Gå til innhold

Glukosebelastningstest


Nønneliten-kommer i feb09

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt glukosebelastningstest? Tok det igår, og hadde 4,8 fastende og 11,5 to timer etter å ha drukket det sukkervannet. Legen sa det var altfor høyt, og ble henvist til sykehus.. hmm.. Har BMI under 27, rundt 26. Grunnen for jeg måtte ta testen var fordi de fant sukker i urinen.

Trodde jeg var flink med kostholdet jeg. Drikker ikke brus, og spiser sjeldent snop. Men alt kan selvsagt bli bedre da. Trimme mer og spise mindre pepperkaker :) Har ikke lagt på meg spesielt mye i svangerskapet heller, rundt 2,5-3 kg og er i uke 27 nå.

 

Noen som vet hva som foregår på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok den testen på mandag. Jeg hadde 4,6 fastende, og to timer etter hadde jeg 5,4. Legen sa at det var bra! Vet ikke hva som skjer på sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lagt inn på sykehuset for å loggføre blodsukkeret gjennom flere døgn.... Jeg var også veldig nøye med maten, men det er ikke alltid det er bra nok!

Blodsukkeret blir da målt før hvert måltid og to timer etter du har spist!

Jeg ble også vekket på natten for å måle da!

Konklusjonen ble langtidsvirkende insulinsprøyter morgen og kveld, og hurtigvirkende før hvert måltid!

Jeg går til kontroll på sykehuset hver uke i tilegg til jordmor og fastlegeså oppfølgingen er heldigvis fantastisk!

Lykke til!

Spør hvis det er noe du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svangerskapsdiabetes har ingenting med hva du spiser eller ei - det er rent hormonelt betinget. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes i begge mine foregående svangerskap, og sjansen er stor for at det dukker opp denne gangen også. Men, jeg har vært heldig og har klart meg uten insulin - kostregulering har vært nok til å holde det i sjakk. Og ingen av ungene mine var spesielt store, noe de følger nøye med på når man får svangerskapsdiabetes.

 

Lykke til på sykehuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...