Gå til innhold

Hvor unge barn tester man for cøliaki/melkeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos legen fikk vi høre at de tester ikke så små barn som 20 mnd, så vi må bare prøve oss fram. Men når begynner de å teste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luke ble testet første gang rundt 1 år og nå i sommer da han var 2,5 år.

Skrevet

Eldsten ble testet for cøliaki like etter at han var blitt ett år.

Og diagnosen fikk han en uke senere.

Skrevet

Han ble testet for alle andre allergier i samme slengen også kom jeg plutselig på.

Skrevet

Da høres det ut som at jeg må høre med en annen lege...

Kan jeg spørre hva symptomene var?

Skrevet

Mini ble testet idag og han er 15,5 mnd.

Skrevet

Hos oss ble han testet pga daglig oppkast i flere uker.

Skrevet

Min gutt fikk påvist melkeallergi med en spesifikk blodprøve når han var 4uker.. men da hadde han hatt allergisjokk så han sluttet å puste og vi hadde vært på sykehuset.. men det hele begynte med hevelser..

Skrevet

Gutten vår er 10 mnd og fikk diagnosen melkeallergi da han var 3 mnd gammel. Det var på bakgrunn av utprøving slik legen din foreslår, jeg gikk med andre ord på diett da jeg ammet, og han ble mye bedre. Vi har nå nylig tatt blodprøve av ham for å sjekke om han også har cøliaki. Jeg tror ikke det er noen "aldergrense" for å ta disse blodprøvene, men at det i mange tilfeller er sikrere når man prøver seg frem fordi små barn kan være allergiske selv om blodprøven er negativ.

Skrevet

mallo tok blodprøve for å utelukke cøliaki då ho var 15mnd. Ho skulle egentlig tatt den rundt året, men det var noko tull med forsikringa så det vart utsatt. Målet var å utelukke flerie sjukdommar, og dei hadde ikkje direkte mistanke cøliaki. Coloskopi hadde mulig blitt vurdert om blodprøven indikerte at det var ein mulighet for sjukdommen. Mallo hadde ingen direkte teikn på å vera sjuk, det vart testa kun fordi ho var liten av vekst.

Skrevet

min gutt ble testet for melk i dag sammen med egg , men svaret behøver ikke å være riktig. han er 6mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...