Gå til innhold

noen som vet ang svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tror vel kanskje ikke det er det som er eil med meg... men jeg kom til å lure generelt på hva som gjelder dette med forgiftning...

Jeg har vært i kjempeform hele tiden. Gikk til akupunktur pga kvalme og har etter det ikke vært kvalm eller noe.

De siste 2 ukene har jeg vært skikkelig slapp, når jeg egentlig skal stå opp kl 6.30 er jeg skikkelig dårlig. kvalm og har veldig vndt i mellomgulvet. Jeg har en del halsbrann som er vondt tidlig om natta men merker ikke noe til dette om morgenen. Om jeg står opp og tvinger meg selv i gang blir jeg bare dårligere og dårligere utover dagen. Jeg brekker meg og er skikkelig vond i magen en god stund utover formiddagen. (har en del kynnere som er harde og ubehagelige så vet ikke helt hva som er hva av det vonde noen ganger)

Om jeg ikke tvinger meg til å stå opp men sover til jeg våkner av meg selv i halv 9 tida så er jeg mye bedre form. Står opp og har litt matlyst osv da... Så da fungerer formiddagen mye bedre og jeg klarer å dra på sene forelsninger på skolen. Er like trøtt om ettermiddagen da....

jeg er ikke spes hoven eller har mye vann i kroppen. Det har tatt seg opp litt den siste uka. Jeg har lagt mye denne uka for når jeg står opp og styrer føler jeg at kynnerne maser mer og jeg får mer vondt i mellomgulvet...

Jeg skal til legen på mandag, da blir det jo tatt prøver igjen så da får jeg jo svar om det er oe galt eller om jeg bare er slapp (føler at jeg er tvers igjennom sliten. føler meg til tider veldig lat)

Hvordan er symptomene på svangerskapsforgitning? Jeg merker at urinen om morgenen er blitt mye mørkere denne uka. Er det normalt at den skal bli så mye mørkere utover? Jeg våknet i natt av vondt i hånda og måtte ha av meg gifteringen men den satt skikklieg hardt. Men det er kanskje bare engangstilfelle?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være flere eller ingen symptomer på svangerskapsforgiftning, litt avhengig av alvorlighetsgrad:

- Høyt blodtrykk (vil alltid være tilstede)

- Pannehodepine

- Synsforstyrrelser

- Vondt i mellomgulvet

- Proteiner i urinen

- Kvalme og uvelhet

- Ødem

Jeg merket ingenting, og da jeg kom på kontroll hadde jeg veldig høyt blodtrykk. Jordmor og lege fortalte meg at man ikke nødvendigvis følte seg dårlig - for jeg hadde vært på spinning 3 ganger den uken og følte meg i super form. Ble sykemeldt på dagen med streng beskjed om å ligge og slappe av mest mulig....

Hvis jeg var deg ville jeg ha krevet å komme inn for sjekk av urin og blodtrykk i dag. Det er ikke sikkert at det er det som er feil med deg, men hvis det er det, så er det veldig viktig at de finner ut av det så fort som mulig!

Skrevet

jeg føler at jeg er usikker på om jeg bare er sytete og lat... føler meg jo i fin form helt til jeg anstrenger meg litt. da blir jeg helt utslått! vet ikke om det bare er kynnere som spiller meg et puss. Jeg har alltid hatt fint blodtrykk hele veien. men det kan vel forandre seg fort?

Det jeg syns er verst er at jeg føler meg så mye dårligere plutselig. har jo nesten ikke matlyst og er kvalm og uvel men samtidig ikke syk. er ikke sånn at jeg ligger hjemme å tanker "huff, jeg orker ikke å dra på skolen osv" men når jeg gjør det så blir jeg så mye dårligere...

Skrevet

Huff, det er jo ikke noe hyggelig å gå sånn uansett - og jeg synes du må ringe.

Man er jo bekymret for hvorfor man føler seg sånn og det er heller ikke bra for barnet. Jeg synes ikke å ringe til legen og be om BT og urinprøve er å syte. Husk at de er der for deg, og det er ingen som kommer til å takke deg for at du ikke ringte - men du kommer til å føle deg uvel fordi du ikke ringer.

Blodtrykket mitt har vært fint hele tiden og det kom som et sjokk på meg at det hadde steget - hadde ikke merket noe.. Heldigvis har ikke jeg svangerskapsforgiftning men jeg har et "grenseblodtrykk" som visstnok ikke er så bra.

Forhåpentligvis er alt bare bra med deg, og du har ikke utviklet SF. Kanskje du har litt lavt jernlager feks? Uansett - det skal tas alvorlig..

Lykke til. Krysser fingrene for deg, jeg :-) OG ring nå! Ikke gå å bekymre deg - det er ingen tjent med!

Skrevet

jeg har ringt :) og skal til legen kvart på 1!

er jo greit å få sjekket det ut ja. Man leser om symptomer og syns man kjenner seg igjen osv og da blir man jo bekymret. hehe

Jeg føler meg egentlig litt bedre i dag igjen da, men så gjorde jeg ikke noe som helst forsøk på å stå opp før jeg var uthvilt idag heller...

Om tirsdagen var det skikkelig ille. da så jeg prikker og var dødsliten av ingenting og ble liggende som en klut på sofan men var ikke trøtt og sovnet av den grunn... Vet du om det er slik at disse verdiene kan gå såpass mye opp og ned at man føler seg bedre noen dager men at man kan "jage" det opp igjen om man ikke tar det rolig? det virler nesten litt slik syns jeg...

Men babyen er veldig aktiv og sånn da, men man merker kanskje ikke så mye på den om man har høyt blodtrykk eller SF?

Skrevet

Så bra du ringte:-) Du må fortelle meg hvordan det gikk da! Jeg krysser fingrene for at du bare trenger hvile og ro.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...