Gå til innhold

FALSK KRUPP - HJELP MEG NOEN!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min (10 mnd) var hos legen for to uker siden, og der antok de at han hadde falsk krupp. Vi fikk efendrin (eller noe i den duren) hostesaft, som vistnok skulle hjelpe mot det. Det gjorde det ikke, og vi fikk solviperct, noe som heller ikke hjalp noenting. Det ble bare værre, og vi bestemte oss en dag for å dra på legevakten med han, for da var han skikkelig ille.

Han hoster til han kaster opp, det har han gjort i to uker, og ingenting hjelper! Fikk til slutt brikanyl, noe som hjalp bittelitt, men ikke mye.

Nå for en halvtime siden, så fikk han et anfall igjen, hvor han spydde utover hele meg og soverommet. Gikk ut på parkeringsplassen med han, da legen hadde sagt at frisk natteluft skulle hjelpe, men han bare fortsatte å hoste og brekke seg.

Så nå har jeg noen spørsmål til dere, damer ;)

1. Noen som vet når dette har tenkt å gi seg?

2. Har deres barn fått noen annen medisin som har hjulpet bedre enn nevnte?

3. Kan det være noe annet?

4. Noen som har erfaring med dette og ka fortelle andre ting som hjelper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bygg opp sengen, slik at han ligger høyere med hodet. Sett inn et tørkestativ med våte klær, slik at det blir fuktig luft på rommet, ha vinduet på rommet litt oppe. La han sove ute på dagen med ryggen på vogna litt satt opp...ja, det var dette jeg gjorde:) Det er så grusomt!! Men ville tatt kontakt med legen igjen, siden det har vart så lenge. Min gutt fikk også puste inn i en maskin med "støv", hjalp ikke så mye med en gang, men kanskje etterhvert? Han var forresten 5 mnd.. Lykke til, føler med dere!;)

Skrevet

Takk takk, det skader jo hvertfall ingenting å prøve! :D

Skrevet

da jenten min fikk falsk krupp ifjord satt vi i døråpningen med kjeledress lue, votter og dyne på... så satt jeg å sang og sang og sang...det hjalp utrolig mye... ellers så kan det og hjelpe om dere kler godt på han og kjører en tur i bilen med vinduet helt åpent.....

ene natten lå vi med vinduet på vid gap. dette var i januar. og det lynte og tordnet ute. hehe... vi lå med en haug med klær på oss alle tre. hehe.. men jeg merket iallefall at det hjalp..

Skrevet

på førstehjelpskurs har vi lært at det er frisk luft som er beste medisin!

Skrevet

Bare en tanke.. Det er ikke astma da? Gutten vår hostet så han brakk seg på nettene i lange tider, fikk astmamedisin og etter tre netter var han helt fin.

Skrevet

hmmmm, sikker på at det er falsk krupp ?

Falsk krupp er en gjøende hoste, man kan ikke ta feil. Og da hjelper det med frisk/kald luft. Men, hvis han har en annen hoste, så kan kanskje det å gå ut i kulden gjøre det verre ?

vet med meg selv at hvis jeg går ut i kulden med forkjølelseshoste, så blir det verre. Sønnen min har hatt falsk krupp flere ganger. Nå er han skikkelig forkjøla og hoster til han kaster opp, men det er ikke falsk krupp, men kan fort bli det.

Uansett er det greit å bygge opp sengen så hodet ligger høyere enn kroppen, frisk luft på soverommet.

God bedring : )

Skrevet

Hmm eig med en litt lenger opp at det nesten kan høres ut som astma. SAærlig siden ikke kald luft hjelper for det er nesten det eneste som hjelper mot falsk krupp. Har han ulyder når han får di anfallene da eller bare hoster han så han spyr?

Skrevet

Blir han ikke bedre av de helt klassiske rådene burde kanskje legen sjekke om det er andre diagnoser og dermed behandlinger som kan være reelle... Har de tatt blodprøver? Tenker kikhoste jeg, men trenger jo ikke være det!

Ser at rådet om å holde barnet over fryseboksen ikke enda er nevnt så jeg slenger med det...

Håper han kommer seg snart og at dere kan senke skuldrene!

Skrevet

Nå er ikke jeg lege altså, men jeg synes ikke det høres ut som falsk krupp.

Vi ble innlagt på sykehus for falsk krupp for en mnd. siden , jenta vår var 6mnd. Og hun ble veldig dårlig bare i løpet av 2 døgn, og hun hadde den "gjøende" hosten, pluss at hun fikk store pustevansker, jeg trodde liksom at pustevansker var greia med falsk krupp, og det stemte her hvertfall. Hun fikk kortison på sykehuset, og rachemisk adrenalin på innhalator på sykehuset. Er helt frisk nå, men det var en svært dramatisk opplevelse!

Så en oppfordring til alle med babyer som blir tungpusten, Ring 113!

Skrevet

mine to hadde også falsk krupp. har han gjøende hoste? det er typisk fir falsk krupp

de trudde han hadde det? hva med kikkhoste da? minste mi hadde det, men bare lett (vaksinert mot det)

kan det være det da?

Skrevet

Bricanyl er astma medisin, og hvis den hjalp litt, så kan det jo tenkes at det er astma.. I allefall siden frisk luft ikke hjalp..

Jeg har aldri opplevd falsk krupp, og vet ikke hvordan den gjøende hosten dere snakker om høres ut, men jeg bare prøver å hjelpe deg HI å tenke i andre baner. Selv om jeg ser andre har foreslått astma tidligere..

Jeg synes du skal kreve av legen din at de sjekker han grundigere, ettersom det har pågått så lenge, og ingenting hjelper nevneverdig..

Masse god bedring ønsker til gutten din!

Skrevet

det han spyr opp igjenn hvordan det er? Spy eller slim?

Stesønnen min har asma, så tok jeg han med meg til mine foreldre. Jeg trudde først han hadde fått spysjuka for han gikk å "spydde" men var mere slim som kom opp.

Hadde så klart ikke med seg asmamedisinen da..men mora fikk faxet over resept på det apoteket som vi var nærmest. Og da ble gutten fin igjenn han.

Han har også sånn asmahoste. Den er litt hes den også. Synes jeg da. Så ikke umulig at det kan være asma..Be legen sjekke det opp

Skrevet

Shit!! Akuratt sånn var Christian i begynnelsen av uka å... men bare et par dager så gikk det over :) Mamma bygde opp senga hans ganske mye, og det hjalp veldig! Men dere skal være med på Kråkeslottet til Lørdag eller...?? Klem

Skrevet

dra til legen og snakk med han....

var selv på legevakten med guttungen for ikke lenge siden pga falsk krupp.. han kunne knapt snakke, knapt puste og hostet så sårt at det var vondt å høre på..han også hostet til han brakk seg...

tipsene jeg fikk fra legevakten var å ta han utendørs..så vi satt ute i litt over en time med han i håp om at det skulle hjelpe..eventyrstund og sangtime..han var jo redd stakkars..legevakten sa først til oss at vi skulle sitte ute en halvtimes tid, så satt ute dobbelt så lenge uten noen forbedring og da ble vi bedt om å komme..

han fikk en mase på seg med noe han måtte puste inn, samt en oppsmuldret tabelett...ikke sikker på hva dette heller var...etter det har det gådd greit..

når det ikke hjelper med frisk luft syntes jeg man skal dra til legevakten uansett!!(eller ringe 113) når det er snakk om små barn og pusteproblemer..

Unger skal ikke ha pusteproblemer...

Skrevet

JEntungen har barneastma, og jeg kjenner veldig godt igjen det du skriver.. Før vi fikk diagnosen fikk vi med oss efedrin hjem flere ganger. Hjalp ingenting. Stort sett bare om natta det hostes og det starter et par timer etter leggetid. Vi fikk i starten bricanyl (akutt virkende) og pulmicort (forebyggende effekt). Bricanyl er på vei ut og vi får nå i stedet Ventoline. Fått opptrapping/nedtrapping skjema av barneavdleingen på sykehuset. Etter flere år merker vi når astmaen er på anmarsj og setter tidlig i gang med medisinene.

Hjelper oss litt å heve senga, men ingen hosesafter som virker. Heller ikke vann. hjelper litt å sprute nesa full av saltvann, men har kun veldig kortvarig virkning.

Ville oppsøkt fastlegen på nytt og insistert på videre undersøkelse!! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...