt i 4 uke nå. Høyt blodtrykk og er bare sliten. Jeg har lagt på 90 i undertrykk, men det gikk ned da jeg ble sykemeldt. Var 3 ganger i uken å målte det da dette ble oppdaget. Og her jeg går til kontroll sender de meg til sykehuset om undertrykket er over 85... da er det litt farlig, om undertrykker blir for høyt så kan det hende at ongen ikke tar den næringen den skal ha...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå